پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

نقش تعاونی ها در حل بحران های سه گانه اقتصاد

دکتر غلامرضا کاتب* به نظر می رسد تعاونی ها فرصت های ویژه ای برای اقتصاد ایران هستند اما بی شک اگر  در این عرصه وجود داشته باشد می تواند به تهدیدی جدی برای  اقتصاد بدل شود. در شرایط کنونی تعاونی ها نقش مهمی در صادرات داشته در میان تعاونی های صادراتی، برخی از تعاونی هایی […]

دکتر غلامرضا کاتب*

به نظر می رسد تعاونی ها فرصت های ویژه ای برای اقتصاد ایران هستند اما بی شک اگر  در این عرصه وجود داشته باشد می تواند به تهدیدی جدی برای  اقتصاد بدل شود.

در شرایط کنونی تعاونی ها نقش مهمی در صادرات داشته در میان تعاونی های صادراتی، برخی از تعاونی هایی زنان عملکرد بسیار مناسبی از خود بر جای گذاشته¬ ند.

برای دریافت اهمیت نقش تعاونی ها لازم است اشاره ای به مسائل مهم اقتصاد ایران داشته باشم . دو چالش اصلی اقتصاد ایران مساله رکود و همچنین موضوع مهم فساد اقتصادی و البته بیکاری است  .

یک – مسئله اول یعنی رکود هر دهه یک بار خود را نشان می دهند.گذشته از رکودی که امروز در اقتصاد ایران وجود دارد خطر ابتلای اقتصاد جهان به بحران رکود نیز وجود دارد.کما اینکه در سال ۲۰۰۸ رکودی جدی در اقتصاد جهان و آمریکا وجود داشت و این احتمال می رود در سال ۲۰۱۸ نیز این خطر برای اقتصاد آمریکا  ایجاد شده و زمینه برای رویارویی جهان با رکود فراهم شود.

دو – مساله فاسد اقتصادی نیز امروز اهمیت ویژه ای را در این عرصه داراست.  در حقیقت نباید پس از پیروزی انقلاب شاهد بروز و ظهور فساد اقتصادی می بودیم اما این مشکل به چشم می خورد از این رو لازم است که با دخالت دادن مردم در عرصه اقتصاد و توجه به اقتصاد مبنی بر بخش غیر دولتی، بر این مشکل و بحران فائق آییم.این مهم نیز از طریق توجه به تعاونی ها و مردمی کردن اقتصاد قابل تحقق است .

سه – طبق بررسی های صورت گرفتع  بیکاری امروز یمکی از اصلی ارین مسائل اقتصاد ایران است . اگر به مفاد برنامه ششم دقت کنیم می بینیم که در آن تاکید شده است که باید نرخ بیکاری در پایان برنامه ششم توسعه به حدود ۴ درصد برسد اما در نیمه اول سال شاهد افزایش نرخ بیکاری بودیم و باید برنامه و استراتژی هایمان را  در این حوزهباز نگری کنیم و فرصت های ویژه خصوصا در بخش تعاونی را برای حل بحران مورد توجه قرار دهیم.

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته  سهم تعاونی ها از اقتصاد ایران باید به ۲۵ درصد برسد . برای رسیدن به  این هدف رشد ۸ درصدی اقتصاد از ضروریات است و در کل این برنامه نیازمند سرمایه گذاری اسن از این رو  باید بیش از آنکه به سرمایه خارجی فکر کنیم، به سرمایه های داخلی بیندیشیم و فضا را برای ظهورشان آماده کنیم.

*نماینده مجلس و رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی

 

درج دیدگاه