پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

مدیر بخش تعاون اصفهان پاسخ داد: مهمترین مشکل بخش تعاون چیست؟

مدیر بخش تعاون اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان  گفت:تعدد مراکز تصمیم گیری در بخش تعاون منجر به بروز مشکلاتی برای تعاونی‌ها شده است.

مدیر بخش تعاون اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان  گفت:تعدد مراکز تصمیم گیری در بخش تعاون منجر به بروز مشکلاتی برای تعاونی‌ها شده است.

اعلام شرایط شرکت در سیزدهمین جشنواره تعاونگران برتراصفهان

علیرضا تیغ‌ساز در گفتکو با تعاون انلاین افزود: پیش از این وزارت تعاون به تنهایی اداره أمور را بر عهده داشت اما چند سالی است که به بخش تعاون به یک معاونت تقلیل یافته و نباید از یاد برد سازمان تعاون روستایی نیز زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی اداره می شود که هر کدام از این وزارتخانه ها دارای قوانین و مقررات مختلفی هستند.

تیغ‌ساز تاکید کرد: لازم است نسبت به پالایش و تمرکز قوانین در بخش تعاونی ها اقدام فوری انجام شود.

مدیر بخش تعاون اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: استان اصفهان دارای ۲۴شهرستان است و شاید در کل کشور تنها چند استان دیگر وضعیت مشابه ما را دارا باشند. اما باید گفت شهرستان های أصفهان، کاشان، نجف آباد، شاهین شهر جزو شهرهای پرجمعیت محسوب می شوند و به همین دلیل می توان گفت تمرکز تعاونی ها در این شهرستان ها بیشتر است و در مقابل شهرستان هایی مانند فریدون شهر، خور و بیابانک و … سرانه جمعیتی کمتری دارند در نتیجه تعداد تعاونی های کمتری در آنها متمرکز است.

بحران بدنه بزرگ دولت

وی تاکید کرد: بزرگ بودن بودنه دولت مشکلات فراوانی را نه تنها برای بخش خصوصی بلکه برای بخش تعاون ایجاد کرده است متاسفانه اکنون ۷۵درصد از اقتصاد کشور دولتی است و از ۲۵درصد باقی مانده تنها ۵درصد در اختیار بخش تعاونی است که رقم ناچیزی محسوب می شود و با رهنمودهای مقام معظم رهبری فاصله دارد.

در حالی که بخش تعاون باید آنچنان رشد کند که ۲۵درصد اقتصاد کشور را در اختیار بگیرد. وی تصریح کرد: شرایط مطلوب زمانی اتفاق می افتد که ۷۵ تا ۸۰ درصد اقتصاد در اختیار بخش خصوصی و تعاونی باشد و دولت تنها تصدی ۲۰ تا ۲۵ درصد از اقتصاد را در اختیار داشته باشد.

بهتر است از سهم دولت در اقتصاد کشور به شدت کاسته شود و در مقابل بر سهم بخش خصوصی که تعاونی ها نیز جزئی از آنها محسوب می شوند، افزوده شود.

تاثیر خشکسالی بر طرح روستا- تعاون 

این مسوول بخش تعاون در استان اصفهان گفت: همچون سنوات گذشته میزان سهم تسهیلات بانکی به بخش تعاون مشخص است در حالی که نیاز به نقدینگی در این بخش افزایش یافته و  میزان تسهیلات با نیاز واقعی همخوانی ندارد در نتیجه کمبود نقدینگی در بخش تعاون مشاهده می شود.

وی اضافه کرد: بخش تعاون از دیرباز تاکنون وجود داشته و فعالیت کرده اما در سال های اخیر به دلیل بی اعتمادی و مشکلات اقتصادی، این بخش به حاشیه رانده شده در حالی که باید به فرصت طلایی اشتغالزایی تعاونی ها بیش از پیش توجه شود.

وی درباره چگونگی اعطای تسهیلات طرح روستا تعاون توضیح داد: سال گذشته در قالب این طرح به ۲۳تعاونی رقمی افزون بر ۱۰میلیارد ریال تسهیلات اعطا شده که امید است امسال نیز این طرح به جدیت دنبال شود. وی ادامه داد: به دلیل مشکلات ناشی از خشکسالی در ۲ سال اخیر شاهد بودیم که استقبال خوبی از این طرح نشد که امیدواریم این موارد نیز مرتفع شود.

تیغ‌ساز گفت: بیشترین تقاضا برای دریافت تسهیلات به ترتیب شامل بخش های کشاورزی، خدمات و صنعت بوده است. وی افزود: برای سال ۹۸ هنوز برنامه های برای تامین بودجه و اعطای تسهیلات روستا تعاون تدوین نشده است.

درج دیدگاه