جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

چرا سامانه کارا بسته است؟

ط¢ط؛ط§ط² ط«ط¨طھ ظ†ط§ظ… ظ…طھظ‚ط§ط¶غŒط§ظ† ظˆط§ظ… ط§ط´طھط؛ط§ظ„ ط±ظˆط³طھط§غŒغŒ ط¯ط± ط³ط§ظ…ط§ظ†ظ‡ ع©ط§ط±ط§|{~|z~|{~|{£ہœ|

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با تشریح علل بسته ماندن سامانه ثبت‌نام متقاضیان وام اشتغال روستایی از تاخیر در پرداخت مرحله سوم و چهارم منابع اشتغال روستایی انتقاد کرد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با تشریح علل بسته ماندن سامانه ثبت‌نام متقاضیان وام اشتغال روستایی از تاخیر در پرداخت مرحله سوم و چهارم منابع اشتغال روستایی انتقاد کرد.

به گزارش تعاون آنلاین، عیسی منصوری در توضیح علت بسته‌ شدن سامانه کارا گفت: به دلیل آن که در شرایط کنونی ظرفیت پذیرش طرح‌های جدید وجود ندارد، سامانه “کارا” بسته شده است اما در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم مجوز برداشت رقمی از این حساب برای حوزه اشتغال را به صورت سالانه اخذ کنیم.

وی گفت: وام اشتغال روستایی نه برای تولید بلکه با محوریت اشتغال است و در حوزه نهادهای حمایتی هدف ما در این پروژه اختصاصا نه فقط فقرزدایی بلکه ایجاد و تقویت اشتغال جمعیت روستایی و عشایری است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در حوزه نظارتی نیز علاوه بر سامانه کارا، یک سامانه ناظر تعریف کردیم که در این راستا علاوه بر استان‌ها در مرکز نمونه‌برداری برای نظارت هم به روش علمی انجام می‌شود.

منصوری در ادامه با اشاره به اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به طرح اشتغال روستایی، گفت: این رقم معادل ریالی ۱۲ هزار میلیارد تومان است که امروز با تغییر نرخ ارز به ۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی افزود: تاکنون ۳۰۰۰ میلیارد تومان از این رقم به بانکها ابلاغ شده است و معادل همین میزان هم از سوی بانک‌ها گذاشته شده و در مجموع ۶۰۰۰ میلیارد تومان از این منابع در اختیار بانک‌ها برای پرداخت است.

به گفته منصوری، در مجموع حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان طرح توسط دستگاه‌های اجرایی به بانک‌ها معرفی شده که در این راستا بانک‌های عامل علی‌رغم در اختیار داشتن ۶۰۰۰ میلیارد تومان تا کنون هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح را مصوب کرده‌اند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون،کار ورفاه اجتماعی از انعقاد قرارداد ۵۸۰۰ میلیارد تومان از طرح‌های مذکور میان متقاضی و بانک و پرداخت ۵۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات خبر داد.

او با اشاره به ابلاغ دو مرحله دیگر از پرداخت تسهیلات اظهار کرد: هر مرحله ۱۵ درصد از منابع را شامل می‌شود ولی متاسفانه با وجود گذشت بیش از یک ماه از ابلاغ مرحله سوم و یک هفته از مرحله چهارم هنوز رقمی به بانک‌ها پرداخت نشده است.

به گفته منصوری، از ۶۰۰۰ میلیارد تومانی که بعد از افزایش نرخ ارز به رقم تسهیلات توسعه اشتغال افزوده شده است، مقرر شد معادل ۳۷۰۰ میلیارد تومان به بخشهای حمایتی اختصاص یابد که رقمی معادل ۲۰۰۰ میلیارد تومان آن به کمیته امداد امام خمینی (ره)  اختصاص دارد.

وی گفت: مابقی این رقم تا ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای افزایش هزینه اجرای طرح هایی است که اجرایی شده و به دلیل افزایش نرخ‌ها مشمول افزایش هزینه‌ها شده است.

معاون وزیر تعاون گفت: طرح‌هایی که به بانک‌ها ارسال شده و هنوز به تصویب نرسیده‌اند، مشمول پالایش دوباره خواهند بود.

سامانه کارا، بر اساس مصوبه خردادماه سال گذشته ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در راستای ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر ارائه تسهیلات به طرح‌های اشتغالزای ذیل برنامه اشتغال فراگیر از منابع بانکـهای عامل منتخب و همچنین آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، در جهت سهولت فرایند اعطای تسهیلات در دسترس سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قرار گرفت.

این سامانه از دو بخش تسهیلات اشتغال فراگیر و تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری تشکیل شده که متقاضیان هر بخش را ساماندهی می‌کند. با راه‌اندازی سامانه کارا، کلیه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در امور روستایی کشور امکان معرفی طرح‌های خود از طریق این سامانه را به دست آورده و مراحل ثبت نام و دریافت وام خود اشتغالی را دنبال می‌کنند.

در حال حاضر به دلیل تکمیل ظرفیت پذیرش طرح‌های اشتغال، امکان ثبت درخواست جدید متقاضیان تسهیلات اشتغال روستایی در این سامانه وجود ندارد.

درج دیدگاه