پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

۳۴۴ روستا در انتظار روشنایی

تعاون آنلاین – در حال حاضر ۳۴۴ روستا و ۳۴ هزار خانوار عشایری بدون برق در ایران وجود دارد که گرچه تمهیداتی برای برق دار کردن این مناطق در نظر گرفته شده اما قطعا فرایند انجام این کار زمان‌بر خواهد بود.

در حال حاضر ۴۱ نیروگاه خصوصی تولید کننده ۳۲ هزار مگاوات برق در ایران وجود دارد. این آمار نشان می‌دهد که ۶۰ درصد برق ایران توسط بخش خصوصی تولید می‌شود و پیش بینی شده که تا سال ۱۴۰۰، تولید ۸۰ درصد برق کشور بر دوش این بخش باشد.

با این وجود همچنان در نقاطی از کشور مردمانی وجود دارند که از نعمت روشنایی برخوردار نیستند بر همین اساس آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر وعده برق رسانی به تمام روستاها را داده و گفته است که روستاهای صعب العبور نیز از طریق انرژی فتوولتائیک برق دار می شوند.

وی با اشاره به اینکه شرکت توانیر برنامه تکمیل و بهره برداری از سه هزار مگاوات نیروگاه تولید پراکنده را در دستور کار خود دارد، گفت: ۱۵۶۱ مگاوات موافقت نامه جدید نیز دریافت شده که نیازمند تامین تسهیلات از محل صندوق ذخیره ملی است.

یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها، میزان مصرف انرژی است. بر همین اساس اعداد و ارقام کشور در توسعه شبکه در بخش بار و اقلام مطلوب تعیین شده، اما بهره‌وری و بازدهی‌ تاسیسات و مصرف جای کار دارد.

همچنین وضعیت نیروگاه‌های کشور نیز خوب نیست و بیش از ۳۰۰۰ مگاوات از نیروگاه‌ها با ۵۰ سال سابقه علی‌رغم اینکه باید تا کنون از رده خارج می‌شدند همچنان در مدار تولید هستند که همین موضوع نیز موجب کاهش راندمان و افزایش مصرف شده است.

به همین دلیل وضعیت صنعت برق کشور به صورتی پیش بینی شده که اگر اوضاع به همین روال پیش برود در سال ۱۴۰۴ باید کل انرژی تولید شده در داخل کشور مصرف شود.

به گزارش ایسنا، برهمین اساس سند راه ۱۴۰۴به هدف دستیابی به ظرفیت بیش از ۱۰۰۰ مگاواتی نصب شده نیروگاهی، کاهش تلفات انرژی به هشت درصد، متوسط بازدهی ۴۲ درصدی نیروگاه ها و افزایش سالیانه سه تا پنج هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر، از جمله شاخص های مطرح شده در سال هدف تبیین شده است.

در مجموع دولت یازدهم توجه ویژه ای به آبرسانی و برق دهی روستاها دارد و تا کنون نیز در این زمینه اقداماتی خوبی صورت گرفته و انتظار می رود که در مهلت بلاقی مانده دولت فعلی توجه به روستاییان همچنان ادامه داشته باشد.

درج دیدگاه