شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: افزایش ۳۰ درصدی صادرات تعاونی‌ها در سال ۹۴

پیمان باباخانلو مدیر کل توسعه تعاون وزارت تعاون
پیمان باباخانلو مدیر کل توسعه تعاون وزارت تعاون

به گزارش تعاون آنلاین: مدیر کل مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است: میزان صادرات تعاونی‌های مرزنشین از ۳۹۰ میلیون دلار در سال ۹۳ به حدود ۵۷۰ میلیون دلار در سال ۹۴ افزایش یافته است. در مجموع نیز میزان صادرات تعاونی‌ها از ۳/۱ میلیارد دلار سال ۹۳ به بیش از ۷/۱ […]

به گزارش تعاون آنلاین: مدیر کل مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است: میزان صادرات تعاونی‌های مرزنشین از ۳۹۰ میلیون دلار در سال ۹۳ به حدود ۵۷۰ میلیون دلار در سال ۹۴ افزایش یافته است. در مجموع نیز میزان صادرات تعاونی‌ها از ۳/۱ میلیارد دلار سال ۹۳ به بیش از ۷/۱ میلیارد دلار در سال ۹۴ بالغ گردید.

پیمان باباخانلو با بیان اینکه بودجه ۵۵۰۰ میلیارد ریالی سال گذشته بخش تعاون علیرغم تخصیص ۱۰ درصدی پرداخت نشده است، اضافه کرد که این مبلغ در قانون بودجه سال جاری با حدود ۴۰ درصد کاهش، به ۳۴۵۰ میلیارد ریال تقلیل یافته است. با این وجود، او از ایجاد ردیف مستقلی با عنوان «ردیف شکل‌گیری و توانمندسازی تعاونی‌ها» برای حمایت از تعاونی‌ها خبر داد. ردیفی که به استناد ماده (۹) قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال ایجاد شده‌است.

باباخانلو گزارش عملکرد سال ۹۴ به تفکیک راهبردهای هفتگانه تحول در بخش تعاونی کشور را این گونه ارائه کرد:

علیرغم اینکه در سال گذشته منابع بودجه‌ای بخش تعاون تامین نشد، شاهد عملکرد مطلوبی در تمامی راهبردها بوده‌ایم.

در ذیل راهبرد اول که «ترویج فرهنگ تعاون» است در سال گذشته اقدامات زیادی انجام شد که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: برگزاری همایش بین‌المللی ظرفیت‌ تعاونی‌ها در توسعه اجتماعی و اقتصادی، همایش تعاون و زنان، همایش تعاونی‌های دانش‌بنیان، همایش بررسی راهکارهای توسعه صادرات بخش تعاون، برپایی جشنواره عکس و پوستر، جشنواره کتاب تعاونی به زبان ساده، تولید محصولات رسانه‌ای شامل سریال ۲۶ قسمتی، کلیپ‌های ۱۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای و….

همچنین در سال گذشته نشست تعاونگران با ریاست محترم جمهوری، نشست تعاونگران با معاون اول محترم رئیس‌جمهور و همایش سراسری مدیران بخش تعاونی نیز برگزار شد.

در راهبرد دوم «توسعه مدیریت و توانمندسازی منابع انسانی تعاونی‌ها)» یکی از اقدامات اساسی انجام شده در حوزه آموزش بوده ‌است. در سال ۹۴ یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر/ساعت دوره آموزشی (عمومی و تخصصی) برگزار شده، چهار طرح تحقیقاتی ملی و ۶۸ طرح پژوهشی استانی اجرا شد، ۳۹ عنوان پایان‌نامه دانشجویی مورد حمایت مالی قرار گرفت و ۳۹ مقاله علمی-پژوهشی نیز مورد بررسی و داوری قرار گرفت.

همچنین تفویض و برون‌سپاری برخی از امور تصدی‌گری به شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی‌ و اتاق‌های تعاون در راستای همین راهبرد صورت گرفته است. به علاوه ۱۸ نوع خدمت (از قبیل آموزش، رسیدگی به شکایات، نظارت بر مجامع، تشکیل تعاونی، ترویج و…) برون‌سپاری شده و انجام این خدمات به اتحادیه‌ها و اتاق‌های تعاون واگذار شده است. در این میان «آموزش» و «رسیدگی به شکایات» بیشترین فراوانی را دارا بوده‌اند.

