شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

۲۵۷۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال در همدان جذب شد

فرصت‌های شغلی استان زنجان چقدر بود؟

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان با بیان اینکه یکی از برنامه های اشتغالزا دولت دوازدهم پرداخت تسهیلات در قالب توسعه و ایجاد اشتغال پایدار روستایی است گفت: در این بخش تاکنون ۲ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال تسهیلات برای استان جذب شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان با بیان اینکه یکی از برنامه های اشتغالزا دولت دوازدهم پرداخت تسهیلات در قالب توسعه و ایجاد اشتغال پایدار روستایی است گفت: در این بخش تاکنون ۲ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال تسهیلات برای استان جذب شده است.

به گزارش تعاون آنلاین، احمد توصیفیان، افزود: سهم تسهیلات اشتغال روستایی استان همدان در مرحله اول یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال و در مرحله دوم از محل اعتبارات متمرکز در تهران ۳۸۰ میلیارد و در مرحله سوم به مبلغ ۸۹۰ میلیارد ریال است.

وی با است ادامه داد: بر اساس آیین نامه ها و دستورالعمل‌های اجرایی، متقاضیان طرحهای خود را در سامانه کارا ثبت می کنند و پس از بررسی دستگاه اجرایی تخصصی برای بررسی، تایید و تصویب به کمیته های فنی استانی یا ملی ارجاع می شود.

توصیفیان ادامه داد: طرحهایی با سرمایه گذاری زیر ۱۰۰ میلیارد ریال در کمیته های فنی استانی و شهرستانی و طرحهایی با سرمایه گذاری بالای ۱۰۰ میلیارد ریال به کمیته فنی ملی ارسال می شوند و پس از تایید و تصویب این کمیته ها برای بررسی و پرداخت به بانکها ارجاع خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان اظهار داشت: تعداد ۲ هزار و ۳۲۱ طرح اشتغال روستایی در کمیته فنی استان و شهرستانها بررسی و تعداد یک هزار و ۷۹۳ طرح مصوب شده و با توجه به ابلاغ مرحله سوم تسهیلات جذب موفق تسهیلات اشتغال روستایی استان همدان تداوم می یابد.

توصیفیان افزود: هدف از پرداخت تسهیلات روستایی توسعه اشتغال روستایی، بهبود وضعیت زندگی، پیشگیری از مهاجرت و هدایت سرمایه ها به سمت اشتغال مولد و استفاده بهینه از منابع و مزیت های روستاها، افزایش راندمان و کاهش هزینه و هم افزایی در افزایش تولیدات بازار محور است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی فقط توسعه بنگاه‌های اقتصادی بزرگ نیست گفت: برای توسعه روستاها می‌توان به ظرفیت‌های بخش کشاورزی و خدمات از قبیل حوزه گردشگری و بوم گردی توجه و اشتغال و درآمدزایی لازم را ایجاد کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان اضافه کرد: روستاهای استان همدان قابلیت و سرمایه‌هایی نظیر صنایع دستی، فرش، سفال، مبل و منبت و طیفی از تولیدات باغی، کشاورزی و دامی دارد که می‌تواند در یک زنجیره هدفمند اقتصادی، معیشت و ارزش‌افزوده لازم برای روستاییان را تامین کند.

توصیفیان با بیان اینکه تسهیلات روستایی با توجه به رسته های اولویت دار، منابع، استعداد و ظرفیت هر روستا پرداخت می شود ادامه داد: روستاها باید به کانون‌های رشد صنایع خرد و کوچک تبدیل شوند تا زندگی و معیشت مردم این مناطق شاهد تغییرات اساسی و مثبت باشد.

دبیر کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان همدان افزود: تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید و اشتغال و نیز پیاده سازی برنامه های اشتغال، اقتصاد مقاومتی و توسعه روستاها و با کار جمعی دستگاههای اجرایی، بانکها و در مجموع تلاش و همدلی تیم اقتصادی استان اجرایی و پرداخت می شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان با بیان اینکه روستاهای این استان از نظر تنوع فرهنگی و اقلیمی با دیگر روستاهای کشور تفاوت دارند اظهار کرد: از این رو باید از ظرفیت روستاهای استان استفاده کرد و در اجرای این راهبرد به منابع آبی و شرایط سکونتگاهای هر روستا نیز توجه کرد.

توصیفیان با بیان اینکه توسعه کشاورزی باید سازگار با اقلیم روستاها و در مسیر کاهش مشکلات آب کشور به سمت کشاورزی مدرن حرکت کند گفت: باید مزیت تولیدی، اجتماعی و اشتغال در روستاها ایجاد کرد تا شرایط بهبود زندگی در این مناطق فراهم و از مهاجرت روستاییان جلوگیری و حتی مهاجرت معکوس داشته باشیم.

وی رسته های اولویت دار دریافت تسهیلات اشتغال روستایی را در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات برشمرد و افزود: سهمیه تسهیلات روستایی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی ۴۵ درصد، در بخش صنایع و معادن کوچک ۱۰درصد، در بخش صنایع دستی و فرش دستباف ۱۰ درصد، در بخش گردشگری ۱۰ درصد، در بخش خدماتی و فناوری های اطلاعات ۱۵ درصد و در گردش نواحی صنعتی روستایی نیز ۱۰ درصد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان اضافه کرد: این تسهیلات با ۲ نرخ بهره شامل ۶ درصد برای روستاها و عشایر استان و ۱۰ درصد برای تامین سرمایه کارگاه های تولیدی در شهرک های صنعتی روستایی و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت استان، پرداخت می شود.

درج دیدگاه