جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

رییس اتحادیه بین المللی تعاونی ها عنوان کرد: تعهد تعاونی ها برای نیل به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل

مونیک لیرو رییس اتحادیه بین المللی تعاونی ها
مونیک لیرو رییس اتحادیه بین المللی تعاونی ها

تعاون آنلاین – سومین نشست دوسالانه بین المللی تعاونی ها با شعار «تعاونی ها و قدرت عمل» از بیست و یکم تا بیست و سوم مهر (یازدهم تا سیزدهم اکتبر) سال جاری در شهر کبک کانادا برگزار می شود. به گزارش تعاون آنلاین، مونیک لیرو رییس اتحادیه بین المللی تعاونی ها قبل از پذیرفتن این […]

تعاون آنلاین – سومین نشست دوسالانه بین المللی تعاونی ها با شعار «تعاونی ها و قدرت عمل» از بیست و یکم تا بیست و سوم مهر (یازدهم تا سیزدهم اکتبر) سال جاری در شهر کبک کانادا برگزار می شود.

به گزارش تعاون آنلاین، مونیک لیرو رییس اتحادیه بین المللی تعاونی ها قبل از پذیرفتن این سمت، رییس هیدت مدیره و مدیرعامل گروه دیساردین بود و در آن سمت نقشی کلیدی در برگزاری اولین دوره نشست بین المللی تعاونی ها داشت. ایده اولیه برگزاری این دوسالانه اولین بار در انجمن اقتصاد جهانی موسوم به «داوس» به ذهن او رسید. او می خواست که تعاونی ها «داوس» خود را داشته باشند. اولین نشست بین المللی تعاونی ها به میزبانی گروه دیساندینس در سال ۲۰۱۲ برگزار شد و مصادف شد با سالی که از طرف سازمان ملل به عنوان سال تعاونی نام گذاری شده بود.

رییس اتحادیه بین المللی تعاونی ها به مناسبت برگزاری سومین دوسالانه بین المللی تعاونی ها در کانادا با سایت thenews.coop مصاحبه ای داشته است و در آن از اهمیت ارتباط تعاونی ها با همدیگر و انتظارات از نشست بین المللی تعاونی ها می گوید. در ادامه متن این مصاحبه را می خوانید.

اولین نشست بین المللی تعاونی ها در سال ۲۰۱۲ همزمان با سال جهانی تعاون برگزار شد. آیا از همان ابتدا قصد داشتید این نشست را به صورت دوره ای برگزار کنید؟

این از ابتدا مهمترین هدف ما بود. در واقع نگاه ما به این اتفاق حول استمرار این نشست می چرخید. ایده اولیه برگزاری این نشست نیاز فراگیر تعاونی ها در سراسر جهان برای ارتباط گیری و تعامل با یکدیگر بود. ضمن اینکه آن سال از طرف سازمان ملل به عنوان سال تعاون نام گذاری شده بود و همه چیز مهیای یک گردهمایی بزرگ برای تعاونی ها بود.

ما امیدوار بودیم که بتوانیم حس تعهد مدیران تعاونی ها را برای نیل به اهداف نشست برانگیزیم. مهمترین اهداف کلی نشست ها عبارتند از آگاه سازی عمومی نسبت به تعاونی ها و نقش موثر آنها در توسعه اقتصاد اجتماعی، بستر سازی برای تاسیس و پیشرفت تعاونی ها و تشویق و ترغیب دولتها برای تصویب قوانین و سیاست گذاری در جهت حمایت از تعانی ها.

اتخاذ رویکرد و شعار خاص برای هر نشست نیز گویای اهداف بلند مدت ماست. در سال ۲۰۱۲ نشست با شعار «قدرت خارق العاده تعاونی ها» برگزار شد و با معرفی مثال های خاص، مطالعات نوآورانه و دعوت از چهره های شناخته شده سعی در نمایان ساختن قدرت بی نظیر تعاونی ها در جوامع داشت.

در سال ۲۰۱۴ شعار نشست، «تعاونی ها و قدرت خلاقانه» بود و بر تامین نیاز اعضا توسط تعاونی ها تمرکز داشت. در سال ۲۰۱۶ برگزار کنندگان تصمیم گرفتند تا یک قدم رو به جلو بردارند و به همین دلیل شعار «تعاونی ها و قدرت عمل» را به عنوان شعار همایش انتخاب کردند. از جمله اقداماتی که در این نشست انجام می گیرد می توان به معرفی تعاونی های برتر محلی، ملی و بین المللی و نقش آنها در نیل به اهداف برنامه توسعه پایدار سازمان ملل اشاره کرد.

