تعاون آنلاین – وزیر راه و شهرسازی در جلسه استیضاح خود در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری چند حادثه تلخ از جمله تصادف دو قطار مسافری در هفت خوان دامغان که به فوت ۴۹ تن منجر شد، از مردم و نمایندگان مجلس بابت کوتاهی این وزارتخانه و دستگاه ذی ربط عذرخواهی کرد و گفت که رئیس جمهوری استعفایش را نپذیرفته است.
در جلسه علنی امروز – یکشنبه – مجلس شورای اسلامی، استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که سه شنبه هفته گذشته در خانه ملت اعلام وصول شد، در حال بررسی است.
عباس آخوندی در توضیحات ابتدایی خود در این جلسه گفت: در سه ماه گذشته چند حادثه غم بار کام ملت ایران را تلخ کرد؛ حادثه تصادف دو قطار در هفت خوان دامغان که منجر به فوت ۴۹ تن از هموطنان شد، حادثه آتش سوزی پلاسکو که در این حادثه چهار تن از مردم و ۱۴ تن از آتش نشانان فوت کردند و درگذشت «محمدعلی طلوعی مقدم» رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان پردیس که در شرایط برف و بوران به شهادت در راه خدمت نائل آمد.
وی ضمن عرض تسلیت به نزدیکان جانباختگان و ملت ایران و نمایندگان آذربایجان، بابت قصور و کوتاهی از سوی این وزارتخانه و دستگاه های مرتبط پوزش خواست.
وی در ادامه سخنان خود گفت: باید درباره ایمنی و تاب آوری سکونتگاه ها بازاندشی کنیم و گرنه احتمال وقوع حوادث بدتری وجود دارد.
آخوندی با تاکید بر اینکه استیضاح حق نمایندگان است، افزود: از اینکه در این جایگاه هستم گلایه ندارم و آمادگی تبیین دارم و از سوی دیگر استیضاح یک نمونه مردم سالاری دینی است.
وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: نکته مورد تاکید توجه به پسوند دینی در پی مردم سالاری است که باید ساختار آن را در دیگر دموکراسی ها مجزا کند.
وی بیان کرد: در این دوره پنج بار ازنمایندگان تاییدیه گرفتم؛ یک مورد در دوره پیشین مجلس که نمایندگان رای اعتماد دادند؛ سه بار نیز در صحن مجلس حاضر شده و در پاسخ به سوال نمایندگان، آنها قانع شدند و یک بار در استیضاح در مجلس پیشین؛ اینها نشان از صداقت و پشتکار همکاران است.
** موفقیت به اجماع میان دولت، مجلس و قوه قضاییه نیاز دارد
آخوندی در ادامه سخنان خود ضمن تشریح برخی از اقدامات انجام شده در دولت یازدهم، با تاکید بر اینکه «صحنه سازندگی، صحنه هوی سیاسی نیست بلکه دفاع از ملت ایران است»، افزود: موفقیت به اجماع میان دولت، مجلس و قوه قضاییه نیاز دارد.
وی به هدفگذاری این وزارتخانه در اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: تغییر انگاره و جهت از جیب و خزانه دولت و رفتن به سمت بخش خصوصی و فعالیت براساس اقتصاد مقاومتی، کار سختی است.
** امضای قرارداد برای خرید هواپیما بدون هیچ واسطه
وزیر راه در بخش دیگری از توضیحات خود درباره مراحل طی شده برای خرید هواپیما نیز گفت: به مدیران شرکتهای ایرباس، بوئینگ و … برای خرید هواپیما گفتم هیچکس حتی از دفتر رئیس جمهوری حق مذاکره ندارد و مسئولان شرکت(ایران ایر) با شما مذاکره و قرارداد منعقد میکنند.
وی ادامه داد: «روز اول به آنها تاکید کردم، اگر کسی به هر عنوان واسطه و دلالی به آنها مراجعه کرد به ما اطلاع دهند؛ هیچ واسطه مالی و سیاسی را نمیخواهیم. اگر میخواهید این قرارداد امضا شود باید یک سوگند نامه بدهید که در این قرارداد از هیچ واسطهای استفاده نکرده و هیچ مبلغی به فردی پرداخت نکردید.»
