جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

نگاهی به مهمترین رویدادهای جهانی تعاون در سال 2016

تعاون، وقف عام شد برای توسعه پایدار جهان

تعاون آنلاین – سال ۲۰۱۶ برای تعاونی های جهان سال پرباری بود. در این سال چندین نشست و کنفرانس مهم در سطح قاره ای و جهانی به روال سال های گذشته برگزار شد اما نشست بین المللی تعاونی ها در کبک کانادا گل سر سبد آنها بود و برای چند روز هم که شده توجه فعالان اقتصاد را به سمت تعاونی سوق داد.

نشست کبک با دعوت از اقتصاد دانان مشهور و نوبل گرفته باعث شد که تعاون بیش از گذشته دیده شده و جدی گرفته شود. در حاشیه این نشست تعاونی های جهان به رهبری اتحادیه بین المللی (ICA) اولین گروهی بودند که خود را ملزم به اجرای برنامه توسعه پایدار کردند تا نشان دهند که تنها به جنبه های مالی بنگاه خود نمی اندیشند و سودای تغییر و ساختن جهانی بهتر را در سر دارند. اما قطعا مهمترین اتفاق در حوزه فرهنگی و اجتماعی، ثبت شدن “ایده سازماندهی منافع مشترک در قالب الگوی تعاونی” به عنوان نمونه ای از میراث فرهنگی ناملموس جامعه بشری است که بی شک مایه مباهات و افتخار تعاونگران و تعاون باوران جهان است. در این گزارش قصد داریم تا نگاهی گذرا به رویدادهایی که در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتادند داشته باشیم و مهمترین خبرهای مربوط به تعاون در این سال را مرور کنیم.

اعتماد سازمان ملل به تعاونی ها

شعار سال ۲۰۱۶ روز جهانی تعاون «تعاونی ها: قدرت تحقق بخشیدن به آینده پایدار»  بود. این شعار به این سبب انتخاب شده تا بر  تعهد تعاونی ها بر اهداف برنامه توسعه پایدار تاکید کند.

به گزارش بخش بین الملل تعاون آنلاین، تعاونی ها یکی از نقش آفرینان مهم تحقق برنامه توسعه پایدار هستند چرا که تجلی دموکراسی هستند، افراد را به جامعه خود نزدیک می کنند و به محیط زیست اهمیت می دهند و از آن حفاظت می کنند و همه اینها در کنار مزیت های اقتصادی تعاونی ها برای جهان است. در تاریخ دوم جولای (۱۲ تیر) اتحادیه بین المللی تعاونی ها به صورت رسمی تعهد خود برای نیل به اهداف برنامه توسعه پایدار را اعلام کرد.

سازمان ملل در سپتامبر سال ۲۰۱۵ سازمان ملل برنامه توسعه پایدار را  برای ۱۵ سال آینده و تا سال ۲۰۳۰ ارائه کرد. این برنامه شامل ۱۷ هدف عمده است و در آن تعاونی ها در کنار بخش خصوصی به عنوان بخش های مهم برای رسیدن به این اهداف عنوان شده اند.

با توجه به اشاره بی سابقه سازمان ملل به نقش تعاونی ها در برنامه توسعه پایدار، اتحادیه بین المللی تعاونی ها درصدد برآمد تا با تعهد به برنامه توسعه پایدار عزم تعاونی ها برای ساختن جهانی بهتر برای همه را نشان دهد.

 

 

نشست بین المللی کبک

سومین نشست دو سالانه بین المللی تعاونی ها از ۱۱ اکتبر (۲۰ مهر) به مدت سه روز در کبک کانادا برگزار شد. در این نشست ۲ هزار و ۹۵۰ شرکت کننده از ۱۱۶ کشور جهان حضور داشتند. شرکت کنندگان در جلسات و میزگردهای متعدد در مورد مسائل روز پیش روی تعاونی ها مانند واقعیت های اقتصاد اجتماعی و ژئوپلیتیکی، لزوم سازگاری با روند جدید تجارت جهانی، تصاحب فرصت های تجاری و رقابت در بخش های مختلف و همینطور ارائه نقشه راه دقیق برای عمل به برنامه توسعه پایدار و رسیدن به اهداف آن بحث و تبادل نظر کردند. با این که این نشست سومین دوره برگزاری خود را تجربه کرد با این حال به مهمترین نشست در بخش تعاون بدل شده است.

