جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

راه‌اندازی اتاق مشاوره برای تعاونی ها در استان مرکزی

تعاون آنلاین – رییس اتاق تعاون استان مرکزی از راه‌اندازی اتاق مشاوره تعاونی‌ها و تشکیل تیم بررسی مسائل حقوقی تعاونی‌ها در اتاق تعاون استان، برای اولین بار در کشور خبر داد.

حسین خسروبیگی با بیان اینکه هم‌اکنون ۶۳۰ تعاونی از حدود چهار هزار تعاونی استان مرکزی عضو اتاق تعاون استان هستند، گفت: جذب تعاونی‌ها برای عضویت در اتاق از برنامه‌هایی است که به جد پیگیری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۷۰ درصد تعاونی‌ها نسبت به وظایف و قوانین اتاق تعاون آگاهی ندارند، بیان کرد: بر این اساس در استان مرکزی برای اولین بار در کشور راه‌اندازی اتاق مشاوره در برنامه قرار گرفت. مقدمات این اقدام انجام شده است و به زودی راه‌اندازی می‌شود.

عضو کمیسیون تخصصی تعاونی‌های کشور ادامه داد: رسالت اتاق مشاوره برگزاری جلسه‌های منظم و مستمر با مدیران تعاونی‌های عضو اتاق و برگزاری کلاس‌های آموزشی با محتوای آگاهی‌بخشی به این بخش از جامعه در خصوص قوانین و وظایف اتاق است.

خسروبیگی افزود: بسیاری از تعاونی‌ها به دلیل نبود آگاهی لازم در خصوص حل مسائل مربوط به تعاونی با مشکل مواجه می‌شوند، در صورتی که با کسب آگاهی و اطلاعات لازم می‌توانند مسائل مربوط به تعاونی را از طریق اتاق تعاون در مدت زمان کوتاه‌تری حل کنند و راه‌اندازی اتاق مشاوره در حقیقت باعث هم‌افزایی بیشتر می‌شود.

وی با تاکید بر این نکته که مباحث قانونی تعاونی‌ها باید از طریق اتاق تعاون پیگیری شود، عنوان کرد: دستگاه قضا نباید به صورت مستقیم برای مسائل قانونی این بخش ورود پیدا کند و این اقدام باید از طریق اتاق‌ تعاون صورت بگیرد، در این راستا برای ایجاد هماهنگی و ارجاع مسائل حقوقی تعاونی‌ها به اتاق تعاون تیمی در این اتاق تشکیل شد.

رییس اتاق تعاون استان مرکزی بیان کرد: این تیم متشکل از کارشناسان اتاق تعاون و وکلای دادگستری است که برای همکاری وکلا با اتاق، دو جلسه مشترک با کانون وکلای استان مرکزی تشکیل و مقدمات همکاری انجام شده است.

خسروبیگی عنوان کرد: این اقدام تنها در دو استان کشور انجام شده و انجام کار به این نحو و تشکیل تیم می‌توان گفت برای اولین بار در کشور در استان مرکزی صورت گرفته است.

وی با اشاره به مشکلاتی که تعاونی‌ها در بحث پرداخت مالیات دارند، گفت: اتاق تعاون حق حضور و رای در کمیسیون تخصصی مالیاتی دارد که این مهم تا به حل به صورت منسجم انجام نمی‌شده است. جهت حضور مستمر اتاق تعاون در این جلسه‌ها و بررسی دقیق مسائل مالیاتی تعاونی‌ها رایزنی‌های لازم صورت گرفته است.

عضو کمیسیون تخصصی تعاونی‌های کشور مسائل مرتبط بین تعاونی‌ها و تامین اجتماعی را از دیگر چالش‌های موجود عنوان کرد و افزود: بازرسی‌های تامین‌اجتماعی از تعاونی‌ها طبق قانون باید به صورت مستمر و سالانه انجام شود، اما متاسفانه این بازرسی‌ها در اغلب موارد در بازه‌های زمانی طولانی‌مدت انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، خسروبیگی ادامه داد: این موضوع مشکلات عدیده‌ای برای تعاونی‌ها به وجود می‌آورد، به عنوان نمونه یک تعاونی باید در خصوص مسائل مربوط به تامین اجتماعی در بازه زمانی ۱۰ ساله پاسخگو باشد، در صورتی که در این بازه زمانی مدیران متعددی مسئولیت تعاونی را به عهده داشته‌اند و عملا پاسخگویی با مشکل مواجه می‌شود.

وی عنوان کرد: برای رفع این چالش و کمک به تعاونی‌های استان شرکت در جلسه‌های تخصصی تامین اجتماعی به صورت مستمر و انجام بازرسی‌ها در زمان مقرر پیگیری می‌شود.

درج دیدگاه