سه شنبه, فروردین ۲۸, ۱۴۰۳

پهناورترین استان کشور ۲۴۰ هزار کارگر شاغل دارد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان با اشاره به نامگذاری سال ۹۶ به عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، جهت گیری سیاست گذاری های دولت بر توسعه فعالیت در بخش های اقتصاد و اشتغال معطوف شده است، گفت: ۲۴۰ هزار نفر جمعیت کارگری استان را تشکیل می دهند که در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان با اشاره به نامگذاری سال ۹۶ به عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، جهت گیری سیاست گذاری های دولت بر توسعه فعالیت در بخش های اقتصاد و اشتغال معطوف شده است،  گفت: ۲۴۰ هزار نفر جمعیت کارگری استان را تشکیل می دهند که در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات مشغول فعالیت هستند.

مهرداد جهاندیده با بیان این مطلب افزود: هم اینک بیش از ۱۹۱ هزار نفر از کارگران سیستان و بلوچستان بیمه شده اصلی تامین اجتماعی محسوب می شوند.

وی ادامه داد: بر اساس یک برنامه اشتغال فراگیر در قالب بند (الف و ب) تبصره ۱۸ قانون بودجه مقرر شده ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به کشور اختصاص پیدا کند و شیوه نامه استفاده از تسهیلات به استانداران ابلاغ شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان افزود: در راستای استفاده از این تسهیلات بر اساس مطالعات صورت گرفته در سطح استان های کشور رسته های شغلی مناسب با مزیت ها و ظرفیت های هر منطقه جمع بندی و به تصویب کارگروه اشتغال استان و تایید نهایی شورای اشتغال کشور رسیده است.

جهاندیده ادامه داد: هشت بانک عامل (ملی، سپه، صادرات، ملت، توسعه تعاون، کشاورزی، رفاه کارگران و تجارت) برای پرداخت این تسهیلات مشخص شدند.

وی گفت: این تسهیلات در سه قالب طرح های سرمایه در گردش، توسعه بنگاههای موجود و طرح های ایجادی(سرمایه گذاری جدید) پرداخت می شود.

وی افزود: برای طرح هایی که در مناطق روستایی و عشایری نقاط محروم از سوی شرکت های دانش بنیان اجرا می شود نیز ارائه تسهیلات بهتری پیش بینی شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان ابراز امیدواری کرد با توجه به ظرفیت این استان در رسته های مختلف شغلی، شاهد رونق اقتصادی استان باشیم.  سهم سیستان و بلوچستان در اجرای برنامه اشتغال فراگیر پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال (۵۷۰ میلیارد تومان) است.

وی با اشاره به پیش بینی برخی مزایا در این شیوه نامه گفت: در صورتی که یکی از بانک های عامل، تسهیلات اختصاصی را هزینه کند با تصمیم کارگروه اشتغال استان تسهیلات اختصاصی دیگر بانک های عامل قابل جابجایی به این بانک خواهد بود.

سیستان و بلوچستان با گستره ۱۸۷ هزار کیلومترمربع و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، پهناورترین استان کشور به شمار می‌رود.

درج دیدگاه