صفحه اصلی منهای تعاون خبر روز در این کشور از هر ۳ شهروند یک نفر عضو تعاونی است

در این کشور از هر ۳ شهروند یک نفر عضو تعاونی است

تعاون آنلاین-وقتی از حضور تعاونی ها در میان شهروندان یک ملیت خاص سخن می گوییم، نمی توانیم یادی از ژاپن نکنیم. شاید در اقتصاد هیچ کشور دیگری در جهان، تعاونی ها آن اندازه که در اقتصاد ژاپن نقش آفرینی می کنند، نقشی نداشته باشند. در این کشور، همه نوع تعاونی، از تعاونی های تولیدی تا […]

تعاون آنلاین-وقتی از حضور تعاونی ها در میان شهروندان یک ملیت خاص سخن می گوییم، نمی توانیم یادی از ژاپن نکنیم. شاید در اقتصاد هیچ کشور دیگری در جهان، تعاونی ها آن اندازه که در اقتصاد ژاپن نقش آفرینی می کنند، نقشی نداشته باشند. در این کشور، همه نوع تعاونی، از تعاونی های تولیدی تا تعاونی های مصرفی، از تعاونی های عظیم تا تعاونی های دانشجویی و از تعاونی های شهری تا تعاونی های روستایی، همه و همه، از میان شهروندان این کشور عضو پذیرفته اند.

تعاونی ها، به دلیل نقش گسترده در کشاورزی، شیلات و جنگلداری، تکیه گاه اصلی اقتصاد روستایی در ژاپن هستند. «نورینچوکین»، بانک تعاون کشاورزی در ژاپن، که ۳۱ امین بانک بزرگ در جهان هم هست، بیش از ۵۳۰ میلیارد دلار سرمایه در اختیار دارد و اصلی ترین وزنه مالی و اقتصادی در زمینه اقتصاد کشاورزی، شیلات و جنگلداری در ژاپن به حساب می آید. در این کشور، هر روستا فروشگاه تعاونی خود را دارد و به بیمه و تأمین مالی تعاونی هم دسترسی دارد و تقریباً هر کشاورز و ماهی گیری در یک تعاونی عضویت دارد.

تعاونی های مصرف

تعاونی های ژاپنی افزون بر این نقشی مهم نیز در بازار خرده فروشی در اقتصاد این کشور بازی می کنند. در پایان سال مالی ۲۰۰۷، گردش مالی تعاونی های مصرف ژاپن، به رقم ۲۲ میلیارد دلار رسید. این رقم، این تعاونی ها را در جایگاه سومین مجموعه خرده فروشی بزرگ ژاپن قرار می دهد. فعالیت های عمده فروشی و خرید گروهی (group purchasing)  که توسط اتحادیه تعاونی های مصرف ژاپن (JCCU) انجام می پذیرند، ۳.۳ میلیارد دلار دیگر هم به حجم اقتصادی فعالیت های تعاونی های مصرف در این کشور می افزایند.

تعاونی های مصرف خرده فروشی در ژاپن در سال ۲۰۰۷ بیش از ۱۷ میلیون نفر عضو داشتند که نسبت به سال پیش از آن ۹۰۰ هزار نفر افزایش داشته است. به طور متوسط، هر یک از اعضا در طول ماه حدود ۱۱۲  دلار کالا خریداری می کنند. این در حالی است که تعاونی های مصرف ژاپن در قیاس با دیگر تعاونی های مصرف در جهان، به شیوه متفاوتی عمل می کنند. از میان مجموع فروش این تعاونی ها، چیزی در حدود ۸.۴ میلیارد دلار از طریق فروشگاه ها و ۱۳.۱ میلیارد دلار نیز از طریق تحویل در محل انجام می پذیرد.

تعاونی های دانشگاهی، پزشکی و مسکن

افزون بر تعاونی های مصرف، در ژاپن تعداد بسیار زیادی تعاونی دانشگاهی هم وجود دارد که مایحتاج مورد نیاز دانشکده ها، کافه تریاهای دانشگاهی، توزیع غذا، فراهم کردن ملزومات سفر، بیمه و نیز اسکان دانشجویی را عهده دار هستند.

