جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

احیای تعاونی‌ها پایانی بر مشکل اشتغال زنان/ تنها ۳ درصد از سهم تعاونی‌ها در اقتصاد محقق شده است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، راه‌اندازی تعاونی‌ها که بعد از ادغام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد غفلت قرار گرفته است را پایانی بر مشکل نبود شغل برای زنان تحصیلکرده دانست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، راه‌اندازی تعاونی‌ها که بعد از ادغام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد غفلت قرار گرفته است را پایانی بر مشکل نبود شغل برای زنان تحصیلکرده دانست.
به گزارش تعاون آنلاین، سمیه محمودی در واکنش به انتشار خبری از سوی معاون امور زنان و خانواده زنان ریاست جمهوری مبنی بر اینکه براساس آمار، دختران تحصیلکرده دو تا سه برابر بیشتر از پسران تحصیلکرده بیکار هستند که نیاز به برنامه‌ریزی جدی در این زمینه احساس می‌شود، گفت: هم‌اکنون مشکل نبود شغل مناسب در کل کشور چه برای افراد تحصیلکرده و چه افراد فاقد مدرک دانشگاهی هم برای زنان و هم مردان وجود دارد و اگر به زمان‌های گذشته برگردیم، نبود برنامه‌ریزی برای اشتغال نسل قبل می‌تواند یکی از علل بروز معضل کمبود شغل در کشور باشد.

نبود هدایت تحصیلی صحیح عامل گسترش بیکاری در جامعه شد

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: نبود هدایت تحصیلی و برنامه‌ریزی صحیح در مورد مشاغلی که مورد نیاز کشور است باعث شده که با مشکل نبود شغل مواجه شویم، ضمن اینکه جمعیت جوانان کشور هم در سال‌های اخیر رشد پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: البته خانم‌ها نیز به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارند امکان اشتغال در هر بخشی را ندارند و تنها می‌توانند در مشاغل خاص فعالیت داشته باشند و اگر بخواهیم تنها آنها را در بخش‌های دولتی اعم از آموزش و پرورش بکار بگیریم، امکانپذیر نیست، چرا که از ظرفیت مشخصی برخوردار هستند و خارج از آن نمی‌توانند نیرو جذب کنند.

بودجه محدود دولت مانع از بکارگیری زنان در بخش‌های دولتی می‌شود

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در شرایط کنونی دولت هم از بودجه محدودی برخوردار است، ضمن اینکه تعداد زیادی کارمند دولتی در بخش‌های مختلف مشغول بکار هستند که تامین حقوق و مزایای آنها با بودجه کنونی دولت همخوانی ندارد، بنابراین ما باید برای اشتغالزایی به سمت جذب نیرو در بخش‌های غیردولتی حرکت کرده و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که بتوانیم از حضور زنان هم در آنها استفاده کنیم.

محمودی خاطرنشان کرد: آنچه در جامعه بدان کمتر توجه شده بخش تعاونی‌ها بوده و در این حوزه بسیار ضعیف عمل شده است و کمتر از۳ درصد از  ۲۵ درصد سهمی که از اقتصاد دارند، محقق شده است، و این در حالی است که زنان به دلیل سرمایه اندکی که دارند و از منابع مالی مستقل برخوردار نیستند می‌توانند در این زمینه عملکرد قابل قبولی داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: اگر تعاونی‌ها احیا شوند و افرادی که در زمینه‌های مختلف اعم از تولیدی، علمی و اجتماعی که در آن تحصیل کرده‌اند اقدام به راه اندازی تعاونی کنند، می‌توانند به اشتغالزایی کمک کنند، ضمن اینکه ایجاد تعاونی درآمد فراوانی را برای آنها نیز به همراه دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید در جهت تقویت تعاونی‌ها برنامه‌ریزی کند، ضمن اینکه در این مورد آموزش داده و پیگیری‌های لازم را انجام دهد، اما از زمانی که این وزارتخانه ادغام شده است، موضوع ایجاد تعاونی‌ها مورد غفلت قرار گرفته، و این در حالی است که حمایت از این بخش از جمله وظایف این وزارتخانه است که می‌تواند این بخش را ساماندهی کند.