پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

کمترین نرخ بیکاری در کدام استان ها است؟

استان همدان بعد از سمنان و اردبیل رتبه سوم را به لحاظ کمترین نرخ بیکاری در کشور داراست

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی استان در سالجاری ۴۲.۸ است، گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در بهار ۹۷ در کشور ۴۱.۱ و در استان همدان ۴۲.۸ است.

به‌ گزارش تعاون آنلاین، سیداحمد توصیفیان با اشاره به اینکه نرخ بیکاری استان همدان در بهار ۹۷، ۸.۲ است، افزود: نرخ بیکاری استان در سال گذشته ۸.۹ و نرخ بیکاری کشور ۱۲.۶ بوده است.

وی با تأکید بر اینکه استان همدان بعد از سمنان و اردبیل رتبه سوم را به لحاظ کمترین نرخ بیکاری در کشور داراست، تصریح کرد: از ابتدای سال گذشته تا پایان تیرماه ۲۴ هزار و ۵۴۹ اشتغال در استان همدان ثبت شده و ۵۷۲۵ شغل نیز در بخش مسکن اشتغال ایجاد شده که در مجموع ۳۰ هزار و ۲۷۴ نفر اشتغال در استان همدان ایجاد شده است.

توصیفیان خاطرنشان کرد: براساس آمار مرکز آمار ایران ۳۳ هزار و ۶۶۷ نفر جمعیت شاغل نسبت به سال گذشته اضافه شده است اما برخی دستگاه‌ها ثبت نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه جهادکشاورزی، میراث فرهنگی، کمیته امداد و بهزیستی بیشترین ایجاد اشتغال در استان را داشته‌اند، گفت: در استان همدان از ابتدای سال ۹۶ تا پایان تیرماه امسال، ۱۳۳۱ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزا پرداخت شده است.

توصیفیان اضافه کرد: ۵۶۵ میلیارد تومان از محل رونق تولید، ۱۶۶ میلیارد تومان از محل تسهیلات روستایی و فراگیر، ۸۰ میلیارد تومان از دستگاه‌های حمایتی، ۱۴ میلیارد تومان از محل تسهیلات مشاغل‌‎خانگی و ۸۰ میلیارد تومان از تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان ادامه داد: ۵۹ میلیارد دلار معادل ۲۴۷ میلیارد تومان از محل تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی، ۳۳ میلیارد و ۶۰۰ ملیون تومان از محل صندوق کارآفرینی امید، ۵۸ میلیارد تومان از محل تفاهم‌نامه تسهیلات روستایی با بانکها و ۸۸ میلیارد تومان از سایر محل‌ها پرداخت شده است.

وی یادآور شد: تا پایان تیرماه ۹۷ در مجموع ۱۵ هزار و ۴۷۷ نفر دوره از آموزش‌های مهارت فنی‌وحرفه‌ای بهره‌مند شدند در حالیکه در سال گذشته ۴۸ هزار و ۸۷۲ نفر دوره از این آموزش‌ها برخوردار شدند.

وی با اشاره به دعاوی کارگری و کارفرمایی بیان کرد: در سال گذشته ۴۱۸۷ دادخواست بدوی و ۱۲۹۰ دادخواست تجدیدنظر در استان همدان داشتیم که دو سوم در هیئت‌های تشخیص حل شده و ۳۸۹۰ رأی از سوی هیئت تشخیص صادر شده است.

توصیفیان با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰۹۶ رأی در هیئت‌های حل اختلاف صادر شده که ۱۱۱۵ رأی سازشی بوده که ۳۰ درصد پرونده‌ها را شامل می‌شود،  تصریح کرد: در سالجاری ۱۸۱۹ دادخواست بدوی و ۳۸۲ دادخواست تجدیدنظر در استان همدان صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه استان همدان کمترین میزان پرداخت بیمه بیکاری را در کشور دارد، یادآور شد: در سال گذشته ۲۳۳۵ نفر بیمه بیکاری می‌گرفتند که امسال به ۲۲۸۲ نفر رسیده است.

وی با اشاره به کشف اشتغال پنهان مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در استان، گفت: در سال گذشته ۳۸۶ مورد و در سالجاری ۱۳۹ نفر که شاغل بوده و بیمه بیکاری دریافت می‌کردند، کشف شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان از پرداخت ۱۴ میلیارد و ۲۰۹ میلیون تومان تسهیلات مشاغل‌خانگی خبر داد و افزود: ۴۸۹۸ مجوز مستقل و ۱۱۳ مجوز پشتیبان صادر شده است.

وی با اشاره به وجود  ۱۱۴۱ تعاونی که  ۱۲ هزار و ۹۲۸ فرصت شغلی در استان ایجاد کرده است،  بیان کرد: ۲۷۰ تعاونی در بخش صنعت معادل  ۲۴ درصد تعاونی‌های استان، ۲۳۶ تعاونی در بخش کشاورزی معادل ۲۱ درصد تعاونی‌ها و  ۴۴۶ تعاونی در بخش خدمات معادل ۳۹ درصد تعاونی‌های استان فعالیت دارند  همچنین ۱۰۵ تعاونی در بخش مسکن و عمران و ۱۴ اتحادیه شرکت تعاونی در استان همدان وجود دارد.

توصیفیان با بیان اینکه ۶ درصد تعاونی‌های استان به روستاتعاون اختصاص دارد، افزود: تعهد استان تشکیل ۵۲ روستاتعاون بود اما در حال حاضر ۷۰ روستاتعاون در استان فعال شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان یادآور شد: در سال گذشته باید ۱۰۷ تعاونی در استان تشکیل می‌شد که توانستیم ۱۲۶ تعاونی در همدان ایجاد کنیم که ۱۱۸ درصد تحقق داشته است.

درج دیدگاه