صفحه اصلی تعاون اخبار عدم حضور تعاون در حمل و نقل ریلی و هوایی

مدیر آمار اتاق تعاون ایران اعلام کرد:

عدم حضور تعاون در حمل و نقل ریلی و هوایی

تعاون آنلاین – مدیر واحد آمار و برنامه ریزی اتاق تعاون با اشاره به عدم حضور بخش تعاون در حمل و نقل ریلی و هوایی، گفت:از ابتدای تاسیس تعاونی‌های حمل و نقل تاکنون ۲۰۵۰ تعاونی غیرفعال و ۲۲۸ تعاونی منحل شدند.

نقطه قوت حمل و نقل تعاونی‌ها در بخش دریایی بنادر و جزایر جنوب کشور است که حدود ۹۰ درصد جابجایی بار توسط این بخش انجام می پذیرد؛ همچنین ۶۰۰ درصد جابجایی کالا و صادرات در خلیج فارس توسط تعاونی‌ها، حدود ۷۰ درصد حمل و نقل عمومی جاده‌ای مسافر توسط تعاونی‌ اتوبوسرانی، مینی‌بوسرانی و سواری کرایه و حدود ۲۵ درصد حمل و نقل کالای کشور توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود.

در همین زمینه، علی مصطفایی مدیر واحد آمار و برنامه ریزی اتاق تعاون ایران، ادامه داد: عدم حضور بخش تعاون در حمل و نقل ریلی و هوایی، این بخش را از مزایایی چون مصرف سوخت کمتر، سازگاری بهتر با محیط زیست، ایمنی بالاتر، قابلیت انتقال انبوه کالا و مسافر و راحتی سفر دور کرده که به نظر می رسد سیاستگذران کلان بخش تعاون باید در این خصوص برنامه ریزی واستراتژی برای آماده سازی شرایط و بسترهای  لازم برای حضور بخش تعاون را فراهم آورند تا در این رشته حمل و نقل تعاون نقش پررنگی داشته باشند.

مصطفایی با اشاره به کاهش ثبت تعاونی و اشتغالزایی این بخش در ۱۰ ماهه سالجاری نسبت به مدت مشابه قبل، افزود: در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۴ تعداد ۵۰ تعاونی حمل و نقل  با اشتغال زایی ۱۱۳۱ به ثبت رسیده اند که ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۵ تعداد ۴۱ تعاونی و  با اشتغال زایی ۱۱۲۹ نفر ثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق تعاون ایران،وی ادامه داد: در بین تمام استان‌های کشور دو استان جنوبی  بوشهر و هرمزگان با ۱۹۱ و ۲۴۹ بیشترین ثبت را از لحاظ تعداد  و از نظر اشتغال زایی به ترتیب با ۴۰۹۳ و ۴۲۱۶ نفر بیشترین شاغل در رشته حمل و نقل  را در بین استانها داشته اند.

مدیر واحد آمار و برنامه ریزی اتاق تعاون ایران افزود: از ابتدای تاسیس تعاونی‌های حمل و نقل تاکنون ۲۰۵۰ تعاونی غیر فعال و راکد و ۲۲۸ تعاونی هم منحل یا ادغام شده است و نکته حائز اهمیت این است که در بین سال ۹۳ تا ۹۵ هیچ تعاونی غیر فعال، راکد یا منحل نشده که می توان با برنامه‌ای مدون و یکپارچه با همیاری همه متولیان امر و حل مشکلاتی از قبیل تأمین نقدینگی، برداشتن قوانین مزاحم، تلاش کرد تا این تعاونی‌ها در چرخه حمل و نقل کشور به صورت فعال حضور یابند.

رشته حمل و نقل شامل ۱۳ گرایش کامیون‌داران بین المللی-تریلی داران، کامیون‌داران داخلی، وانت بارداران، حمل و نقل دریایی، اتوبوس داران، مینی بوس داران، سواری کرایه برون شهری، تاکسیرانی، آژانس های اتومبیل کرایه، کمپرسی داران، تانکرداران، بوژی داران، خاورداران است که برای ارائه خدمات حرفه‌ای به اعضاء خود تشکیل شده‌اند.

درج دیدگاه