جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

کلانتری:‌رسانه باید نقاط قوت و ضعف را بیان کند/معزی: روابط عمومی نباید مدافع سیاسی دستگاه اجرایی باشد

سومین نشست از سلسله نشست های «رسانه، افکار عمومی و بازنمایی رویداد» امروز ۳۱ تیر با حضور سید حمید کلانتری معاون امور تعاون، روزبه کردونی، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علیرضا معزی، دبیر شورای اطلاع رسانی دولت و جمعی از فعالان حوزه رسانه ای در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: باید احساس شود رسانه نبض جامعه است و نقاط قوت و ضعف را می گوید. رسانه باید اعتدال را رعایت کند.

به گزارش تعاون آنلاین، سومین نشست از سلسله نشست های «رسانه، افکار عمومی و بازنمایی رویداد» امروز ۳۱ تیر با حضور سید حمید کلانتری معاون امور تعاون، روزبه کردونی، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علیرضا معزی، دبیر شورای اطلاع رسانی دولت و جمعی از فعالان حوزه رسانه ای در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

سید حمید کلانتری، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست گفت: مرحوم آیت الله طالقانی در یک نماز جمعه آیه ای خواندند که در خاطرم مانده است. اگر با قومی دشمنی دارید شما از مسیر تقوا و عدالت خارج نشوید. عدالت را رعایت کنید. مشکل ما اینجاست از عدالت خارج می شویم.

وی گفت: نمی توان گفت همه رسانه ها تخریب گر یا متملق هستنند. باید گفت بخشی از رسانه ها اینطورند یا غلو می کنند. بعضی وقتها غلو مثبت یا منفی است. مهمترین نقش رسانه ها، بخشی از ملت سازی و جامعه سازی است. هدایت جامعه را رسانه باید بداند.

کلانتری ادامه داد: باید احساس شود رسانه نبض جامعه است و نقاط قوت و ضعف را می گوید. رسانه باید اعتدال را رعایت کند. اخلاق رسانه ای رعایت نمی شود و اخلاق رسانه ای یعنی انصاف و عدالت؛ یعنی صداقت داشته باشیم ولی بعضی جاها دروغ می گوییم و مسلمانی را کنار گذاشته ایم.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در نقل قول ها باید رعایت امانت شود، گفت: برخی رسانه ها خلاف واقع می گویند. نقد عادلانه باید بشود و از گسترش نفاق و تملق و چاپلوسی در جامعه پرهیز شود. از رسانه ای که کار کارشناسی می کند، باید تقدیر شود. برخی روزنامه ها را می خوانیم و در جمع بندی، به راهکار و نگرش مثبت می رسیم.

وی تاکید کرد: با همه دلمشغولی ها، باید وحدت ملی را گسترش دهیم و کاری کنیم اعتماد و امید مردم توسعه یابد. حتما باید نقد وجود داشته باشد .اگر مسئولی بد عمل کرد باید به او نقد کرد ولی نباید همه را به یک چوب راند.

کلانتری با بیان اینکه ما با هر گونه فساد و رشوه و سوءاستفاده مخالفیم اظهار داشت: ما سعی می کنیم تخلف در تعاونی ها نباشد، سعی در اصلاح رفتار اینها داریم ولی فضا آنقدر مشوش می شود که هر کسی غیر از آن حرف بزند، به فرصت طلبی و وابستگی متهم می شود. بیاییم فضایی به وجود بیاوریم که سره از ناسره جدا شود و مردم احساس کنند مردم می تواند تنویر افکار عمومی را داشته باشد.

وی  گفت: یکی از مسایل مهم، مرز بندی بین رسانه و فضای مجازی است. مرزبندی نشدن فضای مجازی مشکل ساز است. خیلی وقتها مردم به اخبار فضای مجازی اهمیت نمی دهند ولی به روزنامه هایی که نظارت می شود، اعتماد بیشتری دارند. چون می گویند نظارت می شود و قابل پیگیری است.