 در نشست امسال باید انتظار چه برنامه هایی را داشته باشیم؟

برنامه جامع و کاملی برای حضار ترتیب داده شده است. ۲۱۰ سخنران از سراسر جهان حضور دارند و گزارشی از وضعیت تعاونی ها در سطح بین المللی و همینطور راهکارهایی برای انطباق با برنامه توسعه پایدار سازمان ملل خواهند داد.

نشست سال ۲۰۱۶ از این جهت خاص است که در آن جامعه تعاونی ها به عنوان اولین گروه بین المللی برای رسیدن اهداف برنامه توسعه پایدار خود را متعهد می کنند. ما یک روز کامل را به بحث درباره راهکارهای رسیدن به اهداف توسعه پایدار و نقش تعاونی ها در این حرکت جهانی اختصاص داده ایم و به عنوان اولین گروه حتی قبل از نمایندگان سازمان ملل به این برنامه متعهد می شویم. در این روز به بررسی ۵ هدف از اهداف ۱۷ گانه سازمان ملل می پردازیم که این اهداف عبارتند از امنیت غذایی، اشتغال، دسترسی به خدمات اجتماعی و درمانی، مشارکت مالی، تغییرات آب و هوایی و توسعه پایدار است. شرکت کنندگان در مورد چالش هایی که روزانه با آنها سر و کار دارند بحث می کنند. در انتهای روز امیدواریم که حداقل ۲۵۰ راهکار دقیق و کاربردی داشته باشیم. این اقدامات نشان دهنده اهمیت توسعه پایدار جهان برای تعاونی ها است.

در کنار نشست اصلی شش میزگرد با رویکرد مسائل روز اقتصادی مانند آینده اقتصاد جهان و اشتغال در آینده برگزار می شود. همچنین شرکت کنندگان می توانند در هشت انجمن با محوریت تجارت شرکت کنند. علاوه بر این هفت جلسه با موضوع یافتن راه حل برای مشکلات خاص نیز برگزار خواهد شد. ضمنا تعاونگران جوان ۲۰ تا ۳۵ ساله با نمایندگان سازمانهای بین المللی مانند سازمان ملل وساطمان بهداشت جهانی دیدار و گفتگو می کنند.

این نشست که مهمترین نشست بین المللی در حوزه تعاون است فرصت مناسبی برای بحث و تبادل نظر در مورد مسائل مختلف از جمله رشد پایدار و بازتاب های اقتصاد اجتماعی و ژئوپلیتیک فراهم  می آورد.

مشارکت در برنامه توسعه سازمان ملل از مهمترین بخش های این نشست است. درباره این مشارکت و برنامه کار تعاونی ها تا سال ۲۰۳۰ توضیح دهید.

ما برای تنظیم سند چشم انداز ده ساله تعاون در سال ۲۰۱۳ زحمات بسیاری کشیدیم و تلاش کردیم یک چارچوب توانمند برای تعاونی ها بسازیم. با ورود به فاز دوم استراتژی خود در این سند چشم انداز باید مطمئن شویم که ابزار قدرتمندی برای رسیدن به خواسته هایمان داریم. چارچوب تعاون در سال ۲۰۳۰ یکی از این ابزارهاست که ما از آن در روز جهانی تعاونی ها در سال ۲۰۱۶ رونمایی کردیم. براساس این چارچوب تعاونی ها می توانند در تحقق اهداف برنامه توسعه پایدار سهیم شوند. این کمپینی است که تعاونی ها را برای ساختن آینده ای بهتر متحد می کند. این چارچوب جدید تعاونی ها را با برنامه توسعه پایدار آشنا می سازد، برای رسیدن به اهداف به تعاونی ها مشاوره می دهد، روند اجرایی آنها را دنبال می کند و نحوه مشارکت دیگر تعاونی ها را رصد می کند.

من تعاونی ها را دعوت می کنم تا از طریق سایت www.coopsfor2030.coop  برای همکاری با این کمپین و سازمان ملل اعلام آمادگی کنند. ما می خواهیم به گوش همه جهانیان برسانیم که پایداری، تجارت مردم محور، ایجاد شغل مناسب و وسعت تعاونی ها باعث می شود که ما بتوانیم نقش مهمی در رسیدن به  اهداف تا سال ۲۰۳۰ داشته باشیم.

 

درج دیدگاه