جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

چه کسانی در ایران فقیر محسوب می شوند؟

در سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ متوسط سن خانوار از ٢٧.٩۵ به ٣٢.١۶ سال، متوسط سن سرپرست خانوار از ۴۵.٧ به ۴۵.٩ سال ، متوسط اندازه خانوار از ۴.٢ به ٣.۶ نفر و متوسط درآمد سالانه خانوار از ١٠٨ میلیون ریال به ٨٨ میلیون ریال رسیده است.

رشد اقتصادی حاصل از فروش نفت نمی تواند به تنهایی زمینه کاهش فقر در جامعه را فراهم کند .

به گزارش تعاون آنلاین ، داوود سوری ، پژوهشگر اقتصادی با اعلام این مطلب افزود: کاهش فقر در جامعه از رشد اقتصادی حاصل از افزایش اشتغال در بخش های مختلف اقتصادی میسر است.

وی با اشاره به آماری در خصوص وضعیت فقر در ایران تاکید کرد:  از سال ۱۳۹۰ روند فقر در کشور صعودی بوده و روند فزاینده فقر در دوره ۱۱ ساله ۹۴-۱۳۸۴ در کنار کاهش نرخ رشد اقتصادی و بی ثباتی مشهود است.

وی افزود: فقر دارای چند بعد است که شامل آموزش، دارایی، درآمد و مسکن است.

سوری توضیح داد: فقر آموزشی مواردی از قبیل ثبت نام فرزند در مدرسه و سال های تحصیل؛ فقر دارایی، وسایل ارتباط جمعی و وسایل زندگی؛ فقر درآمدی، تامین کالری مورد نیاز و پایداری درآمد و فقر مسکن، تسهیلات محل زندگی و ساخت محل زندگی را در بر می گیرد.

وی گفت: در سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ متوسط سن خانوار از ٢٧.٩۵ به ٣٢.١۶ سال، متوسط سن سرپرست خانوار از ۴۵.٧ به ۴۵.٩ سال ، متوسط اندازه خانوار از ۴.٢ به ٣.۶ نفر و متوسط درآمد سالانه خانوار از ١٠٨ میلیون ریال به ٨٨ میلیون ریال رسیده است.

سوری در خصوص فقر توضیح داد: خط فقر عبارت است از حداقل درآمد لازم برای تامین مایحتاج خوراکی، حداقل پوشاک مناسب، سرپناهی با حداقل امکانات، حداقل بهداشت و دیگر ملزومات اولیه زندگی است.

وی گفت: از سال ۲۰۱۰ میلادی شاخص فقر چند بعدی جایگزین شاخص توسعه انسانی شده است.

به گفته سوری، مقایسه ایران با سایر کشورهای جهان نشان می دهد که کشورمان در میان ١١٠ کشور جهان به لحاظ فقر به نسبت وضع خوب دارد.

این کارشناس ادامه داد :همینطور در شاخص توسعه انسانی هم وضع ایران خوب است.

وی اظهار داشت:هم اکنون اکثر خانواده ها دارای اب و برق هستند به عبارتی جایی که دولت سرمایه گذاری کرده نظیر اموزش بهداشت و توزیع آب و برق وضعیت به نسبت خوب است.

وی گفت :آنچه فقر را پررنگ می کند این است که ما انسان های سالم را اموزش می دهیم اما از انها استفاده نمی کنیم.

وی تاکید کرد: بی ثباتی اقتصادی نیروی توانمند ما را هدر می دهد.

وی ویژگی های فقرا را این گونه بر شمرد:فقرا بیشتر زنان سرپرست خانوار، افراد مسن، دارای تحصیلات پایین،بیکاران و خانوارهایی که اندازه متوسط آنها بالا است، هستند.

به گفته سوری ،فقر در سال ٩۴ در همه گروههای سنی افزایش یافته است.

وی با اشاره به هرم سنی سال های ٨۴ و ٩۴ گفت:بیشترین تمرکز روی سنین ١۵ تا ٣٠ سال که در سال ٨۴ در پایین هرم بود در سال ٩۴ به بالای هرم رسیده که نشان می دهد خود انها سرپرست خانوار شده اند و قاعده هرم به دلیل زاد و ولد این گروه افزایش یافته است.

وی ادامه داد:فقر گروه سنی بالا به فرزندان هم انتقال داده می شود.البته فقر در بین خانوارهایی که پرداخت به صندوقهاداشته اند کمتر است.

سوری ادامه داد: همینطور شاخص های دیگر نظیر جنسیت و سن باز هم فقر در بین این گروه هاکه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت داشته اند باز هم کمتر از موارد مشابه است.

این پژوهشگر در خصوص پیش بینی نرخ فقر گفت:نرخ رشد اقتصادی،افزایش سطح اشتغال بین بخش های اقتصادی و تغییر رابطه مبادله تولید کننده و مصرف کننده می تواند فقر را مهار کند.

وی تاکید کرد: باید کیک اقتصادی بزرگ شود اما نه از فروش نفت بلکه تولید می تواند این کیک را بزرگ کند و فقرا با اشتغال از این کیک بهره مند شوند.

وی در پایان تاکید کرد رشد اقتصادی و توزیع مناسب با ثبات و تغییر روابط مبادله به سود خانواده ها می تواند فقر را مهار کند .

درج دیدگاه