افزایش نامتعارف نیروی انسانی بنگاه های صندوق های بازنشستگی در دولت دهم

تعاون آنلاین – معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حجم نیروی انسانی در بنگاه های زیرمجموعه صندوق های بازنشستگی در دولت دهم با افزایش نامتعارف همراه شد، افزود: به طور نمونه تعداد نیروی انسانی در شرکت دخانیات از سه هزار نفر به هفت هزار نفر رسید.

«حجت میرزایی» امروز (شنبه) در نشست خبری با موضوع «نمایشگاه صندوق های بازنشستگی پیشران توسعه ملی» در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: حجم تولیدی که شرکت دخانیات دارد در سایر کشورها با ٣٠٠ نیروی کار انجام می شود اما در ایران ٢٠ برابر است.
وی با اشاره به اینکه حجم نیروی کار در شرکت های فولاد از سه هزار به هفت هزار نفر و در ذوب آهن از هشت هزار نفر به ۱۵ هزار نفر در دولت دهم افزایش یافت، افزود: انباشت نیروی انسانی و استفاده نکردن از فناوری های نوین، بنگاه های اقتصادی را با مشکلات عدیده ای مواجه کرد.

۱۸ صندوق بازنشستگی فعال درکشور
میرزایی بیان داشت: هم اکنون ۱۸صندوق بازنشستگی در کشور فعال است که چهار صندوق وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند.
وی ارزش دارایی صندوق های بازنشستگی در کشورهای منطقه اسکاندیناوی را ۱۸۰درصد ارزش تولید ناخالص ملی آن کشورها عنوان کرد و گفت: این میزان به طور میانگین در دنیا ۳۵ درصد ارزش تولید ناخالص ملی است .
معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: صندوق ها نهادهای چند کسب و کاره هستند و تغییرات و نوسانات اقتصادی بر آنها بی تاثیر نیست.
میرزایی بنگاه های اقتصادی وابسته به صندوق ها را متنوع ذکر کرد و گفت: شرکت های فولاد، پتروشیمی، داروسازی ، حمل و نقل و گردشگری سهامداران اصلی صندوق های بازنشستگی هستند.
وی افزود: ۲۳ درصد تولید سیمان کشور،۳۰ درصد فولاد،۲۰ درصد سنگ آهن،۱۰درصد پتروشیمی،۴۰درصد داروی تولیدی و ۴۰درصد صنعت گردشگری کشور متعلق به چهار صندوق( بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی، فولاد و بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور) است.
به گفته معاون اقتصادی وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی ۷۰ درصد حمل و نقل ریلی رجا متعلق به صندوق های بازنشستگی است .
میرزایی درباره پوشش جمعیتی در صندوق ها گفت: ۸۵ درصد پوشش جمعیتی کشور تحت نظر چهار صندوق یاد شده است.
وی دارایی موجود صندوق تامین اجتماعی را ۲۵۰ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: هم اکنون پرتفوی(سبد سهام) موجود صندوق ۸۵ هزار میلیارد تومان است و مابقی مطالبات صندوق تامین اجتماعی از دولت است. به عبارتی ۷۰ درصد دارایی صندوق یاد شده مطالبات از دولت است.
میرزایی هزینه های صندوق تامین اجتماعی را پرداخت هزینه های درمان، پرداخت مستمری و سرمایه گذاری های نوین ذکر کرد و گفت: صندوق تامین اجتماعی ۹ بیست و هفتم از منابع خود را باید سرمایه گذاری کند. مصارف جاری صندوق تامین اجتماعی به دلیل مصوبه های جدید و پرداخت بالای مقرری به طور مرتب افزایش یافته است.
واگذاری بنگاه ها برای رد دیون
معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: دولت برای پرداخت بدهی خود به صندوق تامین اجتماعی بنگاه هایی را به عنوان رد دیون واگذار کرده که متاسفانه برخی از این بنگاه ها به دلیل سودآور نبودن اثر سویی هم بر صندوق ها داشته اند.
میرزایی با بیان اینکه با وجود بخش خصوصی کوچک ، امکان واگذاری بنگاه ها به این بخش فراهم نشده است، محدودیت در سرمایه گذاری خارجی را از دیگر مشکلات صندوق ها عنوان کرد و افزود: به عبارتی بنگاه های زیان ده در پرتفوی صندوق ها باقی مانده اند.
وی یادآور شد: صندوق ها در سرمایه گذاری بخش های محروم تاثیر بسزایی داشته اند و توانسته اند ۲۰ پروژه بزرگ را در کشور بهره برداری کنند.
پروژه فاز ۲ فولاد خراسان، پروژه تولید آهن اسفنجی، صبافولاد بندرعباس با ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن ، پروژه تولید کنسانتره آهن و تولید لاستیک بارز در کردستان، تولید مقاطع فولادی در یزد، پروژه تولید دام در استان آذربایجان غربی از جمله سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی در مناطق محروم کشور است که معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آنها اشاره کرد.

