صفحه اصلی منهای تعاون پیشنهاد تعاون آنلاین درصدد تقویت برند و بازار تعاونی‌ها هستیم

مدیرکل اداره توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

درصدد تقویت برند و بازار تعاونی‌ها هستیم

دکتر باباخانلو، مدیرکل اداره توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت در کشور روسیه با اشاره به اقدامات دولت برای تقویت برند و بازار تعاونی‌ها، بیان کرد: حدود ۱۰۰ هزار تعاونی در کشور فعال هستند که حدود ۵۰ هزار تعاونی، تولیدی و حدود ۳۰ هزار تعاونی، خدماتی هستند. این یعنی حدود ۸۰ درصد تعاونی‌ها در زمینه‌های ذکر شده مشغول به کارند و نیاز به فعالیت بیشتر در بازاریابی احساس می‌شود.

به گزارش تعاون‌آنلاین، باباخانلو در این نشست که به میزبانی معاونت تعاون وزارت کار برگزارشد، کسب سهم بازار را یکی از چالش‌های بزرگ پیش‌روی تعاونی‌ها دانست و اظهار کرد: در هفت رویکردی که وزارت تعاون برای توسعه کسب‌وکارهای تعاونی‌ها طراحی کرده است، راهبرد ششم مربوط به بازار تعاونی‌ها و تقویت برند است.

مدیرکل اداره توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برنامه‌های زیرمجموعه رویکرد ششم را به قرار زیر برشمرد:

  • توسعه تجارت الکترونیک
  • برندسازی و راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • توسعه شبکه‌های جمع‌آوری و زیرساخت‌ها (مثل سردخانه و انبار و…)
  • تقویت تعاونی‌های تأمین نیاز و حمایت از برگزاری نمایشگاه‌ها
  • برندسازی اینترنتی تعاونی‌ها
  • کمک به ایجاد تشکل‌های بین تعاونی و شبکه‌های مجازی

وی در راستای برنامه‌های مذکور تصریح کرد: اقداماتی از طرف وزارتخانه انجام شده است که برخی از مهمترین‌ اقدامات به شرح زیر است:

  • تشکیل شورای توسعه بخش صادرات تعاون، عضویت دستگاه‌های ذی‌ربط، نمایندگان اتاق تعاون، صندوق ضمانت صادرات، گمرک، صندوق کارآفرینی امید و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط که در بحث صادرات می‌توانند اثرگذار باشند
  • انعقاد تفاهمنامه‌ای با سازمان توسعه تجارت ایران در جهت ایجاد تشکل‌های صادراتی، هم در سطح استان و هم در سطح ملی
  • برگزاری ۳ نمایشگاه ملی در تهران و یک نمایشگاه خارج از کشور در قاره آفریقا
  • حمایت و کمک‌های مالی از نمایشگاه‌های منطقه‌ای و استانی
  • اعزام هیئت‌های تجاری به خارج از کشور
  • میزبانی از هیئت‌های خارجی از کشورهایی مثل لبنان، فرانسه و اسپانیا
  • حمایت از تعاونی‌ها در برندسازی و تقبل بخشی از هزینه‌های برندسازی
  • امضای تفاهمنامه با سازمان غذا و دارو برای اخذ نشان حلال برای برخی از تعاونی‌ها و تقبل بخشی از هزینه‌های اخذ این نشان

باباخانلو عنوان کرد: سهم صادرات تعاونی‌ها در سال ۹۵ در حدود دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده است که رشدی ۲۳ درصدی نسبت به سال ۹۴ را نشان می‌دهد. سهم صادرات تعاونی‌ها در سال ۹۱، نهصد و نود میلیون دلار، در سال ۹۲، نهصد میلیون دلار، در سال ۹۳، ۱.۴ میلیارد دلار، در سال ۹۴، ۱.۷ میلیارد دلار و در سال ۹۵، ۲.۱ میلیارد دلار بوده است.

وی افزود: سهم صادرات تعاونی‌ها به نسبت سهم کل صادرات غیر نفتی ایران از ۳ درصد در سال ۹۲ به ۵ درصد در سال ۹۵ رشد کرده است.

درج دیدگاه