وی تصریح کرد: «همچنین به مدیران این شرکتها گفتم، اگر روزی (نقش واسطه) ثابت شود، دولت ایران حق دارد از شما در مراجع قضایی بین المللی شکایت کند.»
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان ساخت: نمایندگان برای بررسی این مساله و قراردادهای امضا شده، می توانند به همه نهادهای بازرسی مراجعه کنند.
** بعد از حادثه تصادف دو قطار استعفا دادم، رئیس جمهوری نپذیرفت
آخوندی همچنین به حادثه برخورد دو قطار مسافری اشاره کرد و گفت: بعد از عذرخواهی رسمی و صدور بیانیه، به معاون اول رئیس جمهوری گفتم، استعفایی نوشته و تقدیم می کنم؛ «آقایی» مدیرعامل راهآهن نیز استعفایش را آورد و گفت بگذارید من استعفا کنم؛ گفتم این حادثه بزرگ بوده و خودم استعفا میکنم. من هر دو استعفا را به جهانگیری دادم؛ وی بعد از مذاکره با رئیس جمهوی اعلام کردند استعفای مدیرعامل راه آهن کفایت می کند؛ شما بمانید و کارتان را بکنید.»
** ۱۷۰هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل همه طرح ها نیاز است
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: برای انجام طرح های در دست اقدام این وزارتخانه به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم؛ در برنامه ششم توسعه نمایندگان برای توسعه حمل و نقل اعتباری معادل ۱۹۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده اند یعنی برای توسعه این بخش سالیانه باید ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شود.
وی اظهارداشت: برای رسیدن به اهداف توسعه حمل و نقل تا سال ۱۴۰۴ یک برنامه ریزی دقیق انجام شده و ما باید ۴۷۵ هزار میلیارد تومان در مدت هشت سال در زیرساخت های ایران سرمایه گذاری کنیم آن هم در حالی که در بودجه امسال تا ۲ ماه پیش تنها ۸۰ میلیارد تومان – نزدیک صفر درصد – به ما پرداخت شده است؛ در این ۲ ماه نیز ۱۲۵۰ میلیارد تومان به صورت نقدی به ما اختصاص یافته که بخشی از آن از طریق اوراق اسناد خزانه بوده است.
وی گفت: در بودجه ۹۶ نیز در مجموع ۴۰ هزار میلیارد تومان از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای انجام پروژه های عمرانی کشور در نظر گرفته شده است که نشان می دهد در بودجه سال آینده، ۱۰ درصد بودجه های عمرانی ما کاهش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: با این مبلغ، امکان توسعه زیربناهای کشور وجود ندارد و به درآمدهای نفتی نیز نمی توانیم متکی باشیم؛ ما برای رسیدن به اهداف خود باید ساختارهای اقتصادی خود را تغییر دهیم و از ظرفیت های بخش خصوصی در این زمینه بهره مند شویم.
آخوندی با بیان اینکه در سه سال گذشته ۱۳ هزار میلیارد تومان در زیرساخت های کشور سرمایه گذاری کرده ایم، گفت: این در حالی است که به منابع دولتی متکی نبوده ایم و باوجود تنگناهای مالی از محل منابع داخلی شرکت ها و سازمان های تابعه نیز ۲۵ هزار میلیارد تومان در زیرساخت های حمل و نقل سرمایه گذاری شده است.
وی گفت: در مجموع در حوزه زیرساخت های حمل و نقل کشور در این سه سال ۳۸ هزار میلیارد تومان هزینه شده که چند برابر اعتبارات تخصیصی ماست؛ این وضعیت نشان می دهد ما عزم خود را برای اجرای اقتصاد مقاومتی جزم کرده ایم زیرا تحقق اقتصاد مقاومتی نباید به صورت شعاری باشد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سه سال گذشته پنج هزار و ۳۵۰ کیلومتر راه اصلی در کشور ساخته شده است آن هم در حالی که در سه سال آخر دولت دهم با داشتن منابع مالی زیاد، چهار هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه ساخته شده است.
وی افزود: در سه سال گذشته همچنین هفت هزار کیلومتر عملیات روکش آسفالت در راه های کشور انجام شده در حالی که در دولت گذشته این میزان چهار هزار و ۶۰۰ کیلومتر بوده است.
