تعاون آنلاین – فعالان حوزه کار میگویند ایجاد شغل تنها به پول و نقدینگی نیاز ندارد و اگر فرهنگ کار و روحیه کار کردن تقویت شود دیگر کسی بیکار نمیماند.
امروز بیکاری جوانان به دغدغه خاطری برای همه خانوادهها تبدیل شده است. دولت میخواهد بازار کار را به تحرک درآورد و دنبال آن است که چارهای اساسی برای اشتغال جوانان و جویندگان کار بیندیشد. اشتغال و ایجاد شغل موضوعی فرابخشی است که توجه به آن عزم و اهتمام جدی همه مسئولان و دستگاهها را میطلبد.
برابر آمارها نزدیک به ۵.۶ میلیون دانشجوی در حال تحصیل آماده ورود به بازار کار هستند و علاوه بر فارغ التحصیلان، سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز وارد این بازار میشوند.
کارشناسان میگویند در بسیاری از رشتههای دانشگاهی که جوانان از آنها فارغ التحصیل میشوند، بازار کاری وجود ندارد و منطبق نبودن رشتههای تحصیلی با نیاز بازار کار مشکلی است که گریبان بیشتر دانش آموختگان را گرفته است.
سالهای سال است که دانشگاهها با ایجاد و آموزش رشتههای مختلف در حال تشویق جوانان برای ورود به عرصههای تحصیلی هستند بی آنکه پژوهشی کاربردی در این خصوص که آیا تحصیلات آکادمیک و تئوریک توان حل نیازهای بازار کار را دارند صورت داده باشند.
علی اصلانی – عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار – در این باره معتقد است: بیکاری تحصیلکردگان و دانش آموختگان اصلیترین مشکل حال کشور است و بخش اعظمی از فارغ التحصیلان به دلیل آنکه آموزشهای لازم برای ورود به بازار کار را ندیدهاند، نمیتوانند متناسب با نیاز بازار برای خود شغلی پیدا کنند.
او میگوید: این مساله در مورد افراد دیپلم دیده نمیشود، چون به سرعت با هر آگهی شغلی تحت عنوان کارگر کارخانه یا کارگر ساختمانی مشغول کار میشوند ولی فارغ التحصیلان عمدتا دنبال کارهای اداری و استخدام دولتی هستند به همین دلیل به سختی جذب بازار کار میشوند.
این مقام مسئول کرگری تاکید دارد که ایجاد اشتغال تنها نیازمند نقدینگی نیست و فرهنگ کار مهمترین عامل ایجاد شغل است؛ به عبارتی ایجاد شغل قبل از وام روحیه کار میخواهد.
او میگوید: در بیشتر سریالها فرهنگ کار خیلی کمرنگ است. اکثر جوانان سوار بر خودروهای خارجی لوکس نشان داده میشوند که در آپارتمانهای گران قیمت بالا شهر سکونت دارند و داستان سریالی که کشاورز را قهرمان نشان بدهد، دیگر نوشته نمیشود بنابر این جوانان وقتی چنین فرهنگی را الگو میگیرند طبیعی است که دیگر به سراغ شغلهای قدیمی نمیروند لذا وزارت کار باید با جدیت روی این مساله کار کرده و ترویج فرهنگ کار را به شکل جدیتر دنبال کند.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر ذائقه فارغ التحصیلان دانشگاهی به دلایل مختلفی از قبیل داشتن تحصیلات بالا، مدرک دانشگاهی، شأن و منزلت و دستمزد بیشتر تغییر یافته به نحوی که از پذیرش و قبول هر نوع کاری سرباز میزنند. از سوی دیگر به همان نسبت واقعیت مشاغل در بازار کار هم تغییر کرده است.
به گزارش ایسنا، نظام عرضه و تقاضا در تعادل با هم قرار ندارد و آموزشهای دانشگاهی منطبق با نیاز بازار کار نیست؛ بر این اساس به نظر میرسد که لزوم شناسایی ظرفیتها و قابلیتهای نیروی کار و انطباق آن با ایجاد فرصتهای شغلی جدید امری ضروری است.
وزارت کار با اجرای طرح” تکاپو” درصدد ایجاد فرصتهای شغلی جدید برای کارجویان با تکیه بر ظرفیتها و مزیتهای هر منطقه است. تکاپو طرحی است که بر پایه مطالعات منطقهای، مزیتهای اشتغال و ظرفیتهای هر استان و تعداد فارغ التحصیلان آن را به دقت شناسایی کرده و بر مبنای نیاز بازار جذب کار میکند.