پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

چه میزان تسهیلات در بخش اشتغال روستایی پراخت شد؟

قزوین اشتغال روستا

مدیر سرمایه‌گذاری پروژه اشتغال فراگیر و روستایی از پرداخت ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۱۰۴ هزار و ۴۸۷ طرح اشتغال روستایی و عشایر خبر داد و پیش‌بینی کرد این تسهیلات برای ۲۴۳ هزار و ۴۸۶ نفر شغل ایجاد کند.

مدیر سرمایه‌گذاری پروژه اشتغال فراگیر و روستایی از پرداخت ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۱۰۴ هزار و ۴۸۷ طرح اشتغال روستایی و عشایر خبر داد و پیش‌بینی کرد این تسهیلات برای ۲۴۳ هزار و ۴۸۶ نفر شغل ایجاد کند.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون:یک هزار میلیارد تومان وام اشتغال روستایی امسال پرداخت می‌شود

به گزارش تعاون انلاین، قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، سی و یکم مردادماه ۱۳۹۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. این قانون هفت ماده‌ای با هدف ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توسعه‌یافته، عشایری و مرزی چند روز بعد (نوزدهم شهریورماه) برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد.

براساس قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار و برای تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد معادل ریالی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از منابع خود را به صورت قرض‌الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی، پست بانک و توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت توسعه سرمایه‌گذاری سپرده‌گذاری کند و این منابع صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت شود.

برابر این قانون حداکثر دوره تنفس تسهیلات موضوع این قانون یک سال پس از بهره‌برداری طرح‌ها و دوره بازپرداخت تسهیلات حداکثر ۶ سال تعیین شد. همچنین این تسهیلات باید به طرح‌هایی در حوزه کشاورزی، منابع طبیعی، معادن کوچک، فناوری اطلاعات، گردشگری، صنایع دستی، فعالیت‌های مربوط به فرش دستباف، خدمات و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت اختصاص یابد.

در این ارتباط،‌ مدیر سرمایه‌گذاری پروژه اشتغال فراگیر و روستایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: بر اساس قانون حمایت از توسعه ایجاد اشتغال روستایی برای نخستین بار تسهیلات اشتغالزایی بین روستائیان و عشایر توزیع شد.

«رامین اسدی» تصریح کرد: پراکندگی جغرافیایی در پرداخت تسهیلات اشتغال با برنامه‌ریزی دولت و همکاری سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم روستایی انجام شد.

وی افزود: علاوه بر پراکندگی وسیع جغرافیایی پرداخت تسهیلات، تفاوت برنامه و مدل و رسته‌های اولویت‌دار از مزیت‌های این طرح ایجاد و توسعه مشاغل روستایی بود و بر اساس آن ۴۵ درصد تسهیلات به رسته کشاورزی، ۱۰ درصد به بخش معدن و فرآوری معدن و مابقی تسهیلات نیز به گردشگری، خدمات و آی‌تی اختصاص یافت.

مدیر سرمایه‌گذاری پروژه اشتغال گفت: پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی از بهمن ۱۳۹۶ با شیب کم شروع شد و زمانی که به ۱.۵ برابر سقف تعیین شده رسید، طرح متوقف شد.

اسدی گفت: از بهمن ۱۳۹۶ تا کنون ۱۵۵ هزار طرح توسط دستگاه‌های اجرایی و نهادها به سیستم بانکی معرفی شده است که ۱۰۴ هزار و ۴۸۷ طرح پذیرفته و ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی اخذ مجوز را مشکل اصلی متقاضیان بیان کرد و گفت: بسیاری از طرح‌ها در بانک منتظر اخذ مجوز است؛ برای نمون متقاضیان برای دریافت مجوز تغییر کاربری هفت ماه تا یک سال معطل می‌شوند.

مدیر سرمایه‌گذاری پروژه اشتغال روستایی و عشایر اظهار امیدواری کرد که فضای کسب و کار در تمام دستگاه‌ها بهبود یابد و کارها با سرعت بیشتری انجام شود.

درج دیدگاه