آخوندی اضافه کرد: در سه سال گذشته ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از آزادراه های کشور روکش آسفالت شده اما در سه سال آخر دولت دهم، پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر از آزادراه های کشور آسفالت شده بود و این نشان می دهد که اتفاقات زیادی در وزارت راه و شهرسازی شکل گرفته و اکنون ساخت هفت راه بدون اتکا به منابع دولتی با استفاده از منابع بخش خصوصی آغاز شده است.
وی یادآورشد: در سه سال گذشته برای انجام ۳۱۸ هزار میلیارد تومان طرح در وزارت راه و شهرسازی مذاکره کرده ایم؛ همچنین برای ۲۶۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری، یادداشت تفاهم امضا شده و برای اجرای ۱۶۳ هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی بدون تضمین دولت و بانک مرکزی به امضا رسیده است.
** به تعهداتمان در مسکن مهر پایبندیم
وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات انجام شده در مسکن مهر نیز گفت: در حالی که در مسکن مهر چند هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل شد اما ما به تعهدات خود در این بخش پایبندیم و تلاش کردیم با تامین خدمات زیر و روبناها، این پروژه را در دولت یازدهم به پایان برسانیم.
وی یادآور شد: در حوزه ریلی اقدامات بسیار زیادی انجام شده به طوری که پیش از آغاز دولت یازدهم، حمل حجم بار از بنادر کشور توسط ریل حدود پنج درصد بود اما اکنون به ۱۵ درصد افزایش یافته است؛ این آمار نشان می دهد که حمل بار از بنادر توسط ریل در این مدت به سه برابر افزایش یافته است.
آخوندی گفت: در حالی که خطوط ریلی ایران بیشتر تک خطه بود، ساخت ۲ هزار کیلومتر خط دوم را در شبکه ریلی آغاز کردیم؛ اکنون ۸۰۰ کیلومتر آن در حال اتمام است و حتی برخی از پروژه ها را نیز در این بخش افتتاح کرده ایم. احداث خط دوم ریلی بین یزد تا اصفهان به طول ۵۰۰ کیلومتر به سرعت در حال انجام است و امیدوارم نیمه اول سال ۹۶ به بهره برداری برسد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: احداث دومین خط آهن بین قزوین – زنجان به سرعت در حال انجام است و سال آینده افتتاح می شود؛ ساخت ۲۰۰ کیلومتر خط دوم در منطقه سخت زاگرس نیز به سرعت در حال اجراست و ما در مجموع علاوه بر این، ۷۰۰ کیلومتر خط حومه ای نیز در حال اجرا داریم و از نمایندگان برای تصویب تشکیل شرکت قطارهای حومه ای، قدردانی می کنیم.
** توجه به توسعه قطارهای حومه ای
وی گفت: روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو از حومه وارد شهر تهران می شود و این می تواند آلودگی ها و مسائل زیست محیطی زیادی را برای ما به وجود آورد اما با توسعه قطارهای حومه ای علاوه بر افزایش ایمنی رفت و آمد مردم، آلودگی ها نیز در کلان شهر تهران کم خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: اکنون سالیانه هفت میلیون نفر با قطارهای حومه ای در اطراف تهران جابه جا می شوند و ما به سرعت در حال توسعه قطارهای حومه ای در اطراف کلان شهرها هستیم تا بتوانیم از تردد غیرضروری با خودروهای شخصی در تهران و کلان شهرها جلوگیری شود.
وی با اشاره به استفاده از سیستم های الکترونیکی در شبکه ریلی کشور گفت: به کمک یک شرکت دانش بنیان در ایران توانستیم از این سیستم ها با استاندارد اروپایی در شبکه ریلی کشور استفاده کنیم آن هم در حالی که تنها هشت شرکت در جهان از این توانایی بهره مندند. پیش از استفاده از این سیستم، روزانه ۵۵ قطار می توانستند در مسیر ریلی تهران ـ مشهد تردد کنند اما با استفاده از سیستم جدید، اکنون ۲۰۰ قطار می توانند در این مسیر به صورت روزانه تردد کنند.
** ساخت حدود ۵ هزار واگن با سرمایه گذاری خارجی
آخوندی در ادامه تشریح اقدامات انجام شده در وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم گفت: تاکنون ۷۰۰ واگن باری و ۲۰۰ واگن مسافری وارد شبکه ریلی ایران کردیم؛ همچنین شبکه ریلی ایران با رشد ۳۰ درصدی از ۵۶۹ دستگاه به ۷۰۲ لوکوموتیو افزایش یافت.
