پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

کلانتری در نشست علمی تعاونی های  دهیاری مطرح کرد:توسعه تعاونی های دهیاری راهکار کاهش آسیب های اجتماعی

حمید کلانتری گفت:« بهترین گزینه برای حل معضل حاشیه نشینی و کاهش مهاجرت به شهرها توجه به توسعه روستاهاست. اگر روستاها فعالیت اقتصادی داشته باشند و ظرفیت های درآمد زایی در آنها ایجاد شود هرگز روستانشینی به شهر مهاجرت نمی کند.»   تعاون آنلاین – نشست علمی شرکت های تعاونی دهیاری ها صبح امروز با […]

حمید کلانتری گفت:« بهترین گزینه برای حل معضل حاشیه نشینی و کاهش مهاجرت به شهرها توجه به توسعه روستاهاست. اگر روستاها فعالیت اقتصادی داشته باشند و ظرفیت های درآمد زایی در آنها ایجاد شود هرگز روستانشینی به شهر مهاجرت نمی کند.»

 

تعاون آنلاین – نشست علمی شرکت های تعاونی دهیاری ها صبح امروز با حضور ، معاونت تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی ، مدیر کل دفتر تعاونی های خدماتی، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه روستایی و جمعی از مدیران شرکت های تعاونی دهیاری در محل وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

معاون تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در این نشست با اشاره به پوشش ۶۰ درصدی تعاونی های روستایی در کشور گفت :«تعاونی دهیاری ها برای ایجاد هم افزایی و توسعه مناطق روستایی، تقویت و بهبود عملکرد دهیاری ها، فعالیت هایی که انجام آن از نظر اقتصادی برای یک دهیاری به صرفه نیست تشکیل شده است. پس تعاونی های دهیاری باید ارزش افزوده ایجاد کند چون فلسفه وجود این قبیل تعاونی ها همین است.»

وی افزود: «از ۳۳ هزار دهیاری بیش از ۲۰ هزار دهیاری عضو تعاونی های دهیاری هستند. بهترین راه برای حل معضل حاشیه نشینی و کاهش مهاجرت به شهرها توجه به توسعه روستاهاست. اگر روستاها فعالیت اقتصادی داشته باشند و ظرفیت های درآمد زایی در آنها ایجاد شود هرگز روستانشینی به شهر مهاجرت نمی کند.»

به گفته وی اولین اولویت تعاونی های دهیاری باید  اقداماتی باشد که منجربه توسعه همه جانبه شود تا جایی که زندگی در روستا زیباتر و اقتصادی تر از زندگی در شهرها شود.

کلانتری در ادامه ضمن ارایه چند راهکار برای توسعه روستاها گفت:«اولین کار برای توسعه یک روستا شناخت ظرفیت ها، موانع و مزیتهای منطقه است. به عنوان مثال وجود چشمه آب و یا جاذبه گردشگری با توجه به گسترش روزافزون گردشگری در کشور بسیار مهم است. اقدام دوم تدوین برنامه مناسب از حداقل یک سال تا پنج سال است. ممکن است یک دهیار دو سال در سمت خود باقی بماند اما نگاه وی باید بلند مدت باشد تا دهیار بعدی بتواند این برنامه را ادامه دهد. همچنین برنامه تعاونی ها باید هم راستا با برنامه های شورای اسلامی روستا، شورای بخش و پروژه های دولت باشد. دهیاری ها به نوعی کارفرمای تعاونی های دهیاری هستند پس برنامه های تعاونی نباید با برنامه های کلان در روستا مغایرت داشته باشد بویژه آنکه تعاونی های دهیاری به طور متوسط ۲۳ روستا را تحت پوشش دارند.»

تشکیل کمیته مشورتی و کمیته هماهنگی

به گزارش تعاون آنلاین کلانتری با اشاره به اهمیت حفظ شان تعاونی در نگاه مردم گفت : «هر تعاونی دهیاری می تواند یک کمیته مشورتی با حضور کارشناسان و صاحب نظران ساکن و یا اهل روستا تشکیل دهد و در جلسات منظم راهکارهای آنها را بشنود و به کار گیرد. تعاونی اعتبار اجتماعی دارد و سرمایه اجتماعی است. همه باید متعهد شویم که این سرمایه تخریب نشود و به دلیل ضعف مدیران و ندانم کاری سو استفاده نشود. تعاونی های دهیاری می توانند با دیگر تعاونی های روستایی خصوصا در بخش کشاورزی کمیته هماهنگی تشکیل دهند و با هماهنگی بهتر به توسعه روستا کمک کنند.»

به گفته وی  تعاونی های دهیاری باید از تصدی گری دولت بکاهند و اقدامات اجرایی را به دست بگیرند.به عنوان مثال مدیریت آب و فاضلاب روستایی می تواند در قالب تعاونی اداره شود. طبق اصل ۴۴ قانون اساسی شبکه گسترده دولت باید به نفع تعاونی ها، کوچک شود. در روستاها بخش خصوصی عمدتا تعاونی هستند اما باید خود را معرفی کنند. یکی از ویژگی های تعاونی خوب روابط عمومی قوی است. تعاونی ها باید محصولات خود را معرفی کنند و گمنام نباشند.»

وی ادامه داد:«ایجاد اشتغال در مناطق روستایی آسان تر از مناطق شهری است. کارهایی مانند پرورش گیاهان دارویی و قالی بافی و صنایع دستی و پوشاک می تواند اشتغال ارزان ایجاد کنند. با سازمان آموزش فنی و حرفه ای هماهنگی انجام شده است و با سرانه ۸ میلیون تومان می توان شغل در صنعت پوشاک در روستاها ایجاد کرد. هیچ گروهی مانند تعاونی های دهیاری توزیع جغرافیایی ندارند و باید از این فرصت استفاده کرد.»

 

درج دیدگاه