یکشنبه, مهر ۸, ۱۴۰۳

تعاونی ها در بحران و رکود اقتصادی موفق تر بوده اند

hajyhg

تعاون آنلاین – بررسی تجربیات کشور های مختلف در حوزه تعاون نشان می دهد که در شرایط بحران اقتصادی، شرکت های تعاونی در حفظ مشتری با ثبات تر و کارآمدتر از شرکت های سنتی عمل کرده اند.

مطالعات انجام شده در این زمینه که با “عنوان مقاومت در رکود” انجام شده است،  قدرت تعاونی های در حفظ مشتری در مواقع بحران بسیار با ثبات تر و کارآمد تر از شرکت های سنتی بزرگ می داند.

شرکتهای تعاونی ضمن برخورداری از جایگاه رفیع در اندیشه های اسلامی – ایرانی و به موجب اصول ۴۳- ۴۴ قانون اساسی  به عنوان رکن دوم اقتصادی که تحقق سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد و سهم  ۱۵ درصدی از بازار مالی برای آن در قانون اجرایی شدن سیاستهای کلی اصل ۴۴ دیده شده است، همچنین عنایت ویژه مقام معظم رهبری و سایر قواء و پشتیبانی معنوی و مادی نظام و  پتانسیل های موجود در بخش تعاون با توجه به عضویت حدود یازده میلیون نفری اقشار مختلف جامعه که با در نظر گرفتن سهام عدالت حدود ۴۱ میلیون نفر را شامل می شود و طبق آمار های رسمی قریب به ۱۰۰ هزار تعاونی فعال و با اشتغال زایی۱.۶ میلیون نفری در بخش های مختلف کشاورزی، مسکن، معدن، فرش دستباف، تعاونی چند منظوره، حمل و نقل، تعاونیهای توزیعی، تعاونی های مصرف، نقش مهمی در اشتغال و اقتصاد کلان کشور ایفا می‌کند.

با در نظر گرفتن مطالعات صورت گرفته در سطح جهانی و نتیجه آن که مبین نقش موثر و کارآمد تعاونی ها در شرایط بحران و رکود است، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در سیاست های اقتصاد مقاومتی بر به حداکثر رساندن مشارکت مردمی (تعاون) و تشویق و ترغیب برای همکاری جمعی و تاکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط، تاکید شده است.

گفتنی است، طبق آمار رسمی، در دنیا ۲.۶میلیون تعاونی فعال بوده، که دارای یک میلیارد عضو هستند و ۲۵۰ میلیون شغل را ایجاد کرده اند. میزان گردش مالی ۳۰۰ تعاونی برتر در دنیا ۲/۲ تریلیون دلار است که این میزان برابر با تولید ناخالص داخلی کشور برزیل است. همچنین حدود۵۰ هزار اتحادیه اعتبار زیر چتر شورای جهانی اتحادیه‌های اعتبار در ۹۶ کشور به ۱۸۰ میلیون عضو خدمات‌رسانی می‌کنند که در این رابطه ۴ هزار و ۲۰۰ بانک تعاونی اروپایی نیز تحت حمایت اتحادیه اروپایی بانک‌های تعاون در خدمت ۱۵۰میلیون مشتری، از جمله مؤسسات اقتصادی کوچک و متوسط قرار دارند.

براساس آمارهای ثبتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می توان به این نکته که شرکت های تعاونی در شرایط رکود و تورم مقاوم هستند، دست یافت.  آمار ها نشان می دهد با نزدیکی به پایان سال ۱۳۹۵ تعداد ۳۵۹۱ تعاونی فعال به ثبت رسیده اند در حالی  در این مدت، حدود ۱۳ تعاونی منحل و یا در وضعیت راکد قرار دارند. این درحالی است که در سال ۱۳۹۴، ۴۲۲۲ تعاونی فعال ثبت و تعداد ۱۲۱ تعاونی منحل و یا در وضعیت راکد بوده اند. همچنین در مجموع سه سال ۹۰ تا۹۲ تعداد ۲۱۸۱۷ تعاونی فعال به ثبت رسیده است که تعداد ۸۱۸۲ در وضعیت راکد یا منحل گزارش شده اند.

این آمارها نشان می دهد که بین سالهای ۹۳ الی ۹۵ تعداد ۱۱۶۵۴ تعاونی فعال به ثبت رسیده که تعداد ۵۹۵ تعاونی منحل و یا راکد شده اند که نشان دهنده کاهش ثبت تعاونی در بین سالهای ۹۳ الی ۹۵ به میزان حدود ۸۵درصد نسبت به سالهای ۹۰ الی ۹۲  است. به گفته کارشناسان صرف نظر از سایر عوامل تاثیرگذار در کاهش انحلال و راکد ماندن تعاونی ها در مدت مذکور، می توان مقاومت تعاونی ها در شرایط بحران اقتصادی که اکثر بخش های مختلف را متاثر ساخته است، عامل مهمی بر کاهش آمار تعاونی های منحل شده دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، بنابراین افزایش سهم بخش تعاون، نمودی از حرکت جمعی برای رسیدن به توسعه اقتصادی و مطابق با آگاه سازی مردم ازفعالیت‌ها و مزایای تعاونی‌ها وسوق پیداکردن به سوی تشکیل تعاونی‌ها است به خصوص ایجاد تعاونی‌های نوع جدید می‌تواند نقش تعاون را در توسعه اقتصادی کشور بالا ببرد.

درج دیدگاه