در چارچوب راهبرد سوم، «تحکیم تعاملات شبکه‌ای»، تلاش کردیم که تعامل تعاونی‌ها (شرکت‌ها، اتحادیه‌ها و اتاق‌ها) با یکدیگر را بیشتر کنیم. به همین منظور جلسات «هم‌اندیشی تعاونی‌های بزرگ» را برگزار کردیم که یکی از نتایج این جلسات، پیگیری تأسیس یک بانک تعاونی با مشارکت و سرمایه شرکت‌ها و  اتحادیه‌های تعاونی بزرگ بوده است.

همچنین با بازنگری در مأموریت‌های محول شده و اساسنامه «بنیادهای توسعه کارآفرینی و تعاون»، نسبت به فعال‌سازی آنها اقدام شد. شناسایی و توسعه خوشه‌های کسب‌وکار تعاونی از جمله ماموریت‌های جدید بنیادهای مذکور می‌باشد.

در چارچوب راهبرد چهارم، «تقویت همکاری‌های بین دستگاهی» تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک میان معاون محترم امور تعاون و استانداری‌‌های ۳۰ استان کشور به امضاء رسیده ‌است. همچنین با سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های اجرایی مختلف از قبیل شرکت شهرک‌های کشاورزی و معاونت امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان بهزیستی، سازمان آموزش فنی و ‌حرفه‌ای کشور، بانک توسعه تعاون، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، صداو سیما و … تفاهم‌نامه‌های همکاری با هدف تقویت تعاملات بین‌دستگاهی منعقد شده‌است.

راهبرد پنجم «مشوق‌ها و منابع مالی» است که تأمین بودجه و اعتبارات در ذیل این راهبرد پیگیری می‌شود. همچنین با توجه به پیگیری‌های انجام شده، تخفیف‌های مالیاتی پیش‌بینی شده در قانون اصل ۴۴ نیز اعمال شده ‌است. افزون بر این موارد، درحال رایزنی برای تأمین بودجه تخفیف حق بیمه کارفرما هستیم و امیدواریم که امسال بتوانیم این قانون را عملیاتی کنیم.

«توسعه بازار تعاونی‌ها و تقویت برند تعاونی» راهبرد ششم است. با هدف توسعه بازار تعاونی‌ها، سال گذشته ۱۷۰ مورد نمایشگاه داخلی و هشت مورد نمایشگاه خارجی مورد حمایت قرار گرفتند. در همین راستا «نمایشگاه توانمندی‌های بخش تعاون کشور»، «دومین همایش بررسی راهکارهای توسعه صادرات تعاونی‌ها» و «اولین جشنواره معرفی تعاونی‌های برتر صادراتی» را برگزار کردیم. برای افزایش قدرت رقابت در بازارهای داخلی و خارجی، برندسازی را تشویق کردیم و مورد حمایت قرار دادیم. در چارچوب تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان غذا و دارو به امضاء رسیده است و با هدف افزایش سهم تعاونی‌ها در بازار جهانی کالای حلال، اخذ نشان (لوگوی) حلال توسط تعاونی‌ها را مورد حمایت قرار داده و تا ۷۰ درصد از هزینه اخذ نشان حلال برای تعاونی‌های فعال در حوزه صنایع غذایی را تأمین و پرداخت می‌کنیم. در زمینه‌ توسعه بازار، تاکید بر توسعه صادرات بوده‌است؛  در همین رابطه «بانک اطلاعاتی تعاونی‌های صادراتی کشور» را تدوین و منتشر کردیم. همچنین در اجلاس کمیسیون‌های همکاری مشترک ایران و کشورهای اتریش، گرجستان، افغانستان و زیمبابوه و نیز در اجلاس منطقه‌ای اتحادیه بین‌المللی تعاون (ICA) که در کشور ترکیه (آنتالیا) برگزار شد حضور فعال و موثر داشتیم. به علاوه در سمینار بین‌المللی بنگاه‌های کوچک و متوسط که در چارچوب پروژه «قلب آسیا» در کشور افغانستان ( شهر کابل) برگزار شد با ارائه مقاله‌ای با موضوع «نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر تعاونی‌ها» شرکت کردیم. ملاقات‌هایی نیز با هیئت‌های خارجی از جمله هیئت‌هایی از آفریقای جنوبی، قبرس، افغانستان، زیمبابوه و لبنان صورت گرفت که به توسعه ارتباطات و تبادل تجربیات میان تعاونی‌های دو کشور منجر شده است.

