چهارشنبه, اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی برای خریداران فرش دستباف

نمایشگاه فرش دستباف
نمایشگاه فرش دستباف

تعاون آنلاین – بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف از یکم شهریور در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرده است و تا هفتم ماه جاری ادامه دارد. حمید کلانتری معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر دیروز با حضور در محل نمایشگاه از غرفه تعاونی ها بازدید به عمل […]

تعاون آنلاین – بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف از یکم شهریور در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرده است و تا هفتم ماه جاری ادامه دارد. حمید کلانتری معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر دیروز با حضور در محل نمایشگاه از غرفه تعاونی ها بازدید به عمل آورد. گزارش خبرنگار تعاون آنلاین را از این بازدید می خوانید.

 

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن بازدید از همه غرفه های سالن تعاونیهای فرش دستباف با غرفه داران و صاحبان تعاونی ها در مورد تعداد اعضای تعاونی و تعداد قالیبافان و گردش مالی صحبت کرد.

وی در مورد نحوه برگزاری نمایشگاه به خبرنگار تعاون آنلاین گفت:« این نمایشگاه نسبت به سال قبل از نظر کمی و کیفی بهتر شده است. تنوع فرش ها و کیفیت آنها پیشرفت داشته ضمن اینکه ساعت کار نمایشگاه بیشتر و امکان حضور عموم مردم در نمایشگاه بهتر شده است».

معاون تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی افزود: «یکی از کارهای خوبی که در جهت رونق بازار این کالا در داخل انجام گرفته است این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس توافقنامه‌ای که با صندوق کارآفرینی امید به امضا رسانده به خریداران فرش دستباف با اولویت کارمندان دولت تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد و باز پرداخت سه ساله پرداخت می کند. این تسهیلات می تواند کمک بزرگی به رونق این بازار بکند. ضمن اینکه قالیبافان اکثرا کارگر تعاونی ها هستند تا عضو آنها و ما تلاش داریم که سهم قالیبافان از تعاونی ها افزایش پیدا کند».

 

نمایشگاهی برای نمایش نه خرید

نکته ای که در همان ابتدای ورود به نمایشگاه جلب توجه می کرد تعداد بالای شرکت کنندگان و فروشندگان و تجار بود به طوری که ۷۳۵ شرکت و تولید کننده و فروشنده در وسعت حدود ۷ هزار متر مربع و در ۱۰ سالن به عرضه محصولات خود پرداختند. عبدالله بهرامی مدیر عامل اتحادیه تعاونی ها در این باره به خبرنگار تعاون آنلاین گفت: نمایشگاهی با این وسعت و با این تعداد تاجر ارزش فرش دستباف را که فی نفسه کالای خاص محسوب می شود را پایین می آورد . در نمایشگاه های بین المللی کشورهای رقیب مانند هند و چین با سه تخته فرش در غرفه حاضر می شوند و تمرکز خود را بر تبلیغ و بازاریابی از طریق بروشور ها و کتابچه ها معطوف می کنند. نمایشگاه همانطور که از اسم آن پیداست محلی برای نمایش محصولات است و نه فروش آن. بازدید کننده با دیدن این حجم از فرش دستبافت دچار این باور می شود که این محصول با وجود این حجم تولید چرا با این قیمت عرضه می شود. ما باید به سمت برگزاری نمایشگاه های مدرن و به روز برویم و فروش محصول را در نمایشگاه ممنوع کنیم.

 

غرفه داران چه می گویند؟

یکی از مواردی که در صحبتهای غرفه داران نمود دارد این است که اکثر آنها در قالب تعاونی های کم تعداد و خانوادگی فعالیت دارند و قالیبافان را به استخدام خود درآورده اند در حالی که خود قالیبافان در اکثر قریب به اتفاق موارد سهمی در سود تعاونی ها ندارند و به مانند دیگر کارگران حقوق ناچیزی را دریافت می کنند و زندگی سختی دارند.

فروشندگان و غرفه داران عمدتا از نبود حمایت های مناسب دولتی، توقف صادرات و از دست دادن بازارهای خارجی و کمبود مشتری های داخلی شکایت داشتند. نکته قابل توجه دیگر غیبت تعاونی ها از استانهای صاحب نام در فرش دستبافت مانند خراسان و کرمان بود.

یکی از فعالان دراین عرصه که بارها به عنوان کارآفرین برتر و نمونه معرفی شده است گفت: «سالهاست که هیچ حمایتی از تعاونی های فرش دستباف صورت نمی گیرد. فقط ما را برای گرفتن تسهیلات به بانک معرفی می کنند و بانک هم برای اعطای وام وصیغه های سنگین مانند خانه طلب می کند. من برای بازپرداخت یک وام مجبور به فروش خانه خود شدم و بعد از پرداخت اصل وام جریمه دیرکرد آن را به صورت یک وام دیگر قسط بندی کردند که در حال حاضر در حال پرداخت آن هستم! تعداد قالیبافان فعال در تعاونی ما از ۷۰۰ نفر به ۵۰ نفر رسیده است. مشکل دیگر تعاونی ها تبعیض قائل شدن بین تعاونی های شهری و روستایی است.»

یکی دیگر از غرفه داران در جواب به سوالی در مورد بهترین دوره فرش دستباف گفت: «در زمان جنگ با وجود فشارها و بحران جنگ بهترین و پر رونق ترین دوره فرش دستباف از لحاظ صادرات بود. بعد از وضع تحریم ها بازار خارجی را از دست دادیم و در حال حاضر با وجود برچیده شدن تحریم ها هنوز نتوانسته ایم سهم خود را از بازار جهانی باز پس گیریم».

غرفه داری از تبریز از کیفیت نامطلوب رنگ های شیمیایی ایرانی گلایه کرد و به خبرنگار تعاون آنلاین گفت: «رنگ درجه یک در کشور تولید نمی شود و از کشورهای دیگر وارد هم نمی شود. در نتیجه فرشبافان مجبورند از رنگ های با کیفیت پایینتر استفاده کنند. ضمن اینکه قیمت مواد اولیه مانند پشم و رنگ نوسان بسیاری دارد. تبلیغات نمایشگاه کافی نیست و بسیاری از مردم از برگزاری نمایشگاه اطلاع ندارند و همین از رونق نمایشگاه کاسته است».

درج دیدگاه