پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

چرا طلا در دوران ترامپ صعود می‌کند؟

طلا از زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سه شنبه گذشته تا پس از شمارش آرا و اعلام پیروزی ترامپ دچار تغییر قیمت قابل توجهی شد. طلا روز سه شنبه که دارایی‌های پرریسک مانند سهام ریزش کردند، به بالای ۱۳۰۰ دلار صعود کرد اما پس از این واکنش وحشت زده، روند حرکت طلا معکوس شد.بهای […]

طلا از زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سه شنبه گذشته تا پس از شمارش آرا و اعلام پیروزی ترامپ دچار تغییر قیمت قابل توجهی شد.
طلا روز سه شنبه که دارایی‌های پرریسک مانند سهام ریزش کردند، به بالای ۱۳۰۰ دلار صعود کرد اما پس از این واکنش وحشت زده، روند حرکت طلا معکوس شد.بهای معاملات هر اونس طلا روز جمعه به میزان ۲.۴ درصد یا ۳۰.۹۰ دلار کاهش یافت و در ۱۲۳۵ دلار ایستاد.

به گفته سیمونا گامبارینی، اقتصاددان کالا در کپیتال اکونومیکس، هیچ کس دقیقا نمی‌داند در دوران چهار ساله  دولت ترامپ چه خواهد گذشت اما طلا احتمالا به چهار دلیل از ریاست جمهوری وی سود خواهد برد:

۱- سیاست مالی تسهیلی می تواند تقاضای داخلی و تورم را افزایش دهد. بسیاری از سرمایه گذاران معتقدند که طلا پناهگاه خوبی در برابر تورم است و در نتیجه ممکن است تقاضای قوی برای طلا وجود داشته باشد. اگر بانک مرکزی آمریکا نرخهای بهره را در واکنش به تورم بالاتر افزایش دهد، تورم بالا، نرخهای واقعی را پایین نگه خواهد داشت و از قیمت طلا پشتیبانی می کند.

۲- اگر سیاستهای حمایت گرایانه ای که ترامپ تهدید به اجرای آنها کرده است مانند تعرفه برای واردات چین، به جنگ تجاری منجر شود، صادرات آمریکا ضربه می خورد و کندی اقتصادی به بالا رفتن قیمتهای طلا کمک خواهد کرد.

۳- اگر سیاستهای ژئوپلیتیکی ترامپ، ابهامات بیشتری را ایجاد کند، بعضی از سرمایه گذاران متقاضی دارایی امن می شوند و طلا خریداری خواهند کرد.

۴- ترامپ از بازگشت به سیستم پولی مبتنی بر طلا حمایت کرده اما چنین اتفاقی بعید است.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، در کوتاه مدت، خوش بینی به طلا در دوران ریاست جمهوری ترامپ به این مسئله بستگی خواهد داشت که سیاستهای وی تا چه حد دنیا را در اضطراب نگه می دارد و اینکه آیا طرحهای هزینه گسترده بر روی زیرساخت که ترامپ در تبلیغات انتخاباتی وعده داده است، به تسریع رشد تورم کمک خواهد کرد. گامبارینی پیش بینی کرد هر اونس طلا تا پایان سال ۲۰۱۷ به ۱۴۵۰ دلار صعود خواهد کرد.

ایسنا

درج دیدگاه