رصد حساب های مالی شرکت ها
میرزایی درباره رصد کردن حساب های مالی در شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) گفت: تمام عملیات تولید، فروش، کسب درآمد و به طور کلی تمام پرداخت های مالی در شستا کنترل می شود. این نظارت برای تمام صندوق ها الزامی است و تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۶ سامانه هوشمند تجاری مکلف خواهد شد بر حساب همه بنگاه های وابسته به بانک ها و بیمه ها نظارت کند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در ۱۰سال گذشته با رشد پایین اقتصادی در کشور مواجه بودیم، میانگین رشد اقتصادی کشور در ۴۰ سال گذشته را دو درصد اعلام کرد و گفت: به عبارتی در اقتصاد نابارور داریم حرکت می کنیم.
میرزایی تاکید کرد، در سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ بنگاه های اقتصادی وابسته به صندوق های بازنشستگی ۱۲۰درصد رشد داشته و سود آنها از هشت هزار میلیارد ریال (هشتصد میلیارد تومان ) به ۲۰ هزار میلیارد ریال(دو هزار میلیارد تومان) افزایش یافته است.
وی گفت: صندوق تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۴ معادل ۴۰ هزار میلیارد ریال(چهار هزار میلیارد تومان) سود پرداخت کرده که نسبت به کل دارایی رقم خوبی بوده است.
به گفته میرزایی، برخی از بنگاه ها به هیچ وجه سودده نیستند، زیرا در مکان یابی بنگاه دچار خطا بودند.
همچنین نرخ بالای بهره های بانکی به نفع بنگاه های اقتصادی نبود به طوری که این نرخ بار اصلی را به اقتصاد کشور تحمیل کرد. ذوب آهن تا ۶۵ هزار میلیارد ریال(۶۵۰۰میلیارد تومان۹) بدهی انباشته دارد، در حالی که سالیانه ۱۰ هزار میلیارد ریال( یکهزار میلیارد تومان) پرداخت دارد.
معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش بار نیروی انسانی بر صندوق ها را فقط هزینه نمی داند و معتقد است، این موضوع معضلی غیرقابل حل برای صندوق هاست.
میرزایی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره میزان خسارت های وارد شده به صندوق تامین اجتماعی در سال های گذشته گفت: بررسی صورت های مالی صندوق ها ۶سال تاخیر داشته و تصحیح نشده است. این مهم را باید سازمان حسابرسی انجام دهد و این کار باید هر سال انجام می شد.