فیلیپ کویارد، رییس نشست دوسالانه بین المللی اتحادیه ها به عنوان اولین سخنران در مراسم افتتاحیه این نشست عنوان کرد: «تعاونی ها بهترین مثال برای مبارزه با نابرابری هستند و ارزش های جامعه را به نمایش می گذارند. موفقیت و رفاه جوامع هدف اصلی ما در این نشست است. نشست کبک به خاطر تنوع بی نظیر، پویایی و قدرت اتحاد و عمل خود در سراسر دنیا شناخته شده است.»

مونیک لیرو، رییس اتحادیه بین المللی تعاونی ها نیز گفت: «ما خالقان پایداری در جهان هستیم. جهان ما به تعداد بیشتری تعاونی احتیاج دارد و صدای ما در هیچ زمان دیگری تا این اندازه بلند نبوده است. تعاونی ها مصمم و ثابت قدم هستند. نباید فراموش کنیم که در جریان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ دولتها از این که می دیدند تعاونی ها بسیار بهتر از دیگر بنگاه های اقتصادی با این بحران کنار آمدند بسیار شگفت زده شدند. ما نه فقط برای امروز بلکه برای فرداهای بهتر ساخته شده ایم.»

در نشست بین المللی تعاونی ها اقتصاد دانان مشهوری حضور داشتند و راهکارهای گسترش تعاونی ها بررسی شد.

جوزف استیگلیتز، اقتصاددان مشهور و برنده جایزه نوبل در سخنرانی خود در نشست بین المللی تعاونی های در کبک کانادا گفت:«چشم انداز در حال تغییر سیاسی و چالش های اقتصادی نشان دهنده آن است که ما شاهد دورانی «جالب توجه» و در عین حال «آشفته» هستیم.»
استیگلیتز ادامه داد:« مشکلات امروز اقتصاد جهان را بخش خصوصی نمی تواند حل شان کند، عمدتاً به این دلیل که این خود بخش خصوصی بوده است که این مشکلات را به وجود آورده است. از طرف دیگر، افزایش هر روزه بی عدالتی اقتصادی در جهان نشانه ای است از اینکه اقتصاد بازار چگونه به پیش می رود و اینکه ما چگونه در ۳ دهه گذشته اقتصاد جهانی را به پیش برده ایم. به این ترتیب، بی عدالتی چیزی جز انتخاب ما نبوده است.»

در یکی دیگر از جلسات این نشست رابرت ریچ، استاد دانشگاه کالیفرنیا و یکی از اقتصاد دانان مشهور آمریکا گفت: «همه چیز در همه جا تولید می شود. اقتصاد امروز جهان بسیار در هم تنیده و به هم وابسته است. درآمدهای پایین نتیجه پیشرفت فناوری نیستند بلکه به دلیل شکست در هماهنگی با تغییرات جدید و عدم سرمایه گذاری در ایجاد شغل های جدید برای کسانی است که فناوری های جدید آنها را بیکار کرده است. سرعت جایگزینی فناوری به جای انسان بسیار سریع تر از آن است که بتوانیم در مورد آن کاری انجام دهیم.»
ریچ از تعاونی ها به عنوان جایگزین نظام سرمایه داری نام برد و افزود: «تعاونی ها راه دیگری برای مقابله با بحران ها هستند. تعاونی ها از هر لحاظ آمادگی دارند تا مشکلات بزرگی که به آنها اشاره شد را حل کنند. او از تعاونی ها خواست تا با قدرت همکاری و کار گروهی انحصار بانک ها را در هم بشکنند.»

