سه شنبه, اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳

تعاونی‌های مازندران چقدر کالا صادر کردند؟

یک مقام مسئول در استان مازندران گفت: امسال ۶۶ شرکت تعاونی جدید در استان مازندران راه اندازی شد .

یک مقام مسئول در استان مازندران گفت: امسال ۶۶ شرکت تعاونی جدید در استان مازندران راه اندازی شد .

سیاوش علیزاده، معاون مدیر کل تعاون استان مازندران با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون انلاین افزود: در استان مازندران و با توجه به ظرفیت و پتانسیل های استان بهتر است بر فعالیت تعاونی های کیوی کاران، شالیکاران، مرغداران، حمل و نقل و مرکبات کاران و باغداران بیشتر تمرکز شود زیرا در مازندران فعالیت در این بخش ها بیشتر مورد توجه تعاونی هاست و بازدهی بالاتر و اشتغالزایی بیشتری دارد.

نیمی از تعاونی‌های استان مازندران فعال هستند

وی بیان کرد: در سال جاری ۶۶شرکت تعاونی جدید در استان مازندران تشکیل شده که می توان گفت از اهداف تعیین شده و برنامه ریزی ها جلوتر هستیم.

وی درباره میزان ارزآوری تعاونی های استان مازندران توضیح داد: در سال ۹۶ شاهد ارزآوری ۳۸میلیون دلاری و در سال ۹۷ نیز با ارزآوری ۳۲ میلیون دلاری در استان مواجه بودیم و پیش بینی می کنیم در بدترین حالت میزان صادرات و ارزآوری در سال ۹۸ حداقل به ۳۰ میلیون دلار برسد که نباید از تاثیر تحریم ها بر میزان صادرات غافل شد.

وی گفت: بیشترین محصول صادراتی استان را مرکبات تشکیل می دهند و مقاصد صادراتی ما نیز شامل کشورهای روسیه، عراق، افغانستان، کویت، سلیمانیه عراق، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و … می شود.

معاون مدیر کل تعاون استان مازندران خواستار شد: نمایندگان مجلس و همچنین هیات دولت باید بستر مناسب را برای فعالیت بهتر تعاونی‌ها فراهم سازند و اجازه ندهند رانت وارد این مقوله شود؛ باید شرایطی فراهم شود که زورآزمایی اقتصادی از سیستم تعاونی جدا شود. در این راه نماینده دولت به ویژه باید قاطع عمل کنند و بهتر آن است که تعدد مراکز و دستگاه هایی که تعاونی ها با آنها سر و کار دارند نیز کاهش یابد زیرا اکنون هماهنگی مناسبی بین وزارت جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون و … وجود ندارد و باعث سردرگمی بیشتر اعضای تعاونی ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با این کار می تواند امید داشت، تعاونی‌ها به مسیر درست بازگردند غیر از این تلاشی بیهوده محسوب می شود. در این راه باید سهم واقعی تعاونی ها از اقتصاد و همچنین از تسهیلات و اشتغالزایی و ارزآوری مشخص شود. متولیان حوزه تعاون باید نسبت به وضعیت تعاونی های فعال در سراسر کشور آمارگیری به روز داشته باشند و تعاونی های غیر فعال را هرچه سریعتر منحل کنند.

علیزاده گفت: بهتر است تعاونی های روستایی فعال شوند برای نمونه با فعالیت این تعاونی ها می توان نسبت به اشتغالزایی و رونق اقتصادی فعالیت شالیکاران، باغداران و … امیدوار بود.

وی تاکید کرد: ادامه شیوه فعلی فعالیت در بخش تعاون بسیار بی فایده است و در آینده هیچ ثمری نخواهد داشت.

وی بیان کرد: تعاونی ها باید در همه لایه های جامعه فعالیت داشته باشند زیرا وقتی منافع افراد یکی باشد، مشارکت اجتماعی و در نتیجه بهبود وضعیت اقتصادی دور از انتظار نخواهد بود.

درج دیدگاه