جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

کارآموزی فارغ التحصیلان برای ورود به بازار کار در۱۸استان آغازشده است

تعاون آنلاین – معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون می گوید، طرح کارآموزی فارغ التحصیلان با هدف آماده سازی نیروی کار برای ورود به بازار کار و آموزش تخصص های کاربردی و مدیریت کسب و کار از سال گذشته در ١٨ استان کشور به صورت پایلوت آغاز شده است.

«مسعود نیلی» در همایش «رشد فراگیر و تاویلی از اقتصاد مقاومتی (رشد اشتغال زا،چالش ها و راهکارها» در مجموعه تلاش، تاکید کرد،ضرورت دستیابی به رشداقتصادی بالا ومستمر، اشتغالزایی و فراگیری است.
این اقتصاددان با بیان این که رشد فراگیر به معنای آن است که اقشار محروم نیز از این امر منتفع شوند، اشتغال را موضوع مهم سال های آینده کشور دانست و افزود: از یکسو جمعیت دهه ۱۳۶۰ وقتی به سن کار رسیده با نبود شغل در بازار مواجه شده اند و از سوی دیگر، شاهد تراکم جمعیت فعال در بازار کار هستیم.
نیلی سهم جمعیت ۱۵ تا ۳۴ ساله از کل جمعیت کشور در دهه ۱۳۸۰ را معادل ۴۵درصد دانست و گفت: شاید تا ١٠٠ سال دیگر چنین تجربه ای نداشته باشیم. همه اینها در حالی بود که در سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ شمار شاغلان برابر با ٢٠ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود، یعنی تغییری در شمار تعداد شاغلان نداشتیم، در حالی که شاهد بیشترین ورودی به بازار کار بودیم.
به گفته نیلی، مسایل یاد شده دو عوارض مهم داشت؛ بخشی از متولدان اول دهه۱۳۶۰ و پایان دهه ۱۳۵۰ به سن ٢٧ تا ٣٠ سال رسیده بودند و از یافتن شغل عبور کرده بودند که عوارض اجتماعی زیادی داشت و آسیب های اجتماعی پدید آورد.
وی گفت: از سویی انباشت جوانان جویای کار را به آینده موکول کرد، یعنی شمار دانشجویان دختر در این دوره به ازای١٠٠ پسر به ١٢٠ دختر رسید.
این اقتصاددان گفت: به دلیل یاد شده در سالهای آتی نرخ مشارکت اقتصادی زنان فزونی می یابد.
نیلی شمار ورودی به بازار کار قبل از سال ۱۳۹۳ را سالانه ٨٣ هزار نفر عنوان کرد و گفت: در پاییز ۱۳۹۳ معادل ۶۶۳ هزار نفر، زمستان همان سال معادل یک میلیون و ۴۲۲ هزار نفر ، بهار امسال معادل یک میلیون و ۲۴۵ هزار نفر و تابستان نیز یک میلیون و ٢٣٠ هزار نفر متقاضی شغل وارد بازار کار شدند.
وی گفت: این تعداد جویای کار نه تنها در ایران بلکه میان سایر کشورهای جهان نیز موضوعی نادر است.
به گفته نیلی، در پاییز ۱۳۹۳ از ۶۶۳ هزار نفری که وارد بازار کار شدند، ۵۴۳ هزار نفر شغل یافتند و ١١٩ هزار نفر بیکار ماندند؛ به عبارتی ۸۲ درصد شغل پیدا کردند و ٢٨ درصد بیکار ماندند.
وی افزود: وقتی ١٨ درصد را با ١٢ درصد نرخ بیکاری مقایسه کنیم، متوجه می شویم بیکاری افزایش یافته و از ١٢ درصد هم بیشتر شده است.
مشاور اقتصادی رییس جمهوری گفت: در بهار ۱۳۹۵ از یک میلیون و ۲۴۵ هزار نفری که وارد بازار کار شدند،۷۴۳ هزار نفر شاغل و ۵۰۲ هزار نفر بیکار ماندند یعنی نسبت شاغل به بیکار ۶۰ به ۴۰ شد.
وی افزود: در تابستان ۱۳۹۵ به ۵۱ به ۴۹ رسیدیم یعنی ۴۹ درصد بیکار ماندند، همانطور که اشتغال افزایش یافت، بیکاری نیز بیشتر شد.
نیلی ادامه داد: این روند در میان جوانان نیز مشاهده شد حتی افزایش بیشتری داشت.
این کارشناس اقتصادی، این اتفاق (افزایش ورود به بازار کار) را تجربه ای نادر در ایران دانست و افزود: به نظر نمی رسد این میزان ورودی موقتی باشد، زیرا موج ورود فقط دهه ۱۳۶۰ نیست و الان دهه ۱۳۷۰ نیز اصافه شده استو
وی گفت: در موضوع شغل باید درآمد نیز مورد توجه قرار گیرد، زیرا اگر از دستمزد غفلت شود، می تواند قدرت خرید خانوار را کاهش دهد.
به گزارش ایرنا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همایش یک روزه رشد فراگیر و تاویلی از اقتصاد مقاومتی (رشد اشتغال زا،چالش ها و راهکارها) را با اهداف تبیین ضرورت گذار به رشد اشتغالزا و ضد فقر، بررسی وضعیت کنونی ایران سیاستهای اجرا شده و اثرات اقتصادی آن، بررسی تجارب دنیا در حوزه رشد فراگیر، تبیین پیش نیازها و راهکارهای ایجاد شده رشد فراگیر و تبیین مختصات تحول ساختاری مورد نیاز ایران برگزار کرده است.

درج دیدگاه