از سوی دیگر، حدود دو میلیون عدد کارت الکترونیکی مبادلات مرزی برای تعاونی‌های مرزنشینان صادر شد که حدود هفت میلیون نفر از جمعیت مرزنشین را تحت پوشش قرار می‌دهد. نتیجه عملیاتی این اقدام، افزایش میزان صادرات تعاونی‌های مرزنشین از ۳۹۰ میلیون دلار در سال ۹۳ به حدود ۵۷۰ میلیون دلار در سال ۹۴ بود. در مجموع نیز میزان صادرات تعاونی‌ها از ۳/۱ میلیارد دلار سال ۹۳ به بیش از ۷/۱ میلیارد دلار در سال ۹۴ بالغ گردید.

راهبرد هفتم هم «تعمیم نظارت بر تعاونی‌ها» است که این نظارت به دو شکل انجام می‌شود؛ یکی نظارت‌های میدانی که همکاران ما در قالب هیئت‌های بازرسی به استان‌ها اعزام شده و تعاونی‌ها را مورد بازدید و بررسی قرار می‌دهند و دیگری نظارت سیستمی که از طریق سامانه نظارت و به صورت غیرمستقیم انجام می‌پذیرد.

علاوه بر اقداماتی که در قالب راهبردهای هفتگانه صورت گرفته، اقدامات ویژه دیگری نیز صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

درخصوص اقتصاد مقاومتی، هفت پروژه ذیل «برنامه ملی‌ِ مردمی کردن اقتصاد» تعریف و به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارائه شد. علاوه بر پروژه‌های یادشده، تاکنون سه پروژه دیگر بصورت جداگانه و با هدف ایجاد تمهیدات لازم برای تشکیل «تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی»، «تعاونی‌های فراگیرملی» و «تعاونی‌های سهامی‌عام» در کمیته کارشناسی مصوب شده‌اند.

در اقدامی دیگر، طراحی پورتال جامع بخش تعاون در در دستور کار قرار گرفت که در خردادماه سال جاری توسط مقام عالی وزارت رونمایی شد. «بازار مجازی تعاونی‌ها» یکی از امکانات منحصربه‌فردی است که در این پورتال پیش‌بینی شده و موجبات تعامل بیش از پیش تعاونی‌ها با یکدیگر را فراهم خواهد آورد.

از دیگر فعالیت‌های بسیار مهمی که از سال گذشته آغاز شده و هنوز ادامه دارد، مشارکت در تدوین «برنامه ششم توسعه» و نیز بازنگری و اصلاح «سند توسعه تعاون» است. در سند توسعه تعاون، با استفاده از اسناد بالادستی، اهداف کمّی و کیفی و چشم‌انداز بخش تعاون ترسیم شده و وظایف و مسئولیت‌های هریک از دستگاه‌های اجرایی برای نیل به اهداف چشم‌انداز تبیین شده است.

در حوزه مسکن مهر نیز در سالی که گذشت بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی توسط تعاونی‌های مسکن مهر تکمیل و به متقاضیان تحویل داده شد. همچنین۶۰۰۰ فروشگاه تعاونی‌ مصرف در توزیع سبد کالای امنیت غذایی سال گذشته مشارکت فعال داشتند.

باباخانلو در پایان سخنانش افزود: امید می‌رود که در سال جاری با تخصیص منابع مورد نیاز بخش تعاون، انشاءا… شاهد رشد و توسعه بیش از پیش این بخش مردمی از اقتصاد کشور باشیم.

درج دیدگاه