پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

یارانه ۲۲ میلیون نفر سال آینده حذف می شود

یارانه نزدیک به ۲۲ میلیون برخوردار در قالب بودجه سال آینده حذف خواهد شد. به گزارش تعاون آنلاین، در حالی که سازمان برنامه و بودجه تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور را در دستور کار دارد، گزارش هایی در خصوص حذف یارانه سه دهک برخوردار در سال آینده منتشر شده است . پیش از […]

یارانه نزدیک به ۲۲ میلیون برخوردار در قالب بودجه سال آینده حذف خواهد شد.

به گزارش تعاون آنلاین، در حالی که سازمان برنامه و بودجه تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور را در دستور کار دارد، گزارش هایی در خصوص حذف یارانه سه دهک برخوردار در سال آینده منتشر شده است .

پیش از این در قالب قانون سال ۱۳۹۴، مجلس شورای اسلامی تکلیفی را برای حذف یارانه برخورداران پیش بینی کرد اما آماده نبودن بانک های اطلاعاتی و شرایط موجود کشور مانع از اجرایی شدن این هدف شد .

آن گونه که محمدرضا پرابراهیمی ، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید هماهنگی های لازم میان دولت و مجلس برای اجرای این قانون در سال آینده حاصل شده و سه دهک برای همیشه از دریافت یارانه نقدی محروم خواهند شد . رییس کمیسیون اقتصای مجلس شورای اسلامی با گله مندی از تصویب پرداخت یارانه به کل جمعیت کشور درسال های گذشته و استمرار آن در دولت دوازدهم ، گفت: مجلس مصمم است باهماهنگی دولت و درقانون بودجه سال ۹۷ سه دهک بالای درآمدی را از دریافت یارانه حذف نماید.

این اقدام که می تواند فشار بودجه یا ناشی از پرداخت یارانه نقدی را تا حد ۱۲ هزار میلیارد تومان در یک سال کاهش دهد، فرصتی برای افزایش اعتبارات عمرانی و اقدامات زیرساختی ارزیابی شده است چرا که به گفته پورابراهیمی اگر حذف سه دهک بالای جامعه درسال ۹۴ انجام می شد، سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان به درآمد دولت و بودجه عمرانی آن اضافه می شد و اکنون دولت در بودجه عمرانی و تخصیص آن مشکلی نداشت.

در شرایط کنونی بیش از ۷۴ میلیون ایرانی در بهرست یارانه بگیران قرار دارند در حالی که برآوردها نشان می دهد سه دهک پایینی جامعه نیازمند دریافت یارانه نقدی به عنوان کمک هزینه تامین مخارج زندگی هستند . پرداخت یارانه نقدی در سال ۱۳۸۹ آغاز شد و مقرر بود ظرف ۵ سال اجرای این قانون به پایان برسد اما شرایط اجتماعی ناشی از ورود به پرداخت اعتبارات نقدی سبب شد دولت بر این اعتقاد باشد که عوارض اجتماعی ناشی از این اقدام بیش از مواهب اقتصادی آن باشد.

بسیاری معتقدند سنگ بنای پرداخت یارانه ها از ابتدا با مشکلاتی روبرو بوده است چرا که پرداخت یارانه سراسری به تمامی اتباع یک کشور در جهان سابقه ای این چنین ندارد .

در شرایط کنونی اعتباراتی که به پرداخت یارانه ها تعلق می گیرد، بیش از بودجه عمرانی کشور است و همین امر خود نشان دهنده اختلالاتی جدی در این عرصه است .

درج دیدگاه