شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

چقدر تسهیلات نصیب کارآفرینان شد؟

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابرکوه گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان دی‌ماه گذشته، ۱۸۵ میلیارد ریال تسهیلات در حوزه اشتغال به کارآفرینان این شهرستان پرداخت ‌شد .

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابرکوه گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان دی‌ماه گذشته، ۱۸۵ میلیارد ریال تسهیلات در حوزه اشتغال به کارآفرینان این شهرستان پرداخت ‌شد .

ناصر زارع افزود: این مبلغ در قالب طرح‌های اشتغال روستایی ، عشایری ، فراگیر و مشاغل خانگی در اختیار جویندگان کار و سرمایه‌گذاران قرار گرفت.

وی اظهار داشت: این مبلغ صرف اجرای طرح‌های کشاورزی ، تولید فرآورده‌های دامی، صنایع غذایی و تبدیلی، فرش دستبافت، گردشگری ، فناوری اطلاعات، ورزشی ، آموزش و رفاهی ، مشاغل خانگی و خدماتی ‌شده است .

رئیس اداره تعاون ابرکوه ادامه داد: با پرداخت این مبلغ ۱۸۲ طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری ، فراگیر و مشاغل خانگی با ۷۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.

زارع بابیان اینکه در پرداخت وام‌های اشتغال‌زا در مناطق روستایی و عشایری اولویت با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است ، یادآور شد: با راه‌اندازی این طرح‌ها زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر فراهم‌ خواهد شد.

وی بابیان اینکه از مجموع طرح‌های اشتغال‌زا ، ۸۰ مورد مشاغل خانگی است، خاطرنشان کرد: برای این طرح‌ها ۹ میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال تسهیلات به زنان سرپرست خانوار پرداخت ‌شد.

این مسئول با اشاره به اینکه تسهیلات با نرخ ۶ و چهار درصد و بازپرداخت آن سه الی پنج‌ساله است، تصریح کرد: ابرکوه در جذب تسهیلات اشتغال‌ روستایی و عشایری ازلحاظ تعداد طرح‌ و تعداد اشتغال در میان ۱۰ شهرستان استان یزد در رتبه نخست قرار دارد.

به گفته رئیس اداره تعاون ابرکوه ، حدود ۲۴۰ طرح اشتغالزایی در نوبت دوم دریافت وام به مبلغ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات هستند.

زارع ادامه داد: بر اساس آمار سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد بیکاران شهرستان ۲ هزار و ۴۵۰ نفر بود که ۸۵۰ نفر فارغ‌التحصیلان مراکز دانشگاهی هستند که از سال ۹۵ تاکنون با بهره‌برداری از طرح‌های اشتغال‌زا تعداد جویندگان کار به ۹۵۰ نفر کاهش‌ یافت.

وی اضافه کرد: از مجموع سه هزار بنگاه اقتصادی حوزه صنعت ، معدن ، کشاورزی، دامداری ، خدمات ، اصناف و گردشگری ، یک هزار و ۱۱۳ مورد بنگاه‌های اقتصادی است که در این واحدها پنج هزار و ۴۵ نفر مشغول به کار هستند.

شیوه‌نامه پرداخت وام اشتغال روستایی و عشایری باهدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای با جمعیت زیر۱۰ هزار نفر از دی‌ماه سال ۱۳۹۶ با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به استانداران ابلاغ‌شده است.  مرکز شهرستان ۵۳ هزارنفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

 

درج دیدگاه