چهارشنبه, اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

یک فعال تعاونگر:ضعف بخش تعاون به مشکلات درون سازمانی برمی‌گردد/عملکرد قانون معافیلت مالیاتی بخش تعاون مطلوب نیست

شرکت تعاونی بین المللی حفاری اسپادکنگان هنگامی ایجاد شد که شرکت ملی حفاری که تصمیم به اجرای اصل ۴۴ قانون خصوصی سازی گرفت، به این ترتیب بخشی از سهام این مجموعه دولتی، از طریق اعضای آن خریداری و واحد اسپاد کنگان راه اندازی شد.عمده فعالیت این شرکت تکمیل و اجرای پروژه های حفاری شرکت ملی […]

شرکت تعاونی بین المللی حفاری اسپادکنگان هنگامی ایجاد شد که شرکت ملی حفاری که تصمیم به اجرای اصل ۴۴ قانون خصوصی سازی گرفت، به این ترتیب بخشی از سهام این مجموعه دولتی، از طریق اعضای آن خریداری و واحد اسپاد کنگان راه اندازی شد.عمده فعالیت این شرکت تکمیل و اجرای پروژه های حفاری شرکت ملی حفاری است و تا کنون توانسته به شکل پیمانکاری با این نهاد دولتی همکاری و مشارکت داشته باشد.مشروح مصاحبه با محمدرضا احمدی نژاد شرکت تعاونی بین المللی حفاری اسپادکنگان در پی می آید.

 هر چند تعاون یکی از بخش هایی مورد تایید مقامات و مسئولان است اما بررسی ها نشان می دهد در این سال ها این بخش نتوانسته به موقعیت پیش بینی شده خود دست یابد. به عنوان یک فعال حوزه تعاون بفرمایید مهمترین دلیل این امر را چه می دانید؟

فکر می کنم باید مشکل را در درون خودمان جستجو کنیم. دلیل ضعف تعاونی ها مشکلات مدیریتی درون سازمانی است، در واقع ورود افراد بی تجربه به این بخش موجب بی اعتمادی دولت به واحدهای تعاونی شده است.

در این سال‌ها تعاونی شما چه مشکلاتی را از سر گذرانده است؟

متاسفانه اداره دارایی در اجرای قانون معافیت مالیاتی بخش تعاون عملکرد خوبی نداشته و این امر هزینه قابل توجهی بر شرکت هایی که در این حوزه فعالیت می کنند تحمیل کرده است. همچنین بی توجهی اداره بیمه تامین اجتماعی به قوانین حمایتی بخش تعاون مشکلات بسیاری برای کارفرمایان ایجاد می کند.

در مورد تعاونی خودتان و تاریخچه آن اندکی توضیح بدهید.

شرکت تعاونی بین المللی حفاری اسپادکنگان کار خود را از سال ۱۳۸۹ با ۵۰۰ عضو آغاز کرد. عمده فعالیت این مجموعه مربوط به پروژه های حفاری چاه نفت و گاز و وابسته به شرکت ملی حفاری می باشد. این ها شامل عملیات ترابری، بازسازی و تعمیر دکل های حفاری و پشتیبانی از دکل های چاه های نفت و گاز است.

آیا اعضای تعاونی شما افراد فامیل و آشنایان هستند یا نسبت خانوادگی میان اعضا وجود ندارد؟

خیر، اغلب اعضای این تعاونی از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران هستند.

چرا به جای راه اندازی یک شرکت خصوصی ، تعاونی تاسیس کردید؟

بخش تعاون دارای مزایای قابل توجهی است، و از آن جا که این شرکت تعاونی از طریق خرید سهام شرکت ملی حفاری ایجاد می شد لازم بود در بخش مربوط به سهامی عام شکل گیرد.

تعاونی شما برای چند نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده است؟

این مجموعه به طور مستقیم برای ۱۲۰ نفر و غیر مستقیم برای ۳۰۰ نفر کارآفرینی داشته است.

آیا با سایر تعاونی ها شهر و استان خود ارتباط دارید ؟

خیر با توجه به این که حوزه فعالیتی این شرکت با سایر واحدهای تعاونی استان متفاوت است امکان همکاری و مشارکت اقتصادی فراهم نشده.

طی این سال ها آیا موفقیت و دستاوردهای قابل توجهی داشته اید؟

شرکت تعاونی بین المللی حفاری اسپادکنگان این افتخار را داشته که در سال ۹۵ به عنوان تعاونی برتر استان معرفی شود.

گردش مالی تعاونی شما در هر سال چقدر است؟

گردش مالی این مجموعه سالانه ۱۳۰ میلیار تومان است.

به نظر شما تعاونی ها چه نقشی در تحقق شاخصه های اقتصاد مقاومتی دارند؟

بخش تعاون دارای ظرفیت های بالایی است که اگر بخش های دولتی به آن توجه کنند و درصدد ایجاد زیرساخت مورد نیاز این بخش برآیند می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی موثر باشد.

درج دیدگاه