وی افزود: با هماهنگی های های انجام شده با وزیر صنعت، معدن و تجارت که قرارداد آن آماده شده، قرار است ساخت چهار هزار و ۹۰۰ واگن به شرکت های ایرانی سفارش شود که همه منابع مالی آن از طریق سرمایه گذاری خارجی انجام خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: همچنین با وزیر نفت هماهنگ شده هفت و نیم میلیارد دلار از محل صرفه جویی در مصرف انرژی به نوسازی ناوگان ریلی اختصاص یابد؛ در عین حال قرار است برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای نیز ۲ و نیم میلیارد دلار اختصاص یابد.
وی ادامه داد: برای نوسازی کامیون ها با پنج شرکت ایرانی در حال مذاکره ایم؛ همچنین برای نوسازی ۱۶ هزار و ۷۴۰ کامیون قرارداد منعقد شده است.
** توسعه ناوگان ریلی، اولویت نخست وزارت راه
آخوندی، حجم سرمایه گذاری برای نوسازی ناوگان را ۲۸ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: اولویت نخست ما در این وزارتخانه توسعه ناوگان ریلی است به طوری که برای راه اندازی قطار سریع السیر در مسیر تهران – قم- اصفهان کارگاه های آن فعال شده است تا بتوانیم در این حوزه به فناوری های جدید جهانی دست یابیم.
وی ادامه داد: برای برقی کردن مسیر تهران ـ مشهد نیز امیدواریم با رفع موانع موجود ال سی (گشایش اعتبارات بانکی) آن به زودی انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش راه، کشور را به ۱۰ کریدور بزرگ تقسیم و همه برنامه های توسعه ای خود را براین اساس برنامه ریزی کرده ایم تا بتوانیم در این زمینه نیز به جهش بزرگی دست یابیم.
وی درباره ساخت آزادراه تهران ـ شمال نیز گفت: ساخت این مسیر پیش از این به افسانه تبدیل شده بود و در ۱۷ سال تنها ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما اکنون پیشرفت قطعه نخست آن به ۸۱ درصد رسیده و آزادراه کمربندی جنوب غرب تهران نیز که عملیات اجرایی آن ۶ ماه پیش آغاز شده انتظار داریم قطعه اول در بهار ۹۶ افتتاح شود.
آخوندی با بیان این که اکنون ۱۵ هزار نفر و پنج هزار ماشین آلات سنگین در پروژه های راه سازی کشور فعالند، افزود: در سه سال گذشته هشت هزار کیلومتر راه روستایی جدید ساخته، هشت هزار راه روستایی آسفالت و ۱۰ هزار کیلومتر راه فرعی نیز آسفالت شده است.
** مذاکره با بخش خصوصی برای سرمایه گذاری ۳میلیارد دلاری در بخش فرودگاهی
وی با اشاره به ظرفیت های صنعت فرودگاهی ایران اظهارداشت: در حالی که در ایران ۶۰ فرودگاه داریم، تنها ۹ فرودگاه فعالند؛ ما در این ۹ فرودگاه نیازمند سرمایه گذاری زیادی هستیم تا بتوانیم با نوسازی ناوگان هوایی از این ظرفیت های فرودگاهی کشور به نحو مناسبی استفاده کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که برای ساخت ترمینال سلام در فرودگاه امام (ره) با بخش خصوصی به توافق رسیدیم گفت: اکنون با بخش خصوصی برای انجام سه میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه فرودگاهی در حال مذاکره ایم و امیدوارم به زودی برای انجام چهار پروژه فرودگاهی بتوانیم از هیات وزیران مصوبه آن را دریافت کنیم.
آخوندی افزود: سال هاست در حوزه زیرساخت های فرودگاهی سرمایه گذاری انجام نشده و مردم و نمایندگان از این قضیه گله مندند؛ در حالی که ۱۶ ایستگاه راداری در کشور وجود دارد ۱۴ ایستگاه رادار عمر مفید خود را به پایان رسانده اند اما در دولت یازدهم سه رادار سفارش دادیم که یکی از آنها وارد شده و در حال نصب است.
