جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران:

سامانه صیاد رونمایی شد

سامانه «صیاد» از ابتدای درخواست دسته‌چک تا مرحله نقدشدن، آن را تحت نظارت قرار داده و مشکلات مربوط را برطرف خواهد کرد. صیاد، اعتبار را به چک باز می گرداند.

آیین رونمایی از سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه دسته‌چک)، با حضور رئیس کل بانک مرکزی، رئیس اتاق تعاون ایران و سایر اعضای شورای پول و اعتبار در ساختمان بانک مرکزی برگزار شد.

رئیس کل بانک مرکزی در ابتدای جلسه شورای پول و اعتبار ضمن تشکر از شبکه بانکی و دست‌اندرکاران طراحی و راه‌اندازی سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه دسته‌چک)، این سامانه را موجب بازگشت اعتبار به چک دانست.

دکتر سیف بیان کرد: در حال حاضر سالانه به طور متوسط بیش از ۱۲۰ میلیون قطعه چک عادی در مبادلات روزانه مردم رد و بدل می‌شود که ارزش آن بیش از ۶ میلیون میلیارد ریال است.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که با استقرار سامانه صیاد و رفع مشکلات فعلی چک، آبرو و اعتبار به چک بازگردد و شاهد افزایش بکارگیری این ابزار در مبادلات و رونق کسب و کار باشیم.

براساس این گزارش، ‌موضوع ساماندهی وضعیت چک از سال ۱۳۹۴ با طراحی سامانه ملی چکاوک مورد توجه بانک مرکزی قرار گرفت و در ادامه آن سامانه صیاد با هدف اعتبارسنجی یکپارچه، کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته‌چک پیش از صدور، استعلام وضعیت عملکرد صادرکننده چک توسط گیرنده آن، استانداردسازی ابعاد، جانمایی اقلام اطلاعاتی و ویژگی‌های امنیتی برگه چک توسط بانک مرکزی طراحی شده است.

در این مراسم، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه با استفاده از سامانه صیاد صدور چک در همه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مجاز کشور یک‌دست و استاندارد خواهد شد افزود: در حال حاضر چک‌ها به صورت غیرمتمرکز در شعب بانک‌ها صادر می‌شود و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، در این فرآیند ممکن است خللی بوجود آید و بر اثر مشکل یا سهل‌انگاری برای کسی که سابقه چک برگشتی دارد و یا حساب او مسدود شده است مجدداً دسته‌چک صادر شود.

ناصر حکیمی در خصوص ویژگی بارز سامانه صیاد گفت: ویژگی بسیار مهم سامانه صیاد این است که یک شماره منحصر به فرد بر روی هر برگ چک درج می‌شود که دریافت‌کننده چک می‌تواند این رقم را به سامانه پیامکی بانک مرکزی ارسال کند و در همان لحظه از سوء‌سابقه  صاحب چک مطلع شود.

وی افزود: اگر مشکلی وجود داشته باشد همان لحظه گیرنده پیامک مطلع می‌شود و می‌تواند قبل از اینکه چک را دریافت کند معامله را قطعی نکند، این موضوع اطمینان نسبی به افراد می‌دهد که اصالت چک اطمینان بخش است و  ضمن آنکه وضعیت صاحب چک استعلام شده است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه این طرح با همت کارشناسان بانک مرکزی به منظور رفع مشکلات فعلی کاربری چک پیاده‌سازی شده است، افزود: با استفاده از  این سامانه در دو بعد شکلی و فرآیندی، تحولات مهمی از جمله اعتبارسنجی یکپارچه، کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته‌چک پیش از صدور و استعلام وضعیت عملکرد صادرکننده چک را  ایجاد خواهد کرد.

ناصر حکیمی با تاکید بر اینکه استانداردسازی برگه چک نقش مهمی را در پیشگیری از جعل ایفا می‌کند و به ذی‌نفع چک امکان می‌دهد تا از اصالت آن با توجه به یکپارچگی مولفه‌های امنیتی و ظاهری در تمام بانک‌ها اطمینان حاصل کند گفت: با توجه به اصلاح فرآیند صدور و کارسازی چک، امکان استعلام وضعیت صادرکننده چک برای گیرنده‌ ذی‌نفع آن به هنگام معامله و پیش از پذیرش آن از سامانه متمرکز فراهم خواهد شد.

وی افزود: این امر باعث کاهش مخاطره پذیرش چک توسط ذی‌نفعان شده و با افزایش مسئولیت صادرکنندگان چک اصلاح رفتاری را سبب خواهد شد. ضمن آنکه امید می‌رود با اصلاح فرایند و رفتار صادرکنندگان چک، اعتماد به این ابزار پولی ارتقا یافته و همزمان با تسهیل مراودات تجاری مشتریان، حجم پرونده‌های قضایی مرتبط با چک تعدیل شود.

گفتنی است، در این جلسه اعضای شورای پول و اعتبار ضمن تقدیر و تشکر از بانک مرکزی به منظور طراحی و اجرایی کردن سامانه صیاد تاکید کردند این اقدام گامی موثر در راستای شفافیت اطلاعاتی در زمینه چک است که خوشبختانه امروز شاهد به ثمر نشستن تلاش‌های مجموعه بانک مرکزی در این راستا هستیم.

 

درج دیدگاه