جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

گردش مالی ۱۵ میلیارد تومانی تعاونی فرش دستباف با وام ۵۰ میلیونی

تعاون آنلاین – مدیر یک تعاونی تولیدی فرش دستباف در خراسان شمالی می گوید گرفتن تسهیلات و بیمه قالیبافان از مشکلات عمده تعاونی های تولیدی فرش دستباف است.

رحمانقلی روحانی مدیر عامل تعاونی فرش دستباف گلریز امین که از سال ۱۳۸۰ تاسیس شده است در گفت و گو با تعاون آنلاین می گوید: «۹۰ درصد تولیدات تعاونی فرش دستباف گلریز امین به کشورهای دیگر از جمله لبنان، انگلستان، کانادا و آلمان صادر می شود و مابقی در بازار داخلی به فروش می رسد. در دوران تحریم نیز محصولاتمان را از طریق چین به کشور آمریکا که روزگاری بزرگترین بازار فرش دستباف بود صادر می کردیم. تعاونی ما در سال جاری و با باز شدن درهای تجارت جهانی به روی ایرانیان توانست ۱ میلیون ۴۰۰ هزار دلار صادرات به لبنان، ۶۰۰ هزار دلار به آلمان، ۸۰۰ هزار دلار به کانادا و ۲۰۰ هزار دلار به استرالیا صادرات داشته باشد.»

روحانی افزود: «ما مواد اولیه را عمدتا از شهرهای خمینی شهر، شهرضا و مشهد تهیه می کنیم و قستی از آن را از کشورهای خارجی وارد می کنیم. البته پشم ایرانی ماندگاری بیشتری دارد و ما از پشم خارجی فقط برای بافت زمینه استفاده می کنیم.»

وی با اشاره به رونق  نسبی بازارهای خارجی ادامه داد: «از آنجا که سالها در نمایشگاه های داخلی و خارجی شرکت داشته و سلیقه مشتریان داخلی و خارجی را شناخته ایم، حدود ۹۰ درصد تولیداتمان پیش فروش می شود. مشتری خارجی طرح و رنگ را سفارش می دهد و فرش را در کشورش تحویل می گیرد . لبنان یکی از بازارهای خوب برای فرش ایران است که در سال سه نمایشگاه فرش دستباف برگزار می کند و ما در این نمایشگاه ها شرکت می کنیم.»

مدیر عامل تعاونی فرش دستباف گلریز امین بزرگترین مشکل تعاونی ها را اعطای تسهیلات دانست و گفت: «مشکل عمده تعاونی ما و هر تعاونی دیگری گرفتن وام و تسهیلات است. ما در تعاونی گلریز امین با بیش از ۳ هزار نفر کارگر و هزار و دویست نفر عضو تعاونی تنها ۵۰ میلیون تومان وام از صندوق کارآفرینی امید دریافت کرده ایم! در حالی که گردش مالی تعاونی در سال به ۱۵ میلیارد تومان می رسد و ما فقط با ۵۰ میلیون تومان توانستیم به ۱۰۰ خانوار روستایی وام ۵۰۰ هزار تومانی پرداخت کنیم. اگر بتوانیم تسهیلات کم بهره و متناسب با گردش مالی تعاونی دریافت کنیم می توانیم فعالیت تعاونی را گسترش دهیم و خانوارهای روستایی بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.»

وی از بیمه نشدن قالیبافان علی رغم مصوبه مجلس گلایه کرد و افزود: «چون تعاونی فرش دستباف گلریز امین زیر نظر اداره تعاون استان است تا به حال در زمینه بیمه قالیبافان موفقیتی حاصل نشده و همچنان درگیر کاغذ بازی اداری هستیم. تنها صد نفر از میان ۳ هزار قالیباف تعاونی آن هم با تلاش و پی گیری خود موفق شده اند از خدمات بیمه قالیبافان استفاده کنند.»

روحانی از طرح ساخت کارگاه های روستایی برای قالیبافان روستایی خبر داد و گفت: «برنامه تعاونی گلریز امین این است که در روستاهای اطراف بجنورد کارگاه هایی تاسیس کند تا قالیبافان به طور متمرکز به کار قالیبافی بپردازند. همانطور که می دانید روستاییان معمولا به چند کار می پردازند و در اوقات فراغت از کشاورزی و دامداری فرش می بافند. ما در صدد آن هستیم که فرش بافان هر روستا را در یک محل جمع کنیم.»

درج دیدگاه