چهارشنبه, اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

گفت و گو با دکتر مسلم خانی به مناسبت روز جهانی تعاون تعاون معنای دیگر عدالت است/ افزایش سهم تعاونی ها در رشد اقتصادی کشورها

به گفته خانی به طور میانگین سهم تعاونی ها در تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی کشورها در حال افزایش است و این میانگین بین ۱۲ تا ۱۴ است که عدد بزرگی به شمار می آید.

اتحادیه بین‌المللی تعاون در سال ۱۹۲۳ میلادی، اولین شنبه جولای را به عنوان روز جهانی تعاونی نام‌گذاری کرد و این روز در ایران مصادف با ۱۶ تیر ماه شده است. به گفته کارشناسان اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی در طول سالهای گذشته آنطور که باید و شاید در اقتصاد پذیرفته نشدند اما طی سالهای گذشته و اقدامات صورت گرفته تعاونی ها به عنوان یک مرجع اقتصادی شناخته شدند.

مدیر کل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تبریک به تعاونگران درباره فعالیت و نقش آنها در اقتصاد می گوید: فرهنگ تعاون که به عنوان یک مدل نوین در کسب و کار شناخته می شود بیشتر از گذشته مورد پذیرش قرار گرفته است و امیدواریم که این رویه همچنان ادامه داشته باشد.

مسلم خانی در گفت و گویی که با تعاون آنلاین داشت به رویکرد تعاونی ها که اکنون به عنوان یک نظریه مطرح است اشاره کرد و افزود: تعاون به عنوان یک مدل، نظریه و تئوری و یک الگوی کاملا عملیاتی بعد از انقلاب صنعتی در دنیا شکل گرفت و انگلستان اولین کشوری بود که با تاکید بر عدالت و برابری این کار را عملیاتی کرد.

وی اضافه کرد: الگو و فرهنگ تعاونی بعد از انقلاب صنعتی به دلیل زیاد شدن فاصله کارگر و کارفرما و استثماری که صورت گرفته بود تشکل شد. قبل از تشکیل تعاونی ها منافع کسب و کار به طور کامل به جیب کارفرما می رفت اما کارگران تصمیم گرفتند تا الگویی را طراحی کنند تا خودشان در اقتصاد سهم داشته باشند و به در این راستا تعاونی ها را ایجاد کردند.

مدیر کل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه الگوی بین المللی تعاون در همه کشورهای دنیا در تلاش است که برابری همدلی و هم افزایی را به عنوان یک مولفه مهم معرفی کند تصریح کرد: تعاون در دنیا به عنوان یک مدل و الگوی اقتصادی اجتماعی پذیرفته شده است و بخش زیادی از حوزه بیمه، کسب و کارهای صنعتی، خدمات سلامت، روستایی و تامین مالی جمعی توسط این بخش اقتصادی صورت می گیرد.

به گفته خانی به طور میانگین سهم تعاونی ها در تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی کشورها در حال افزایش است و این میانگین بین ۱۲ تا ۱۴ است که عدد بزرگی به شمار می آید.

وی با تاکید بر اینکه تعاونی ها این ظرفیت را دارند که در رشد ناخالص کشورها تاثیر داشته باشند به خبرنگار تعاون آنلاین گفت: در کشور هندوستان کسب و کارهای روستایی توسط شرکت های تعاونی انجام می شود و برخی تعاونی ها حدود ۴۰ میلیون عضو دارند. به عنوان مثال برخی شرکت های تعاونی لبنیات توانسته تا روستاها پیش بروند و افرادی که دارای یک راس گاو یا گوسفند هستند را به عضویت تعاونی در بیاورد و درآمد افراد را به نسبت دارایی هایشان تضمین کنند. این کار از خرید شیر تا هدایت آن به کارخانه برای تبدیل به محصولات دیگر با فرآوری شیر انجام می شود.

خانی تاکید کرد: جایگاه الگوی بین المللی تعاون به عنوان روش در ایجاد کسب و کار در کشورهای توسعه یافته به رسمیت شناخته شده و خوشبختانه در طول چند سال گذشته ایران نیز این نظریه را قبول کرده است. آمارهای اقتصادی نشان می دهد سهم تعاونی ها در تولید ناخالص داخلی در حال افزایش است.

وی به عدالت در تعاونی ها اشاره کرد و افزود: در ساختار تعاونی ها از مدیرعامل با افراد صاحب سهم هر نفر با هر سرمایه ای یک رای دارد و این موضوع باعث ایجاد عدالت و برابری در تعاونی ها شده است.

مدیر کل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: الگوی تعاون در کاهش ضریب جینی در کشورها نقش آفرینی کرده است و می تواند نسبت به کاهش فقر و از بین بردن شکاف طبقاتی نقش مهمی را ایفا کند.

درج دیدگاه