شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

جایگزین تسهیلات ارزان قیمت روستاییان مشخص شد

اشتغال روستایی

صفایی: در قالب طرح سامانه گرمسیری ۵۴ هزار هکتار از اراضی مناطق مرزی استان کرمانشاه شامل شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب، ثلاث باباجانی، صحنه وسنقر تحت پوشش قرار می گیرند.

مدیرعامل تعاون روستایی استان کرمانشاه گفت: ۹۵ درصد روستاهای استان کرمانشاه تحت پوشش خدمات تعاون روستایی است و شماری از روستاها نیز در قالب پنج درصد باقی مانده عشایری و خالی از سکنه هستند.

به گزارش تعاون آنلاین، ایرج صفایی درباره تسهیلات پرداختی به تعاونی های فعال گفت: تا سالهای ۸۶ و ۸۷ تسهیلات ارزان قیمت در قالب تبصره دو برای تامین نهاده های کشاورزی پرداخت می شد اما میزان آن حداکثر ۲۰۰ هزار تومان بود در نتیجه توسط برنامه های دولت حذف شد و اینک در قالب تبصره ۱۸ برای خرید تاسیسات و ایجاد اشتغال پرداخت می شود.

کرمانشاه چه تعداد تعاونی فعال دارد/ مهمترین مشکلات بخش تعاون چیست؟

مدیرعامل تعاون روستایی استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر نیز برای اجرای طرح سیلوسازی یک میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان تسهیلات درخواست و تصویب شده که نیمی از آن اعتبارات سازمان مرکزی تعاون روستایی به صورت نرخ صفر درصد و باقی اعتبارات بانکی است.

وی از وجود ۴۰ تعاونی تولید در سطح استان کرمانشاه خبر داد و افزود: تعاونی های تولید در استان با فلسفه یکپارچه سازی اراضی، نگهداری روستاییان، ارائه خدمات، تامین ماشین آلات و خرید محصولات به بهترین نحو راه اندازی شده اند.

صفایی تصریح کرد: در قالب طرح سامانه گرمسیری ۵۴ هزار هکتار از اراضی مناطق مرزی استان کرمانشاه شامل شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب، ثلاث باباجانی، صحنه وسنقر تحت پوشش قرار می گیرند.

وی عنوان کرد: در قالب این ۴۰ تعاونی دولت درصدد ایجاد شبکه آب رسانی است و تا کنون بر اساس قرارداد منعقد شده هفت درصد تامین و تحویل آب به بهره برداران انجام شده و قرار است در سطح ۵۴ هزار هکتار آب به بهره برداران تحویل شود.

مدیرعامل تعاون روستایی استان کرمانشاه با اشاره به مهمترین چالش های موجود عنوان کرد: این مسائل شامل کمبود نقدینگی در سیستم است که به واسطه تغییر قیمت، سرمایه شرکت ها جوابگوی نیازهای امروز روستاییان نیست در حالی که از نظر تسهیلات نیز مقداری محدودتر شده اند.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد سرمایه شرکتهای تعاونی در قالب مستغلات، املاک و ساختمان در مناطق روستایی قرار دارد بیان کرد: اسناد روستایی برای تضامین بانکی ارزش پایینی دارد و باعث شده خدمات کمتری به این شرکتها و تعاونی ها ارائه شود.

صفایی با تاکید بر اینکه برای تشکیل تعاونی حداقل هفت نفر برای توسعه هر شغل و حرفه ای باید پای کار باشند گفت: دولت در قالب برنامه های مختلف به دنبال ماندگاری بیشتر روستاییان و مهاجرت معکوس از روستا به شهر است و درصدد ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی در تلاش است.

 

درج دیدگاه