جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

برخورداری ۹۷ درصد جمعیت شهری و ۷۰ درصد روستایی از نعمت گاز

تعاون آنلاین – میزان واحدهای مسکونی برخوردار از گاز در مناطق شهری در دولت یازدهم به ۹۷ درصد رسید و پوشش شبکه گاز در واحدهای مسکونی روستایی بالغ بر ۷۰ درصد شد.

ایران به پشتوانه داشتن بیشترین ذخایرگازی در جهان در پی توسعه استفاده از گاز در بخش های مختلف است.
براساس اقدامات انجام شده برای توسعه شبکه گازرسانی، اکنون سهم گاز در سبد انرژی کشور به حدود ۷۰ رسیده به طوری که در بخش خانگی و صنعت، گاز به سوخت اصلی تبدیل شده است.
امروزه دولت یازدهم گسترش گازرسانی را در سطح مصارف خانگی و صنعتی در دستور کار دارد و در واقع جمهوری اسلامی ایران یکی از گسترده ترین و پیچیده ترین شبکه های گازرسانی در سطح جهان را برخوردار است.
پس از توسعه فازهای پارس جنوبی و افزایش تولید گاز کشور در دولت یازدهم، فعالیت گسترده ای برای توسعه شبکه گازرسانی انجام شد.
به گزارش وزارت نفت، ٩٧۵ شهر و ۱۴ هزار و ۴۱۹ روستا تا پیش از دولت یازدهم از نعمت گاز طبیعی برخوردار بودند، اما در دولت یازدهم شمار آنها به یک هزار و ۶۶ شهر و ۲۰ هزار و ۵۴۹ روستا افزایش یافت.
دولت یازدهم به منظور اجرای سیاست‌های اقتصادمقاومتی، محرومیت زدایی و گسترش عدالت اجتماعی، تمام زیرساخت‌های لازم برای توسعه گازرسانی در داخل کشور به ویژه گازرسانی به روستاها را فراهم کرده است.
گازرسانی به روستاها علاوه بر افزایش رفاه در این مناطق، منجر به ایجاد امید به زندگی و اشتغالزایی در روستاها شده و یکی از عوامل مهاجرت معکوس به حساب می آید.
افزایش سرمایه گذاری و تخصیص اعتبار برای پروژه‌های شرکت گاز در زمینه خطوط انتقال و شبکه شهری و روستایی از اقدامات انجام شده است، به گونه ای که اجرای پروژه های مختلف در سال‌های ٩٣ و ٩۴ در طول ۵٠ سال فعالیت شرکت ملی گاز ایران بی سابقه بوده است.
گازرسانی به روش سی.ان.جی نیز از دیگر برنامه های در دست اجراست که برای گازرسانی به مناطق دوردست و صعب العبور به کار گرفته می شود.
براساس تصویب شورای اقتصاد و در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، با هدف حفظ محیط زیست و افزایش رفاه عمومی، گازرسانی به نقاط دور دست، سخت گذر و جنگلی به روش سی.ان.جی در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار دارد و در آینده ای نزدیک شهرها و روستاهایی که امکان گازرسانی به آنها از طریق خط لوله فراهم نیست، با این روش (سی. ان. جی) از مزایای گاز طبیعی بهره مند خواهند شد.
به گزارش ایرنا، اکنون پروژه گازرسانی به این روش به چهار منطقه کشور در دستور کار قرار دارد؛ نخستین پروژه گازرسانی به روش سی.ان.جی به شهر بیدروبه از توابع شهرستان اندیمشک استان خوزستان در٢١ مردادماه امسال آغاز شد.
همچنین گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان که یکی از مهم‌ترین شیوه های تحقق عدالت اجتماعی است و از اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی است، به عنوان دیگر طرح‌های اولویت‌دار شرکت ملی گاز ایران محسوب می شود.
قرار است تا پیش از پایان فعالیت‌های دولت یازدهم، گازرسانی به زاهدان و سایر شهرهای این استان انجام شود.
دولت یازدهم امیدوار است از این طریق زیرساخت‌های لازم برای توسعه همه جانبه در جنوب شرق کشور را فراهم سازد.

درج دیدگاه