جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

جمع‌آوری ۲.۷ میلیون سیم‌کارت از بازار توسط ۲ اپراتور

تعاون آنلاین – دفتر بررسی‌های فنی اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی گزارشی از وضعیت ارتباطات داخلی کشور تا پایان شهریور ماه سال جاری منتشر کرده که در آن برخی آمار ارائه شده کمی عجیب به نظر می‌رسد. در بخش ارتباطات همراه به تفکیک وضعیت هر سه اپراتور […]

تعاون آنلاین – دفتر بررسی‌های فنی اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی گزارشی از وضعیت ارتباطات داخلی کشور تا پایان شهریور ماه سال جاری منتشر کرده که در آن برخی آمار ارائه شده کمی عجیب به نظر می‌رسد.

در بخش ارتباطات همراه به تفکیک وضعیت هر سه اپراتور موبایل کشور و جزییات آن منتشر شده که در گزارشی با عنوان “کارنامه ۳ اپراتور موبایل در آزمون ترابردپذیری” به آن پرداختیم.

اما نکته‌ای که عجیب به نظر می‌رسد مربوط به مقایسه این شاخص‌ها با آمار منتهی به خرداد ماه ۹۵ است.

اپراتور اول ارتباطی در خرداد ۶۲,۳۴۱,۰۶۷ خط واگذار شده (HLR) داشته که تا پایان شهریور به ۶۴,۷۹۱,۴۰۵ رسیده است؛ تا اینجا مشکلی به نظر نمی‌رسد و اپراتور با رشد حدودا ۴ درصدی در فروش سه ماهه مواجه شده است.

اما اپراتور دوم ارتباطی تا پایان خرداد همین سال ۸۰,۸۷۷,۵۹۸ خط HLR داشته که در نهایت تعجب در پایان شهریور ۹۵ به ۷۸,۸۳۳,۱۸۹ خط واگذار شده رسیده است.

در واقع آمارهای منتشر شده حاکی از کاهش ۲.۵ درصدی سیم‌کارت‌های واگذار شده این اپراتور دارد. اما چطور می‌شود این مسئله اتفاق بیفتد؟!

معمولا اپراتورها اقدام به فروش یک طرفه سیم‌کارت به متقاضیان یا نمایندگان فروش خود می‌کنند و در مقام خرید سیم‌کارت‌های موجود در بازار بر نمی‌آیند.

به گزارش تسنیم، اما به نظر می‌رسد اپراتور دوم ارتباطی طی سه ماه ۲,۰۴۴,۴۰۹ سیم‌کارت خود را از بازار جمع کرده است.

این موضوع در ارتباط با اپراتور سوم که تنها ۲.۴ درصد سهم بازار ایران را دارد نیز صادق است.

رایتل تا خرداد سال جاری ۷,۲۵۷,۲۷۳ خط واگذار شده داشته که تا پایان شهریور به ۶,۶۱۳,۸۴۵ خط HLR رسیده است.

در واقع اپراتور سوم نیز طی سه ماه مذکور ۶۴۳,۴۲۸ سیم‌کارت خود را از بازار جمع‌آوری کرده است.

البته با توجه به اینکه برای اولین بار شاهد چنین رویه‌ای در بازار ارتباطات همراه کشور هستیم، دلیل دیگری در ارتباط با این کاهش آمار نمی‌توانیم بدهیم زیرا سیم‌کارت به خودی خود قابلیت نیست شدن ندارد.

درج دیدگاه