جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

چرا زنان بالاترین سهم در مدیریت تعاونی‌های استان سیستان را دارند؟

مردان همچنان بالاترین نقش مدیریتی را در تعاونی ها در دست دارند . به گزارش تعاون انلاین، آخرین بررسی های صورت گرفته نشان می دهد به رغم افزایش قابل توجه سهم زنان در فعالیت های اقتصادی در کشور ، طی سال های اخیر ، با این حال سهم زنان در سطوح مدیریتی سهمی اندک است […]

مردان همچنان بالاترین نقش مدیریتی را در تعاونی ها در دست دارند .

به گزارش تعاون انلاین، آخرین بررسی های صورت گرفته نشان می دهد به رغم افزایش قابل توجه سهم زنان در فعالیت های اقتصادی در کشور ، طی سال های اخیر ، با این حال سهم زنان در سطوح مدیریتی سهمی اندک است .

در سال گذشته ۳۹۱۲ تعاونی در کشور تشکیل شده است که از این تعداد ، زنان عهده دار مدیریت ۵۸۷ تعاونی بوده اند . به این ترتیب در سال گذشته مدیریت تنها ۱۵.۴ درصد از تعاونی های تشکیل شده رد سال گذشته مدیرعامل زن معرفی کرده اند .  این امار نشان می دهد هر چند سهم زنان از بازار کار رو به افزایش رفته است اما همچنان در سطوح مدیریتی زنان سهمی اندک را در اختیار دارند که تغییر این روند ، توجه ویژه سیاستگذاران را می طلبد .

سیستان و بلوچستان؛ استان صدرنشین

زنان در استان سیستان و بلوچستان بیشترین سهم داران مدیریت تعاونی ها هستند . شاید دلیل این صدرنشینی به ماهیت تعاونی های تشکیلی در این استان باز می گردد چرا که اغلب تعاونی ها در این استان به فعالیت هایی اشتغال دارند که زنان سهم داران عمده ان هستند از این رو بالاترین سهم میدریتی در این استان از آن زنان شده است .

آمارها نشان می دهد ۲۸ درصد از تعاونی های تشکیل شده در این استان در سال گذشته مدیران عامل زن داشته‌اند.

استان های لرستان و سمنان رد این میان بالاترین سهم ها را در این حوزه ، از منظر دارا بودن مدیران عامل زن در تعاونی های تازه تشکیل داشته اند .

بالا بودن سهم مدیران زن تعاونی در استان‌های محروم نشان میدهد در این استانها زنان در جهت بهبود معیشت و اقتصاد خانواده مشارکت بیشتری در تشکیل و مدیریت تعاونی‌ها دارند.

از طرفی انتظار می‌رود سهم مدیران زن در تعاونیهایی که نسبت بالایی از اعضا را زنان تشکیل می‌دهند، به عبارتی در تعاونی‌های بانوان که حداقل ۷۰ درصد اعضای آنها زن هستند، بیشتر باشد. از بین ۶۳۳ تعاونی فعالی که در سال۱۳۹۷ تحت عنوان تعاونی بانوان ثبت و تشکیل شده و جنسیت مدیر تعاونی اظهار و ثبت شده است ۲۶۹ مورد (۵.۴۳ درصد) توسط زنان مدیریت میشود. هر چند که مدیریت زنان فقط به تعاونی های بانوان و یا تعاونیهای با فعالیتهای صنایع دستی همچون سوزن دوزی، خیاطی، قالیبافی و … منحصر نبوده و در دیگر تعاونیها نیز از جمله تعاونی‌های دانش بنیان نیز مدیران زن وجود دارد.

جدول زیر نشان دهنده سهم زنان در میدریت تعاونی های تشکیل شده در سال ۱۳۹۸ است.

درج دیدگاه