آخوندی با اعلام اینکه برای بهسازی و نوسازی باندهای فرودگاه های کشور به ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم، افزود: به تازگی و با سختی توانستیم ۱۲ دستگاه خودروی آتش نشانی برای فرودگاه های کشور را سفارش دهیم.
** فرودگاه های کشور به گورستان هواپیماهای قدیمی تبدیل شده اند
وی خاطرنشان ساخت: در حالی که سالیانه ۱۳ میلیون مسافر در فرودگاه مهرآباد تردد می کنند بیش از ۴۰ سال است باند این فرودگاه تعمیر و مرمت نشده است.
وی گفت: صنعت هوانوردی ایران ۲۴۵ فروند هواپیما دارد که ۱۰۰ فروند آن اکنون زمین گیر است؛ فرودگاه های کشور به بزرگترین گورستان هواپیما تبدیل شده و ۱۴۵ هواپیمای موجود نیز عمر بیش از ۲۴ سال دارند و برای نوسازی ناوگان هوایی نیازمند ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم در حالی که خزانه و بودجه عمومی حتی یک درصد این میزان سرمایه گذاری را ندارد.
آخوندی اظهارداشت: با برنامه ریزی مناسب و ارائه مدل «اجاره به شرط تملیک» با منابع صد درصد خارجی موفق شدیم بدون اتکا به منابع بودجه عمومی و دولت، خرید ۲۰۰ فروند هواپیما را در دستور کار قرار داده و آن را نهایی کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز با افتخار می گوییم همه واسطه های خود را برای تامین ناوگان هوایی حذف کردیم و حتی من به رئیسان هیات مدیره شرکت های بوئینگ و ایرباس و ای.تی.آر اعلام کرده ام که ما به صورت مستقیم با شما مذاکره می کنیم و هیچ واسطه ای حق ندارد در بخش خرید هواپیما بین شرکت ایرانی و این شرکت ها وارد شود.
وی گفت: با این اتفاق بزرگ، شاهد ورود نخستین فروند از این هواپیماها به ایران بودیم؛ دومین فروند آن هفته دیگر وارد ایران می شود و سومین فروند نیز دو هفته بعد وارد ناوگان حمل و نقل ایران می شود؛ با این قرارداد بزرگ، هر یک یا ۲ ماه، شاهد ورود ۲ تا سه فروند هواپیما به ناوگان هوایی ایران خواهیم بود.
آخوندی افزود: این روند نشان می دهد که اقدامات بزرگی را همکاران من در صنعت هوانوردی ایران انجام داده اند.
وی با بیان اینکه امضای قراردادهای خرید هواپیما – که در صدر اخبار جهان نیز قرار گرفت- بزرگترین دستاورد برجام است، افزود: همه پرداختی های آن نیز به صورت رسمی گشایش اعتبارات شده و این شکست رژیم صهیونیستی و تحریم ها را نشان داد؛ از کم لطفی های برخی از دوستان در این زمینه متاسفم.
** سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در چابهار
به گزارش ایرنا، وی گفت: بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در بند چابهار سرمایه گذاری شده که همه این منابع با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و صندوق توسعه ملی بوده، ساخت راه آهن چابهار به زاهدان به سرعت در حال اجراست و برای احداث این خط تنها ۲۸ میلیارد تومان در بودجه عمومی پیش بینی شده که برای ساخت کمتر از سه کیلومتر آن این مبلغ کافی است؛ در حالی که ۵۰ درصد زیرساخت مسیر چابهار به ایرانشهر به پایان رسیده است.
وی گفت: خوشبختانه در سه سال گذشته موفق شدیم ۹ هزار میلیارد تومان در بنادر و پسکرانه های آن سرمایه گذاری کنیم و بندر خرمشهر که تاکنون بازسازی نشده بود، نسبت به نوسازی ان اقدام کردیم و در حال خارج کردن کشتی های غرق شده از آبراه اروند هستیم تا بتوانیم اقتصاد آبادان و خرمشهر را بار دیگر در این بنادر پویا کنیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: از اول انقلاب تا دولت یازدهم در مجموع ۹۶۰ میلیون دلار در بنادر ایران سرمایه گذاری شده است اما در این سه سال میزان سرمایه گذاری در بنادر کشور به ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است؛ این آمار نشان می دهد با برنامه ریزی مناسب و بدون فساد توانستیم کارهای بزرگی را در حوزه حمل و نقل کشور انجام دهیم.