جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

چگونه با ۱۰ هزار تومان صاحب یک شرکت بزرگ شویم؟

تعاون آنلاین-معروف است که می گویند «پول، پول می آورد». اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چطور می توانید قبل از آنکه به اندازه کافی پولدار شده باشید، پولدار بشوید؟! ما فکر می کنیم پاسخ مناسب برای این پرسش را در اختیار داریم: یک تعاونی تأسیس کنید! امان از تأمین […]

تعاون آنلاین-معروف است که می گویند «پول، پول می آورد». اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چطور می توانید قبل از آنکه به اندازه کافی پولدار شده باشید، پولدار بشوید؟! ما فکر می کنیم پاسخ مناسب برای این پرسش را در اختیار داریم: یک تعاونی تأسیس کنید!

امان از تأمین مالی!

برای راه اندازی یک کسب و کار و یا به ثمر رساندن یک طرح تجاری بزرگ، مهمترین موضوع بعد از خودِ ایده، تأمین مالی است. در واقع تأمین مالی پروژه های بزرگ و حتی استارت آپ هایی که نیاز به سرمایه گذاری های اولیه دارند، کابوس کسانی است که ایده دارند اما از پس تأمین سرمایه بر نمی آیند. این موضوع کوچک و بزرگ هم نمی شناسد و بسیاری از غول های عرصه تجارت در جهان هم مدت ها به دنبال اسپانسر مناسب بوده اند اما دریغ از کسی که حاضر باشد برای یک ایده خوب پول خرج کند!

اسپانسر خود شمایید!

تصور کنید شما یک طرح تجاری (business plan) خوب دارید اما سرمایه اولیه ای برای آغاز کسب و کارتان در اختیار ندارید. راه طولانی و البته امتحان شده ای که می تواند ایده و طرح خوب شما را به سرمایه مورد نیاز متصل کند، جست و جو برای یافتن یک اسپانسر است. اما آیا این واقعاً بهترین مسیر برای تأمین مالی ایده و طرح شما است؟

اسپانسرها معمولاً به دلایل خاص خودشان روی طرح شما سرمایه گذاری می کنند: یا می خواهند در ازای سرمایه گذاری در طرح شما شریک شوند، یا از شما سود ثابت می خواهند و یا حتی طرح را به قمیت نه چندان بالا از شما می خرند و شما را بدون ایده و پول زیاد روانه خانه می کنند!

اصطلاحات تخصصی زیادی برای توصیف انواع روش های به هم متصل کردن ایده و سرمایه وجود دارد، مانند دریافت وام کوتاه یا بلند مدت، مشارکت در سرمایه گذاری، سرمایه گذاری به شرط خرید محصول، فروش سهام شرکت، فاینانس، یوزانس و… که البته باید بررسی آنها را به وقتی دیگر موکول کرد.

یکی از روش های تأمین مالی که مدت زمان زیادی از امتحان نمی گذرد و مزایای بسیاری نسبت به روش های قبلی دارد، «سرمایه گذاری جمعی» (crowdfunding) است. در این شیوه، صاحب ایده یا طرح، آن را به عموم عرضه می کند و از آنها می خواهد با هر توان مالی، در طرح مشارکت کنند. اگر ایده یا طرح به مذاق شما خوش آمده باشد و سرمایه گذاری در آن را سودآور بدانید، می توانید اندک سرمایه ای که ته حساب بانکی تان باقی مانده را به فرآیندی سودآور بدل کنید.

به عبارت دیگر، در این حالت، در مقایسه با حالتی که تعداد سرمایه گذاران محدود است، از سود تک تک افراد کاسته می شود اما طرح بزرگی که در غیر این صورت تنها روی کاغذ باقی می ماند، رنگ واقعیت به خود می گیرد.

تعاونی ها به عنوان بنگاه های اقتصادی ای که در دل اقتصاد اجتماعی شکل گرفته اند، نمونه هایی از عملیاتی شدن ایده سرمایه گذاری جمعی اند. به عنوان مثال، می توان به تعاونی های تولید برق در ایالات متحده آمریکا  اشاره کرد که میلیون ها نفر عضو دارند و شهروندان، به عنوان اعضای تعاونی، در تولید و توزیع برق مصرفی خود سهیم اند و همزمان از این اقدام سود اقتصادی هم می برند. برخی از بزرگترین شرکت های ایرانی هم به همین شیوه اداره می شوند: بزرگترین شرکت ایرانی ارائه دهنده پهنای باند اکنون به شیوه تعاونی اداره می شود و چیزی در حدود ۱۰۰ هزار سهام دار (عضو) دارد. خیلی راحت می توان تصور کرد که اگر هر یک از اعضای این تعاونی تنها ۱۰ هزار تومان سهام خریداری کنند، چه سرمایه عظیمی برای طرح ها و پروژه های این شرکت تهیه می شود.

یک مثال بهتر: باشگاه فوتبال رئال مادرید، یکی از بزرگترین باشگاه های فوتبال جهان، به عنوان یک تعاونی، ۶۰.۰۰۰ سهام دار دارد و سرمایه ۱۰۰ میلیون یورویی مورد نیاز برای عقد قرارداد با بازیکنانی مانند گرت بیل را از سرمایه های خُرد و کوچک سهامداران و طرفداران عادی اش به دست می آورد.

بنابراین، دفعه بعدی که قصد داشتید برای اسکناس ۱۰ هزار تومانی ته جیب تان نقشه بکشید، کمی بیشتر فکر کنید. شاید این ۱۰ هزار تومانی بتواند شروعی باشد برای یک سرمایه گذاری عظیم در یک شرکت غول آسا. البته این موضوع شرط و شروط خودش را هم دارد: قبل از هر چیز باید یک تعاونی تأسیس کنید!

درج دیدگاه