بنگاه های زیان ده
وی درباره بنگاه های زیان ده گفت: در این سال ها علاوه بر تحمیل نیروی انسانی ، بنگاه ها نیز با فناوری های نوین بیگانه شده اند و نوسازی در ماشین آلات صورت نگرفته است.
میرزایی به شرکت های چوکا، پتروشیمی آبادان و دخانیات اشاره کرد و گفت: نوسازی صنعتی در این بنگاه ها انجام نشده است .
معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شرط بهبود عملکرد بنگاه ها را روابط اقتصادی مناسب با سایر کشورها، تامین مالی برای نوسازی عنوان کرد و گفت: میانگین عمر ناوگان ریلی در ایران ۴۰ سال است، در حالیکه باید ۲۵ سال باشد. ما نیاز به ۶۰۰ واگن ریلی داریم ، در حالیکه ظرفیت داخلی تولید ۴۰ واگن است. با چنین تولیدی نوسازی ریلی ۱۰سال طول می کشد.
میرزایی تاکید کرد: خط تولید چوکا باید تغییر کند و شرکت هواپیمایی آسمان بشدت نیاز به نوسازی دارد. این شرکت در سه سال گذشته تعداد هواپیماهای خود را از ۹ به ۱۸ فروند هواپیما رسانده است و سال آینده هم ۱۰ فروند اضافه می شود.

آثارمثبت برجام بربنگاه ها
میرزایی درباره برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) گفت: برجام دستاوردهای خوبی برای بنگاه های اقتصادی وابسته به صندوق ها داشت و از آن نفع بردند. صادرات محصول، ارزآوری ،تامین مالی خارجی و تامین مواد اولیه از جمله دستاوردهای برجام برای بنگاه های اقتصادی به شمار می رود.

میانگین سن بازنشستگی در ایران
معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره میانگین سن بازنشستگی در ایران گفت: میانگین سن بازنشستگی در ایران ۴۰ تا۵۰ سال و در قالب کشورهای دنیا ۶۰ تا ۶۵ سال است.
میرزایی افزود: در قالب صندوق های دنیا فاصله سن بازنشستگی تا امید به زندگی ۱۰سال است در حالیکه در ایران به ۲۴سال افزایش یافته است.
وی در ادامه افزود: مستمری پس از فوت مستمری بگیر برای همسر متوفی باقی می ماند و حتی در صورت فوت همسر هم پرداخت مستمری به فرزند دختر مجرد می رسد. میانگین مستمری بگیری در ایران به ۹۰سال رسیده است.
به گفته میرزایی، نسبت بیمه گذار به مستمری بگیر در صندوق های کشوری به ۹ دهم درصد(۰.۹)، در فولاد به چهار دهم درصد( ۰.۴) رسیده، اما در تامین اجتماعی هنوز شش و دو دهم درصد(۶.۲) است. صندوق های روستاییان و عشایر به دنبال مصوبه جدید که نیمی از آنها مشمول مستمری خواهند شد، این صندوق را بشدت آسیب پذیر کرده است.

ارزش دارایی صندوق ها
معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ارزش دارایی صندوق های بازنشستگی به طور عام بورسی است و بنگاه های بورسی هم در تقسیم سود قواعد خاصی دارند، به طوری که همه سود را نمی توانند توزیع کنند. در برخی موارد صندوق ها شرکای دیگری هم دارند و مجبورند در تقسیم سود و سرمایه گذاری تابع نظر شرکای خود و یا مجمع عمومی باشند.
میرزایی افزود: خوشبختانه در سال های اخیر شفاف سازی در صندوق ها افزایش یافته، به طوری که از ۱۰۰ بنگاه شفاف در بورس ۳۳ بنگاه مربوط به صندوق های بازنشستگی است که این افتخاری برای مسئولان حوزه کار در دولت تدبیر و امید است.

پرداخت حقوق در صندوق ها
وی درباره پرداخت حقوق ها در صندوق های بازنشستگی گفت: پرداخت حقوق از A تا E سطح بندی شده است و هیچ مدیری خارج از این سطوح حقوق دیگری ندارد.
میرزایی گفت: دولت ریسک صندوق ها بر عهده دارد زیرا در صورت بروز هر گونه مشکلی بیمه گذاران مشکلات خود را متوجه دولت می کنند، بنابراین طبیعی است ریسک حتمی صندوق ها را دولت عهده دار شود.

درج دیدگاه