سه شنبه, اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۳

مالیات و حقوق گمرکی دو چالش جدید تعاونی های مرزنشین

مالیات و حقوق گمرکی دو چالش جدید تعاونی های مرزنشین
مالیات و حقوق گمرکی دو چالش جدید تعاونی های مرزنشین عباس سالاری

اگر صادرات گازوییلی که به کشورهای حوزه خلیج فارس داده می شود را به تعاونی های مرزنشین بسپارند می توانیم تعداد اعضای خود را افزایش دهیم، ضمن اینکه مشکل اشتغال در استان هم حل می شود.

رییس اتاق تعاون هرمزگان با بیان اینکه ۵۹۰۰ تعاونی در استان هرمزگان ثبت شده است گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ تعاونی فعال در هرمزگان هستند که اکنون با مشکل جدیدی به نام صدور کارت های الکترونیکی مواجه شدند.

عباس سالاری در گفت و گو با تعاون آنلاین افزود: از زمانی که کارت های الکترونیکی برای تعاونی ها صادر شده مالیات بر درآمد آنها وضع می شود در حالی که اعضای تعاونی تاکنون بر این باور بودند که از مالیات معاف هستند.

مالیات و حقوق گمرکی دو چالش جدید تعاونی های مرزنشین

وی اضافه کرد: اکنون دولت نیز مصوب کرده که میزان کالاهای ورودی به کشور توسط تعاونی های مرزنشین کاهش یابد و علاوه بر آن مالیات نیز دریافت می شود. از سوی دیگر ورود کالاها توسط تعاونی های مرزنشین قبلا با معافیت ۱۰۰ درصدی گمرکی همراه بود اما اکنون این معافیت به ۷۰ درصد رسیده که یک خطر برای مرزهای کشور به حساب می آید.

سالاری با اشاره به اینکه تعاونی ها رغبت خود را برای فعالیت از دست دادند تصریح کرد: برای اینکه مرزنشینان در مرز ساکن باشند باید برای آنها تمهیداتی در نظر گرفته شود در غیر این صورت آنها از این بخش خارج می شوند و این موضوع می تواند یک خطر بزرگ برای کشور شمرده شود.

رییس اتاق تعاون هرمزگان با بیان پیشنهادی در زمینه تقویت فعالیت تعاونی ها افزود: اگر صادرات گازوییلی که به کشورهای حوزه خلیج فارس داده می شود را به تعاونی های مرزنشین بسپارند می توانیم تعداد اعضای خود را افزایش دهیم، ضمن اینکه مشکل اشتغال در استان هم حل می شود.

مالیات و حقوق گمرکی دو چالش جدید تعاونی های مرزنشین

وی با دعوت از تعاونگران برای حضور در بازارچه مرزی قطر گفت: اکنون بخش صادراتی کالا به کشور قطر به اتاق تعاون هرمزگان واگذار شده و از این رو از همه فعالان و تولید کنندگان دعوت می شود برای حضور در بازارچه مرزی بندر الرویس قطر حضور به هم رسانند. حضور در این بازارچه مرزی رایگان خواهد بود و فرصتی مناسب برای رشد صادرات محصولات ایرانی است.

رئیس اتاق تعاون هرمزگان گفت: تعاونی‌های مرزنشین گرفتار مشکلات مالیاتی فراوانی هستند که عدم چاره‌اندیشی اساسی در خصوص آنها، تعطیلی آنها را به دنبال خواهد داشت. مصوبه ته لنجی هیأت وزیران، استان هرمزگان را شامل نمی‌شود و در حالی که استان‌های همجوار ما از مصوبه ته‌لنجی بهره می‌برند، در هرمزگان عملا در اولین ایست و بازرسی به عنوان کالای قاچاق تلقی می‌شود و با آن برخورد صورت می‌گیرد.

سالاری اختصاص سهمیه ویژه سوخت برای مرزنشینان سیستان و بلوچستان و خراسان را یادآور شد و گفت: ما در هرمزگان از این امتیاز برخوردار نیستیم و این در شرایطی است که سرعت استهلاک در هرمزگان بالا بوده و هزینه جابجایی نیز بیش از دیگر استان‌ها است.

سالاری خاطرنشان کرد: استان هرمزگان که عنوان پایتخت اقتصادی  و تجاری کشور را یدک می‌کشد از داشتن یک سایت مناسب نمایشگاهی و یک پایانه مناسب صادراتی محروم است و تنها برخی عنوان‌ها را بدون بهره‌مندی از مزایای آن بر دوش می‌کشد.

درج دیدگاه