شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

یک فعال تعاونگر: معافیت مالیاتی بخش تعاون انگیزه فعالیت در این حوزه بود/ ایجاد فرصت شغلی با کمترین آورده مزیت مهم تعاون است

بعضی از مسئولان تا کنون به این بخش اعتماد پیدا نکرده اند و اگر تعاون را همانند وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باور کنند، مشکلات حل می‌شود. مقام معظم رهبری نیز می فرمایند تعاون چشمه جوشان اشتغال است

تعاونی‌های خدماتی از ارکان مهم بخش تعاون هستند که بیش از سایر واحدها می تواند فضای اقتصادی و اجتماعی کشور را تحت تاثیر خود قرار دهند. بنیاد توسعه کار آفرینی گلستان یکی از واحدهای خدماتی است که در کنار شناسایی افرادی که در جستجوی کار هستند، بستری برای ثبت و تاسیس شرکت های تعاونی و توسعه اقتصاد فراهم می کند.مشروح مصاحبه با مصیب جلالی مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی استان گلستان در پی می‌آید.

mosayeb
در مورد تعاونی خودتان و تاریخچه آن اندکی توضیح بدهید.
بنیاد توسعه کارآفرینی گلستان کار خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرد. عمده فعالیت ما در زمینه خدماتی نظیر شناسایی کارجویان، سرمایه گذاران و افراد دارای ایده ساماندهی این آن ها در قالب تشکیل و تاسیس شرکت تعاونی انجام می شود.
آیا اعضای تعاونی شما افراد فامیل و آشنایان هستند یا نسبت خانوادگی میان اعضا وجود ندارد؟
خیر، نسبت فامیلی میان اعضای مجموعه وجود ندارد.
چرا به جای راه اندازی یک شرکت خصوصی ، تعاونی تاسیس کردید؟
ایجاد فرصت شغلی با کمترین آورده از مزایای تشکیل تعاونی است همچنین یکی دیگر از مزایا ،قانون۲۵ درصد معافیت مالیاتی شرکتهای تعاونی است.
تعاونی شما برای چند نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده است ؟
بنیاد توانسته بطور مستقیم برای حدود ۷۰۰ نفر در سطح استان و شهرستان گرگان اشتغال ایجاد کند و این افراد را به کارخانه‌ها و یا موسسات غیر دولتی جهت اشتغال معرفی کند. علاوه بر این داخل این مجموعه ۵ نیروی مشغول به کار داریم که همه آن ها تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.
آیا با سایر تعاونی‌های شهر و استان خود ارتباط دارید ؟
بله، اما این تعامل در حد مشاوره و همفکری میان اعضا است.
طی این سال‌ها آیا موفقیت و دستاوردهای قابل توجهی داشته اید؟
بنیاد توسعه کارآفرینی گلستان این افتخار را داشته که ۴ سال پیاپی به عنوان تعاونی برتر استان معرفی شود.
در این سال ها تعاونی شما چه مشکلاتی را از سر گذرانده است؟
خوشبختانه مشکلات خاصی در این راستا وجود نداشته و اغلب ارگان های مربوطه با ما همکاری کرده اند.
با توجه به اینکه بخش تعاون یکی از ارکان مهم اقتصادی تعریف شده است به نظر شما چرا هنوز نتوانسته نقش پررنگی ایفا کند؟
مشکل اصلی از درون واحدهای تعاونی است که در برخی از شرکت‌ها سهامداران و اعضا با هم هماهنگ نیستند و در صدد حفظ منافع انفرادی هستند.
به نظر شما تعاونی‌ها چه نقشی در تحقق شاخصه های اقتصاد مقاومتی دارند؟
بعضی از مسئولان تا کنون به این بخش اعتماد پیدا نکرده اند و اگر تعاون را همانند وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باور کنند، مشکلات حل می‌شود.  مقام معظم رهبری نیز می فرمایند تعاون چشمه جوشان اشتغال است، بی تردید با بهره گیری از بخش تعاون امکان بهره وری بیشتر از این بخش فراهم می آید. در چنین شرایطی تعاون می‌تواند به سهم ۲۵درصدی خود که در قانون اساسی به آن اشاره شده است برسد.
آیا با پرتال جامع تعاون و سایت تعاون آنلاین آشنایی دارید و از آن استفاده کرده اید؟
بله، اخبار مربوط به این بخش را از طریق این پایگاه خبری دنبال می کنم.

درج دیدگاه