جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

ربیعی در جمع خبرنگاران خبر داد

اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال جوانان

تعاون آنلاین – دومین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی بخش تعاون با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مصلای تهران برگزار شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آیین گشایش دومین نمایشگاه توانمندیهای تعاون با رویکرد صادرات گفت: «ما بیش از ۱۰۰ هزار تعاونی در کشور داریم که آنها را به چند بخش تقسیم کردیم. تعاونی های فعال و تعاونی هایی که امکان از سر گیری فعالیت دارند و تعاونی هایی که به کلی تعطیل شده اند وبه جای آنها تعاونی های جدید در بخش هایی که امکان گسترش تعاونی وجود داشت ایجاد کردیم.»

علی ربیعی ادامه داد: «با توجه به این که در فضای کلی اقتصاد به سمت اشتغال مولد حرکت می کنیم در بخش تعاون نیز همین رویه را در پیش گرفته ایم و تعاونی های توسعه عمران شهری را ایجاد کردیم. در بخش های دیگری مثل تامین نیاز خوشه های صنعتی نیز حدود ۶۰ تعاونی شکل گرفتند. علاوه بر این تالار گفت و گو و نمایشگاه دائمی برای تعاونی ها ایجاد کردیم تا هم افزایی درون بخشی آنها افزایش یابد. در بخش گردشگری و بوم گردی تعاونی ها می توانند موثر باشند و در چند استان این کار را دنبال کرده ایم. در صنایع دستی نیز در روستاها زمینه رشد تعاونی ها را فراهم کرده ایم.»

وی افزود: «بانک توسعه تعاون را مامور کردیم در مناطقی که تولید انجام می گیرد مانند تولید مرکبات در شمال یا نخود در لرستان در قالب تعاونی اعتبار بدهند و امکانات بسته بندی، انبار و سردخانه تاسیس شود. به طور کلی عقیده دارم سیاستهای ما در زمینه گسترش تعاون که تشکیل تعاونی های پایدار است، مناسب بوده اند.»

ربیعی در پاسخ به سوالی در مورد عدم تحقق اهداف تعیین شده برای بخش تعاون در برنامه پنجم توسعه گفت: «در گذشته کیک اقتصاد کشور کوچک شد و هیچ بخشی رشد نکرد. ضمن اینکه سهام عدالت از سبد تعاون خارج شد و ما سعی می کنیم سهام عدالت را به سبد بخش تعاون بازگردانیم تا سهم تعاون در اقتصاد بالاتر برود. ما به طور منطقی فکر می کنیم و امیدواریم در سال ۹۶ بتوانیم این سهم را به مانند سال جاری افزایش دهیم. »

وزیر تعاون ادامه داد: «روزی که من مسئولیت را به عهده گرفتم این سهم ۴ درصد یا کمتر بود اما امروز توانستیم هم در بخش صنعت و هم در بخش کشاورزی توسعه خوبی داشته باشیم. من به زودی آمار مربوط به بخش تعاون را منتشر می کنم.»

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تعاون آنلاین در مورد تخصیص بودجه از طرف دولت گفت: «ما در همه بخش های دولت از لحاظ مالی به مشکل برخورده ایم اما با تخصیص هزار میلیارد تومان برای اشتغال جوانان و ۱.۵ میلیارد دلار برای توسعه روستاییان که در بخش اشتغال تزریق می شود مشکلات از نظر مالی تا حدودی برطرف می شود. نوع اشتغال زایی قالبا متکی بر ایجاد تعاونی ها خواهد بود یعنی اشتغال اجتماع محور که بخش اعظم آن می تواند در تعاونی ها شکل بگیرد.»

ربیعی در پاسخ به سوالی در مورد حمایت از تعاونی های کوچک و عدم باور عمومی به تعاونی های کوچک گفت: «محورهای توسعه محلی سالهاست که غلط تصور شده اند. تصور بر این است که تنها فولاد و پتروشیمی برای یک منطقه آبادانی و توسعه می آورد. البته من این صنایع را نفی نمی کنم اما آنها نمی توانند زندگی خانواده های یک منطقه را دستخوش تغییر ملموس کند. مگر یک پتروشیمی چقدر شغل ایجاد می کند؟ ما باید در قالب تعاونی به مزیت های محلی توجه کنیم و به آنها تسهیلات ارزان بدهیم.»

ربیعی ادامه داد: «استراتژی توسعه تعاون و اشتغال هر دو بر یک اساس شکل گرفته اند. حدود ۷۰ درصد ایرانیان در تعاونی مصرف مختلف عضو هستند و این یک مزیت بزرگ برای کشور است. استراتژی ما در ایجاد اشتغال و گسترش تعاونی توجه به مزیت های محلی هر منطقه است.»

وی با اشاره به محدودیت زمانی نمایشگاه هایی که به صورت سالی یک بار برگزار می شوند ادامه داد: «قصد داریم یک نمایشگاه دائمی ایجاد کنیم تا تعاونگران بتوانند باشرکت در این نمایشگاه دائمی از مزیت های در کنار هم بودن استفاده کنند. استراتژی های خوبی است که برخی از کشورها دنبال کرده اند و می توانیم با اجرای آن هم بخش تعاون و هم زندگی مردم را متحول سازیم.»

گفتنی است در این نمایشگاه بیش از ۱۲۰ شرکت تعاونی تولیدی، توزیعی و خدماتی به عنوان مهمترین بخش اقتصادی کشور از استان های مختلف، تولیدات خود را در حوزه های تولید، توزیع و خدمات در بخش های مختلف صنعتی، معدنی، عمرانی، مسکن، نیرو، انرژی ، بازرگانی، کشاورزی، دامداری، خدماتی ، توزیعی، حمل و نقل، گردشگری، بازارچه های مرزی، صنایع چوب، فرش و صنایع دستی در مدلی جامع ارایه کردند.
حمایت از تولیدات صادرات محور شرکت های تعاونی، یافتن بازارهای جدید صادراتی، هدایت شرکت های تعاونی به سمت تولید کالای صادرات محور، گسترش همکاری و تعامل با سازمان توسعه تجارت، توسعه بازار و برندسازی، ترویج فرهنگ تعاون وکارآفرینی و اشتغال زایی برخی از اهداف برگزاری نمایشگاه توانمندی های بخش تعاون با رویکرد صادراتی است. نمایشگاه بزرگ توانمندی های بخش تعاون با رویکرد صادراتی از ۱۹ تا ۲۱ دیماه هر روز از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۷ در محل مصلی بزرگ امام خمینی (ره) آماده بازدید علاقه مندان است.

درج دیدگاه