جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

ایده‌های کارآفرینانه جایگزین اقتصاد نفتی

مدیر کل دفتر تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی تشکیل تعاونی‌های دانش‌بنیان را یکی از راهکارهای جایگزین برای درآمدهای نفتی عنوان کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در تبدیل ایده‌های کارآفرینانه به محصول و ورود دانش‌آموختگان به فضای کسب‌وکار موثرند. به گزارش تعاون انلاین، البرز محمدی صبح امروز در نشست تخصصی تعاونی‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: […]

مدیر کل دفتر تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی تشکیل تعاونی‌های دانش‌بنیان را یکی از راهکارهای جایگزین برای درآمدهای نفتی عنوان کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در تبدیل ایده‌های کارآفرینانه به محصول و ورود دانش‌آموختگان به فضای کسب‌وکار موثرند.
به گزارش تعاون انلاین، البرز محمدی صبح امروز در نشست تخصصی تعاونی‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: تعاونی‌های دانش‌بنیان در اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی دارند و جایگاه و کارکرد این شرکت‌ها به عنوان بنگاه‌های نظام اقتصادی دانش‌بنیان در شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی و تحقق آن حائز اهمیت است.
وی ویژگی‌های اقتصاد دانش‌بنیان را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: در اقتصاد دانش‌بنیان دانش به کالا تبدیل شده و به فروش می‌رسد. اقتصاد دانش‌بنیان اقتصاد کمیابی منابع نیست، بلکه اقتصاد فراوانی منابع است، زیرا اطلاعات و دانش که اساس این نوع اقتصاد به‌شمار می‌رود می‌تواند بارها مصرف شده و با مصرف بیشتر رشد کند.
مدیر کل تعاونی‌های تولیدی اقتصاد دانش‌بنیان را اقتصادی بدون وزن دانست و ادامه داد: در این اقتصاد محل فعالیت اهمیت چندانی ندارد، زیرا با استفاده از فناوری‌ها و روش‌های مناسب، بازارها و سازمان‌های مجازی به وجود می‌آید و در خدمت فعالیت قرار می‌گیرد.
به گفته محمدی اقتصاد‌ دانش‌بنیان با بهره‌وری بیشتر عوامل تولید و رفتار بهینه اقتصادی نظر تخصیص منابع کار می‌کند در نتیجه دارای نرخ رشد بالاتری است.
وی در تعریف شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: به آن دسته از گروه‌های انسانی تحصیلکرده در مراکز علمی، پژوهشی، تحقیقاتی که علاوه بر فراگیری علوم نظری و تئوری‌های علمی روش‌های تبدیل علوم را فراگرفته و به فعالیت‌های درآمدزا و تولید‌کننده تبدیل کنند، تعاونی‌های دانش‌بنیان گفته می‌شود.
مدیر کل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون با بیان این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان تمایزات و ویژگی‌های خاصی در مقایسه با دیگر شرکت‌ها دارند، خاطر نشان کرد: مزیت رقابتی شرکت‌های دانش‌بنیان نوآوری در فناوری است و این شرکت‌ها توانمندی ویژه‌ای در استفاده از فناوری برای رشد سریع دارند.
تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و تحقیقاتی
محمدی با اشاره به نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان به تامین بودجه و منابع مالی اظهار کرد: این شرکت‌ها در مقایسه با شرکت‌های دیگر برای تحقیق و توسعه به بودجه بیشتری نیاز دارند از آن گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان به روش‌های دستی و نیمه اتوماتیک تکیه ندارند و بازارهای جدید را از طریق ارائه‌ی محصولات با فناوری‌های جدید تسخیر می‌کنند.
وی جذب و تبدیل ایده‌ها به محصول و مشاغل پایدار و توانمندسازی دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان برای ورود به فضای کسب‌وکار را از مهم‌ترین اهداف تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان برشمرد و افزود: باید برای توسعه بیشتر تعاونی‌های دانش‌بنیان زمینه‌ی بکارگیری آنها در دانشگاه‌ها و واحد‌های پژوهشی را فراهم کنیم و با تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و تحقیقاتی نسبت به ترغیب متخصصان، مخترعان، نوآوران و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها برای ترویج فرهنگ تجاری‌سازی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی اقدام کنیم.
مدیر کل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون همچنین تشویق بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی برای استفاده از یافته‌های پژوهشی و فناوری‌های مبتنی بر دانش و پژوهش را مورد تاکید قرار داد.
محمدی در پایان شرکت‌های دانش‌بنیان را راهکاری مناسب برای جایگزینی درآمدهای نفتی عنوان کرد و گفت: اگر تلاش کنیم نفت را با فعالیت‌های اقتصادی درآمدزای دیگر جایگزین کنیم بزرگ‌ترین حرکت مهم را در زمینه‌ی تحقق اقتصاد مقاومتی و استفاده از صنایع و فناوری‌های دانش‌بنیان انجام داده‌ایم.

درج دیدگاه