پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

کبیری: توسعه اشتغال پایدار به کمک تعاونی‌ها از برنامه‌های اصلی معاونت تعاون است

محمد کبیری در دیدار با تعدادی از کارآفرینان نمونه کشور به برنامه‌های این معاونت برای اشتغال پایدار اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های اصلی معاونت تعاون وزارت کار در وهله نخست حفظ اشتغال موجود و سپس توسعه اشتغال پایدار است. به گزارش تعاون انلاین به نقل از ایلنا، جمعی از کار آفرینان نمونه […]

محمد کبیری در دیدار با تعدادی از کارآفرینان نمونه کشور به برنامه‌های این معاونت برای اشتغال پایدار اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های اصلی معاونت تعاون وزارت کار در وهله نخست حفظ اشتغال موجود و سپس توسعه اشتغال پایدار است.

به گزارش تعاون انلاین به نقل از ایلنا، جمعی از کار آفرینان نمونه کشوری صبح امروز با حضور در ساختمان شماره ۲ وزارت کار با محمد کبیری معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیدار و گفت ‌وگو کردند. البرز محمدی مدیرکل دفتر تعاونی های تولیدی معاونت تعاون وزارت کار در ابتدای این جلسه ضمن رونمایی از برنامه تعاون، طراحی و اشتغال به تشریح آن پرداخت و از کارآفرینان سراسر کشور دعوت کرد تا در اجرای این برنامه برای بهبود وضعیت تعاونی‌ها در راستای ایجاد شغل پایدار همراهی کنند.

در ادامه این جلسه کبیری ضمن خوش آمد گویی به مدعوین، به ظرفیت‌های موجود در کار آفرینی و طرح‌های موفقی که بپیشتر اجرایی شده اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های وزارت کار و مشخصا معاونت تعاون این وزارتخانه تقویت تعاونی‌های موفق و ایجاد یک الگوی تکرارپذیر برای بهبود و توسعه تعاونی‌ها است.

وی افزود: دولت بر حفاظت ار اشتغال موجود تاکید دارد و یکی از نیازهای اساسی حفظ این فضا بهبود اوضاع کسب و کار است که با توجه به شرایط موجود کمی از این هدف دور هستیم.

معاون تعاوت وزارت کار در ادامه به تسهیلات پرداختی از سوی دولت به کار آفرینان اشاره کرد و افزود: دولت تا جایی که در توانش بوده تسهیلات لازم را در اختیار قرار داده اما امروز باید بررسی کنیم تسهیلات ارائه شده تا چه میزان بازدهی لازم را داشته است؟ ما باید تجربه تکرارپذیر الگوهای اشتغال را مجددا اجرایی کنیم تا بتوانیم اوضاع کسب و کار را در راستای حفظ وضعیت موجود در وهله نخست و سپس توسعه آن، بهبود ببخشیم.

کبیری تصریح کرد: تسهیلات ارائه شده از سوی دولت باید هدفمند باشد. نباید تسهیلات به گونه‌ای ارائه شود که یک فرد بیکار به یک بیکار بدهکار تبدیل نشود. متاسفانه  تجربه ارائه تسهیلات به بنگاه‌های زود بازده در دولت قبل آنطور که باید موفق نبود لذا تلاش داریم تا تسهیلات صرف اشتغال هدفمند و پایدار شود.

یکی از حاضرین حاضرین این جلسه هاکوپیان، صاحب برند معروف البسه بود. هاکوپیان در ابتدای سخنان خود با انتقاد از برنامه ارائه شده در ابتدای این جلسه گفت: برنامه‌ای که با عنوان تعاون، طراحی و اشتغال تهیه و تدوین شده است یک اشتباه دارد و این اشتباه آنجایی رخ داده که پیش از صحبت با صاحبان صنعت با دانشگاهیان صحبت شده واین در حالی است که یک دانشگاهی شاید در جریان امور بازار نباشد.

محمد کبیری در پاسخ به این انتقاد گفت: مثلث اجرایی این برنامه کار افرینان، تعاون گران و نهادهای ذینفع در تعاونی، دانشگاهیان و یک ستاد اجرایی در وزارتخانه است که نشست‌های هم‌اندیشی میان این سه ضلع به زودی برگزار خواهد شد و نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

هاکوپیان ضمن تقدیر از روشنگری کبیری ادامه داد: ساختار صنعتی کشورما آنطور که باید پاسخگوی نیاز جامعه نیست. دلیل اصلی این ایراد اختیارات بی‌حد و حصر دولت در زمینه صنعت است که دست و پای کار آفرین و صاحبان مشاغل را بسته است. متاسفانه در تمامی جلسات تصمیم نهایی را دولت اتخاذ می‌کند و این درحالی است که دولت می تواند در نقش مشاور حاضر شده و بازار را به کارآفرینان و صاحبان مشاغل واگذار کند. اکر این مهم محقق شود شاهد اتفاقات خوبی در ساختار صنعت و اقتصاد کشور خواهیم بود.

هاکوپیان افزود: باید شرایط رقابت فراهم شود. در شرایط رقابتی است که بازار به ثبات می‌رسد لذا از دولت تقاضا داریم یکبار به بخش خصوصی اعتماد کند تا ثمره این اعتماد را که بهبود وضعیت خواهد مشاهده کند.

یکی دیگر از کارآفرینان حاضر در این جلسه رضایی مدیرعامل گروه آذین خود رو بود. رضایی در ابتدای اظهارات خود با تقدیر از محمد شریعتمداری وزیر کار بابت انتصاب یک جوان برای پست معاونت تعاون گفت: امیدواریم با حضور یک نیروی جوان در راس معاونت تعاون وزارت کار شاهد تحول در نگرش مساله تولید باشیم.

رضایی افزود: تنها اتفاقی که می‌تواند اشتغال پایدار ایجاد کند، تولید است.

مدیرعامل گروه آذین خودرو در ادامه با انتقاد از وضعیت برنامه‌ریزی در کشور در زمینه تولید گفت: متاسفانه به دلیل عدم برنامه‌ریزی درست تا این لحظه بازار منطقه و بازار کشورهای همسایه را از دست داده‌ایم در حالیکه اگر برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه صورت می‌گرفت ایران در بخش تولید امروز تبدیل به یکی از قطب‌های منطقه می‌شد که متاسفانه این مهم محقق نشد.

رضایی تصریح کرد: آنچه باعث موفقیت می‌شود پول نیست بلکه برنامه‌ریزی است هرچند برای برنامه‌ریزی درست نیازمند پول هستیم اما مشکلات مالی را نیز با برنامه‌ریزی درست می‌توان مدیریت کرد.

رضایی در ادامه به موضوع تعاون اشاره کرد و گفت: تعاونی یعنی هم‌افزایی. تعاون می‌تواند با برنامه‌ریزی درست کارهای مفید بسیاری در کشور انجام دهد که امیدوارم با حضور چهره جوان و پر انرژی در راس این معاونت قطار تعاون به ریل اصلی بازگردد.

رضایی در پایان اظهارات خود به نگرش مردم درباره کلمه تعاونی اشاره کرد و گفت: متاسفانه تعاونی در دید مردم یعنی تامین‌کننده که این نگرش در افکار عمومی باید اصلاح شود. مردم باید بدانند تعاونی می‌تواند بار اقتصادی کشور را بر دوش بکشد که تبیین این موضوع برای افکار عمومی از وظایف دشوار معاونت تعاون وزارت کار است.

درج دیدگاه