ناوی راجو یکی از مشاوران برجسته نوآوری نیز در این نشست گفت: «تعاونی ها به مردم جامعه کمک می کنند که با صرف هزینه کمتر بهتر زندگی کنند. این یکی از قابلیت هایی که در تجارت باید به آن برسیم تولید محصولات با کیفیت و با صرف منابع محدود است.»

چهارمین نشست تعاونی های آمریکای جنوبی

به گزارش تعاون آنلاین، چهارمین نشست تعاونی های آمریکای جنوبی از ۱۴ تا ۱۸ نوامبر (۲۴ تا ۲۸ آبان) در مونته ویدیو، پایتخت کشور اروگوئه برگزار شد. . محورهای این نشست عبات بودند از «قدرت، بازار، دموکراسی و پیشرفت» ،« اقتصاد اجتماعی بر پایه همبستگی و استراتژی های توانمند سازی» ، «سهم تعانی ها از برنامه توسعه پایدار سازمان ملل».  برگزاری این نشست تلاشی بود برای شناخت وضعیت موجود اقتصاد جهان، آشنایی تعاونی های امریکای جنوبی با ظرفیت های یکدیگر، تبادل نظر در مورد توسعه و گسترش تعاون در امریکای جنوبی و  یافتن راهکارهایی برای ورود تعاونی های منطقه به بازراهای بین المللی. نشست تعاونی های امریکای جنوبی از سال ۲۰۰۹ آغاز به کار کرده و پس از وقفه ای سه ساله از ۲۰۱۲ هر دو سال یک بار برگزار شده است. هدف اصلی نشست توانمندسازی تعاونی ها از نظر اجتماعی و کارآفرینی در راستای نیل به اهداف توسعه پایدار است.

نکته قابل توجه این که در سایت aciamericas.coop که بخش آمریکای جنوبی اتحادیه بین المللی تعاونی ها است، در بین آمار مربوط به کشورهای این حوزه تنها آمار یک کشور مربوط به سال ۲۰۱۴ است و اکثر کشورها آمارهای مربوط به قبل از سال ۲۰۱۰ را در اختیار اتحادیه بین المللی تعاونی ها قرار داده اند. گویا به روز نبودن آمار و ارقام حداقل در سطح کلان و بین المللی فقط مختص کشور ما نیست و حتی اتحادیه بین المللی تعاونی ها نیز در این زمینه کمبودهایی دارد.

 

«تعاونی» به عنوان میراث ناملموس فرهنگی ثبت جهانی شد

جلسه سالانه کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در تاریخ ۲۵ نوامبر (۵ آذر) در کشور اتیوپی برگزار شد. در این جلسه “ایده سازماندهی منافع مشترک در قالب الگوی تعاونی” به عنوان نمونه ای از میراث فرهنگی ناملموس جامعه بشری ثبت گردید. در بیانیه یونسکو از الگوی تعاونی به عنوان نهادی که به وسیله اشتراک در منافع و ارزشها و پیشنهاد راه حل های نوآورانه برای مشکلات از قبیل اشتغال، تسهیل زندگی سالمندان و دسترسی به انرژی های پاک به ساختن جامعه مدنی ایده آل کمک می کند یاد شده است.

پیش از این نیز مجموعه مکاتبات “رابرت اوون” در برنامه حافظه جهانی یونسکو به نام انگلستان ثبت شده بود. این مجموعه شامل بیش از ۳ هزار نامه است که اوون در قرن ۱۷ میلادی از مدیران تعاونی های مدرن دریافت کرده یا برای آنها فرستاده است. “رابرت اوون” یکی از پیشگامان تعاونی در جهان بود و اقدامات او باعث گسترش وفراگیری الگوی تعاونی در انگلستان و جهان شد. وی در سال ۱۸۵۸ میلادی چشم از جهان فرو بست.