معزی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت هم در ابتدای این  نشست با موضوع “نظام رسانه ای دولت و سامان دهی به این نظام” با بیان اینکه وظیفه دولت ایجاد شفافیت و گزارش دهی به مردم است، خاطر نشان کرد: اساساً شفافیت در کشور با دولت شروع می شود و مرزهای باریک بین شفافیت و افشاگری مشخص نشده و کنشگران ارتباطی دولت و روزنامه نگاران باید این مسئله را دنبال کنند.

وی با اشاره به اینکه تفاوت بین تلقی دولتمردان و نظر مردم از رسانه بسیار متفاوت است، پرداختن به مساله رسانه در کشور را ضروری دانست و گفت: دولت های توسعه یافته، دولت های دارای نظام ارتباطی سامان یافته هستند که بر اساس اهداف، ضروریات، مقتضیات و هنجارها، رابطه شکل می گیرد و نحوه ارتباط با احزاب، گروه ها و مردم مشخص می شود و سامان رسانه ای دولت برای ارتباط برقرار کردن با مردم، با این اقتضائات تعریف می شود.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت با اشاره به نظام های رسانه ای ۴ دولت ایران پس از جنگ تحمیلی یادآورشد: در یک سامان ارتباطی، به صورت عینی و تجربی می توان دو شکل ارتباطی را دید. یکی مربوط به دولت به صورت رسمی است که باید دنبال شود. یکی مبحث اطلاع رسانی و اطلاعات به مثابه خدمات دولت به مردم است. مدیریت افکار عمومی برای برندسازی دولت در این قالب می گنجد.

وی منظور از تیم اطلاع رسانی دولت را اطلاع رسانی رسمی دولت و ارائه اطلاعات به مثابه خدمت دولت و مدیریت افکار عمومی به عنوان برند دولت دانست و تصریح کرد: کنش سیاسی دولت نباید توسط دولت دنبال شود. هر گاه دولت خود را درگیر این بحث کرده، از نیازهای مردم دور می شود.

معزی با بیان اینکه سایت های دولت عمدتاً خبری هستند گفت: ما اطلاعات را به مردم در قالب خبر می دهیم در صورتی که اطلاعات تعریف مجزایی از خبر دارد. در بسیاری از کشورها اطلاعات درباره خدمات داده می شود ولی در ایران، اخباری ارائه می شود که عمدتا فرد محور هستند.

وی با اشاره به فعالیت رسانه ای روابط عمومی ها و پایگاه های اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی گفت: پایگاه ها و سایت های دستگاه های اجرایی اطلاعات را در قالب خبر به مردم ارائه می دهند، در حالی که نباید به این گونه عمل شود؛ در این زمینه باید گفت اگر به سایت کاخ سفید مراجعه کنید جز ارائه اطلاعاتی از پرزیدنت (رئیس جمهور) خدماتی که دولت به مردم ارائه می دهد از جمله نحوه دریافت وام مسکن، خدمات آموزشی دولت به مردم و سایر پارامترها اطلاع رسانی می شود اما در پایگاه های اطلاع رسانی دولت های مختلف فقط اطلاعات مرتبط با همان دولت در قالب خبر به مردم ارائه می شود که متاسفانه در اینجاست که نظام اطلاع رسانی ما فاقد یک نظام مدون است.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت با اشاره به اینکه روابط عمومی های ما در حال حاضر به سنتی ترین شکل در متنوع ترین دوره رسانه ای اداره می شوند، افزود: در بودجه های سنواتی هیچ ردیف بودجه جداگانه ای برای روابط عمومی و تبلیغ دستگاه های اجرایی وجود ندارد و دستگاه ها از بودجه جاری خود برای روابط عمومی و تبلیغات هزینه می کنند که این جزو سامان رسانه ای دولت ها محسوب می شود و باید به آن شکل دهیم.

معزی با تاکید بر اینکه روابط عمومی مدافع سیاسی یک دستگاه اجرایی نیست، گفت: این احزاب هستند که باید مدافع سیاسی یک وزیر یا مسئول در دولت باشند.

درج دیدگاه