شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

کارمزد تسهیلات اشتغال فراگیر و روستایی چقدر است؟

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت : به منظور اجرای دو طرح ” اشتغال فراگیر ” و ” اشتغال روستایی” سامانه ای مشترک به عنوان “کارا” راه اندازی شد. به گزارش تعاون آنلاین، متقاضیان راه اندازی کسب و کار که کارآفرینان و سرمایه گذاران (اعم از خرد و کلان) […]

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت : به منظور اجرای دو طرح ” اشتغال فراگیر ” و ” اشتغال روستایی” سامانه ای مشترک به عنوان “کارا” راه اندازی شد.

به گزارش تعاون آنلاین، متقاضیان راه اندازی کسب و کار که کارآفرینان و سرمایه گذاران (اعم از خرد و کلان) هستند از دیروز امکان ثبت الکترونیک طرح را  دارا شدند.

اولویت با چه کسانی است؟

هر چند این سامانه با هدف ثبت تقاضای  متقاضیان شرکت در دور طرح اشتغال روستایی و اشتغال فراگیر راه اندازی شده است اما بر اساس اعلام مقامات مسئول اولویت در هر دو طرح ، حتی اشتغال فراگیر نیز با ایجاد شغل و سرمایه گذاری در مناطق روستایی است .

پیش بینی شده است پس از ثبت طرح ها ، این طرح ها در  کمتر از یک ماه مورد بررسی قرار می گیرند و به متقاضیان سه ماه فرصت داده می شود تا مدارک مورد نیاز برای دریافت تسهیلات را تکمیل کنند.

بر اساس توضیحات ارائه شده از سوی عیسی منصوری ، معاون اشتغال وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، برنامه اشتغال فراگیر ، برنامه عام اشتغال در کشور است . به گفته وی همچنین یک برنامه خاص اشتغال هم تحت عنوان “حمایت از توسعه اشتغال مناطق روستایی و عشایر” وجود دارد؛ در برنامه اشتغال فراگیر ۲ لایه اصلی مورد توجه قرار گرفته که یکی بحث اشتغال پذیری نیروی کار است که از طریق طرح های کارورزی و آموزش در محیط کار واقعی ارائه می شود .

او اعلام کرده است اشتغال پذیری یکی از جنبه های اصلی این برنامه است که از طریق اجرای طرح کارورزی ویژه جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی و همچنین کاهش هزینه آموزش با ارائه طرح مشوق های کارفرمایی برای جذب نیروی کار و ارائه یارانه دستمزد برای کارفرمایانی که نیروی کار شغل اولی را استخدام می کنند، تعلق می گیرد.

این اعتبار چقدر است ؟

گزارش های رسیده به نقل از معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می دهد در سطح ملی و هم مناطق،  برای اشتغال فراگیر علاوه بر بحث مداخلات توسعه ای ارائه تسهیلات همراه با یارانه در نظر گرفته شده که به مبلغ معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان است که این رقم فقط برای ارائه در سال جاری نیست و مداومت خواهد داشت.

بر این اساس تسهیلات توسعه اشتغال روستایی ۳ دسته است که نوع اول برای شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر و نواحی صنعتی است ، بخشی از تسهیلات برای مناطق روستایی معمولی و بخشی برای مناطق روستایی و عشایری مرزی پیش بینی شده است. به این ترتیب برای شکل گیری کار معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی ، به مبلغ ۶ میلیارد دلار پیش بینی شده است .

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده معادل این رقم را هم بانک ها و موسسات عامل به عنوان آورده می آورند که جمع آنها حدود ۱۲ میلیارد تومان می شود؛ گفتنی است به طور اختصاصی سهمی برای کرمانشاه در نظر گرفته شده است که آن را هم جداگانه از این مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان استفاده خواهد شد.

سود تسهیلات در هر دو بخش

به موجب تصمیمات اتخاذ شده مقرر است نرخ تسهیلات برای مناطق روستایی و عشایری مرزی ۴ درصد و این نرخ برای مناطق روستایی و عشایری غیر مرزی ۶ درصد باشد.

سوی دیگر برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت نرخ ۱۰ درصد پیش بینی شده است.

مقرر است بررسی توجیه نهایی طرح از بعد فنی، اقتصادی، مالی و بازار بر عهده موسسه عامل باشد، در عین حال تمامی طرح های سرمایه گذاری در چارچوب نظام نظارت، مدیریت و کنترل طرح های سرمایه گذاری و با ابزارهای مختلف نظارت می شوند.

پیش بینی شده است در صورت همراستا نبودن طرح با اولویت های اعلام شده و یا انحراف در استفاده از منابع در زمان اجرا، نرخ سود مورد محاسبه ۱۸ درصد شود.

در خصوص تسهیلات اشتغال فراگیر نیز مقرر است طرحها به ترتیب به تأیید دستگاه اجرایی ذیربط، کارگروه اشتغال (کمیته فنی) استان و موسسه عامل برسند. موسسات عامل پرداخت تسهیلات شامل بانک ملی، سپه، رفاه کارگران، ملت، صادرات، تجارت، توسعه تعاون و کشاورزی می باشند.

این گزارش حاکی است یارانه سود تسهیلات بر پایه نرخ سود تسهیلات بانکی مصوب شورای عالی پول و اعتبار(به عنوان مثال ۱۸ درصد در سال ۱۳۹۶) بین ۲ الی ۸ درصد (به تناسب موقعیت های جغرافیایی طرح و شرایط برخورداری و دانش بنیانی بودن طرح) پیش بینی شده است که جزییات بیشتر آن در شیوه نامه یارانه تسهیلات آمده است.

در این بخش نیز بررسی توجیه نهایی طرح از بعد فنی، اقتصادی، مالی و بازار بر عهده موسسه عامل خواهد بود و در صورت همراستا نبودن طرح با اولویت های اعلام شده و یا انحراف در استفاده از منابع در زمان اجرا، نرخ سود مورد محاسبه ۱۸ درصد خواهد بود.

 

 

درج دیدگاه