 

 

مجمع عمومی تعاونی های اروپا

مجمع عمومی تعاونی های اروپا از ۷ مارس تا ۱۵ آوریل (۱۷ اسفند ۹۴ تا ۲۷ فروردین ۹۵) در بروکسل برگزار شد. این مجمع فرصت خوبی برای یک جمع بندی ده ساله تعاونی در اروپا بود. در این مجمع نگاهی به نقش تعاونی های کشورهای اروپا در کمک رسانی به پناهجویان انداخته شد. همچنین روش ها و راهکارهای تبدیل این تهدید بزرگ به فرصت بر پایه همکاری جمعی بررسی شد. در پایان مجمع عمومی تعاونی های اروپا گزارش سالانه تعاونی ها در اروپا منتشر شد که برخی از مهمترین آمار و ارقام این گزارش در زیر آمده است.

در سراسر قاره اروپا بیش از ۱۷۶ هزار و ۴۶۰ تعاونی وجود دارد که در مجموع بیش از  با ۱۴۱ میلیون و ۵۰۲ هزار عضو دارند. تعاونی های اروپا با دارا بودن ۴ میلیون و ۷۰۷ هزار کارمند از گردش مالی بیش از ۱ تریلیون و ۴ میلیارد دلار برخوردارند.

همچنین بیش از ۱۷ درصد جمعیت اروپا عضو تعاونی ها هستند. نتایج آمارگیری ها نشان می دهد که از سال ۲۰۰۹ تعداد تعاونی ها در اروپا ۱۲ درصد و تعداد اعضای تعاونی ها ۱۴ درصد افزایش پیدار کرده است.

کشورهای فرانسه، آلمان، هلند و بریتانیا بیشترین تعداد عضو تعاونی را دارند. ۴.۵ درصد جمعیت ایتالیا و ۴ درصد فرانسوی ها در تعاونی ها شاغل هستند و تعاونی های فرانسه و آلمان و ایتالیا و هلند بیشترین گردش مالی را دارند.

کنفرانس زنان در آسیا

به گزارش تعاون آنلاین، در سال ۲۰۱۶ دو کنفرانس مهم در آسیا برگزار شد. یازدهمین کنفرانس تحقیقات تعاونی ها در منطقه آسیا در تاریخ ۱۵ نوامبر  (۲۵ آبان) در دهلی نو هند کنفرانس سالانه تعاونی های آسیایی در زمینه تحقیق و توسعه بخش تعاون است.

اما دومین مورد، کنفرانس وضعیت زنان در کشور فیلیپین است که در تاریخ ۹ تا ۱۱ فوریه (۲۰ تا ۲۲ اردیبهشت ۹۴) برگزار شد. این کنفرانس برای بررسی روند وضعیت زنان در ده سال گذشته برگزار شد. البته این کنفرانس در مدت بیست سال سومین دوره خود را تجربه کرد و با توجه به فاصله زمانی ده ساله تاثیرگذاری و فایده این کنفرانس محل سوال و شک است.

از سال ۱۹۹۰ بخش آسیا و اقیانوسه اتحادیه بین المللی تعاونی ها برای ارتقای برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان در تعاونی ها تلاش کرده است. اولین کنفرانس در سال۱۹۹۷ با محوریت «اقدام برای افزایش مشارکت زنان در رهبری و تصمیم گیری در تعاونی» در فیلیپین برگزار شد. کنفرانس دوم در سال ۲۰۰۶ برگزار شد و با شعار عملگری برگزار شد از تعاونی ها خواست تا در زمینه آموزش های علمی و فنی تمرکز و ظرفیت سازی کنند و با اصلاح قوانین، موانع بر سر راه توانمند سازی زنان را از میان بردارند.

محورهای گفتگوی کنفرانس سال ۲۰۱۶ زنان و مدیریت، مشارکت زنان و جوانان در تعاونی و نقش نهادهای توسعه ای در تحقق عدالت جنسیتی بود. در این کنفرانس اعلام شد که سهم مشارکت زنان در این مدت از ده درصد به چهل درصد رسیده است که پیشرفت بزرگی است اما قطعا کافی نیست و تا رسیدن به شرایط مطلوب راه زیادی در پیش است.

درج دیدگاه