به گزارش تعاون آنلاین به نقل از کوآپریتیو گروسر نتورک، بیش از ۲۰۰ تعاونی دانشگاهی در سراسر ژاپن وجود دارد که بر روی هم ۱.۳۸ میلیون نفر عضو دارند و حجم گردش مالی آنها، به حدود ۹۲۴ میلیون دلار در هر سال می رسد. افزون بر این، میان تعاونی های دانشگاهی و تعاونی های مصرف فعال در ژاپن، نوعی همکاری و هم افزایی در خرید کالا هم به چشم می خورد. در واقع، در دهه ۱۹۷۰ میلادی، این تعاونی های دانشگاهی بودند که توجه ها را به سمت تعاونی های مصرف در خارج از حوزه دانشگاهی جلب کردند.

از دیگر تعاونی های مصرف بزرگ در ژاپن می توان به ۱۱۵ تعاونی پزشکی اشاره کرد که بیمه و مراقبت های پزشکی را برای ۲.۵ میلیون نفر از اعضای خود فراهم می کنند. این تعاونی ها بیش از ۱۳ هزار تخت بیمارستانی در اختیار دارند و ۱۶۳۵ پزشک و ۲۱ هزار پرسنل پزشکی هم به آنها خدمت ارائه می دهند.

در کنار اینها، ۴۵ تعاونی مسکن هم در ژاپن فعالیت می کنند که برای یک میلیون نفر از اعضای خود مسکن فراهم کرده اند. بیشتر این تعاونی ها هم در همکاری مشترک میان اتحادیه های تجاری و بانک های تعاونی ایجاد شده اند. به طور کلی، ۲۴ میلیون ژاپنی عضو تعاونی های مصرف در این کشور هستند و به این ترتیب، می توان نتیجه گرفت که ۳۰ درصد از خانوارهای ژاپنی، عضو تعاونی های مصرف هستند.

راهی به سوی تعاون

فرهنگ ژاپن همواره محملی مناسب برای شکل گیری فرهنگ تعاون بوده است. با این همه، تعاونی های رسمی که فعالیت آنها با تعاونی های کشاورزی آغاز شد، تا انتهای قرن نوزدهم در این کشور پا نگرفته بودند. افزون بر این، هر چند تا پیش از جنگ جهانی دوم تعدادی تعاونی مصرف در ژاپن به فعالیت مشغول بود، عمده این قبیل تعاونی ها تنها پس از پایان جنگ شروع به فعالیت کردند. جنبش جدید توجه به تعاونی ها پس از پایان جنگ جهانی دوم در  سرزمین آفتاب تابان شروع شد.

به گزارش تعاون آنلاین، همگام با رشد اقتصادی خیره کننده در ژاپن در فاصله سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰، تعاونی های مصرف هم در این کشور رشد عظیمی را شاهد بودند. اما در سال ۱۹۸۹، حباب بازار دارایی ها در ژاپن ترکید و در نتیجه، بازار سرمایه هم آسیب جدی دید. در اثر این واقعه، اقتصاد ژاپن وارد دورانی از رکود شد و بازار خرده فروشی هم به محاق رفت. در این دوران حدوداً ۱۰ ساله رکود، تعاونی های ژاپنی هم مانند سایر شرکت های این کشور، کوچک و کوچک تر شدند. هنوز یک دهه ای زمان لازم بود تا تعاونی ها ژاپنی بتوانند دوباره روی پای خودشان بایستند.

تعاونی ها در برخی جنبه ها در فرهنگ و اقتصاد ژاپن پیشتاز هستند: آنها در زمینه تولید محصولات کشاورزی ارگانیک، استفاده از منابع محلی، تولیدات اخلاق محور، بازیافت زباله ها، مقابله با تولید محصولات دستکاری شده از نظر ژنتیکی و… جلوتر از سایر شرکت ها عمل کرده اند.

تعاونی های ژاپنی افزون بر این در زمینه ارضای نیازهای جامعه در حال تغییر ژاپن هم پیشتاز هستند. از آنجا که بر اساس فلسفه تعاونی ها آنها برای خدمت مادام العمر به اعضای خود پدید آمده اند، همیشه باشد متفاوت بیندیشند و همواره برای آینده ای متفاوت برنامه ریزی داشته باشند.

 

درج دیدگاه