جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

چگونه تسهیلات بدون وثیقه می توان دریافت کرد/شرایط صدور ضمانت برای شرکت ها

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری دارای طرح را از تسهیلات این صندوق دانست و گفت: ۳۰ درصد تخفیف کارمزد برای شرکت‌های دانش‌بنیان در این صندوق در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری دارای طرح را از تسهیلات این صندوق دانست و گفت: ۳۰ درصد تخفیف کارمزد برای شرکت‌های دانش‌بنیان در این صندوق در نظر گرفته شده است.

به گزارش تعاون آنلاین مهدی حسین‌نژاد، با اشاره به خدمات مالی صندوق ضمانت‌ سرمایه‌گذاری تعاون به شرکت‌های دانش‌بنیان، افزود: سقف ضمانت‌نامه‌های این صندوق به شرکت‌ها ۱۲ میلیون تومان است و برای شرکت‌های عادی تا ۷۰ درصد وام در خواستی آنها تضمین می‌شود و برای شرکت‌های دانش‌بنیان تا ۸۰ درصد تضمین صادر می‌شود.

وی میزان وثایق دریافتی در این صندوق را حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد دانست و اظهار کرد: این میزان برای شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۰ تا ۱۵ درصد است و مابقی ضامن معمولی، چک و یا سفته دریافت می‌شود.

به گفته مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون به منظور حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان زنان تا ۳۰۰ میلیون تومان بدون وثیقه، ضمانت‌نامه صادر می‌شود.

حسین‌نژاد با تاکید بر اینکه برای شرکت‌های فعال در مناطق روستایی از سوی این صندوق تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان ضمانت‌نامه صادر می‌شود، ادامه داد: در جلسات برگزار شده با سایر صندوق‌ها مقرر شد با آنها تفاهم‌نامه امضا کنیم تا ضمن همکاری با آنها، نمایندگی خود را به این صندوق‌ها واگذار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه خدمات ما شامل شرکت‌های دارای طرح مستقر در پارک‌های علم و فناوری و دانش‌بنیان می‌شود، ادامه داد: ما هیچ‌گونه محدودیتی در زمینه صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان نداریم و آمادگی داریم تا از شرکت‌هایی که توانایی ارائه تضمین به بانک‌ها را ندارند، ولی دارای طرح‌های با توجیه اقتصادی هستند، حمایت کنیم.

حسین‌پور میزان کارمزد این صندوق را نصف کارمزد بانکی دانست و یادآور شد: برای شرکت‌های دانش‌بنیان تخفیف ۳۰ درصدی در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری تعاون در عین حال با بیان اینکه برای اعطای این تسهیلات، شرکت‌های دانش‌بنیان طبقه‌بندی خواهند شد، گفت: فضای کسب و کار از بعد توان مالی دچار معضل است و از سوی دیگر یکی از دغدغه‌های شرکت‌های فناور ارائه وثیقه است و ما برای اینکه بتوانیم تسهیلات بدون وثیقه به این شرکت‌ها ارائه دهیم باید شرکت‌ها را از نظر مالی مورد بررسی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه این ارزیابی‌ها در صندوق انجام خواهد شد، افزود: مطالعات انجام و شاخص‌های ارزیابی این شرکت‌ها مشخص شده است. بر این اساس شاخص‌های تعریف‌شده شامل ۱۰۰ پارامتر در ۵ دسته “کارآفرینی”، “نوآوری”، “بازار”، “مالی” و “صلاحیت فرد دارای طرح” است.

حسین‌پور با تاکید بر اینکه بر اساس رتبه‌ای که شرکت‌ها از این رتبه‌بندی به دست می‌آورند، خدمات ارائه می‌دهیم، خاطر نشان کرد: این ارزیابی‌ها تنها ارزیابی مالی نیست. صلاحیت فنی مشتری از جمله پارامترهای ارزیابی ما است.  به این معنا که فرد باید در زمینه علمی خود دارای تحصیلات و یا تجربیات قبلی باشد.

وی صادرات محور بودن طرح و انجام فرآیندهای کارآفرینی را از دیگر شاخص‌های این ارزیابی عنوان کرد و ادامه داد: شرکتی که سازماندهی، کنترل، مدیریت، رفتار سازمانی و انبارداری بلد نباشد و تنها ایده خوبی داشته باشد، موفق نخواهد شد؛ از این رو شرکت‌ها بر اساس فاکتورهای مختلفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

حسین‌پور اضافه کرد: بر اساس اعتباری که هر شرکت بر اساس این رتبه‌بندی به دست می‌آورد، به آنها “حد اعتباری” اختصاص می‌یابد. به عنوان مثال اگر شرکتی در این رتبه‌بندی رتبه A پلاس کسب کند، ما به این شرکت ۱۰ میلیارد تومان حد اعتباری می‌دهیم و بر اساس معرفی‌نامه‌ای که به آن اعطا می‌کنیم، شرکت‌ می‌تواند به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات مراجعه کند.

درج دیدگاه