پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

حفظ استقلال رسانه در قالب تعاونی

اولین رسانه تعاونی در یونان

تعاون آنلاین – استقلال خبری هدفی است که همه رسانه ها به دنبال آن هستند اما با توجه به هزینه های جاری، بسیاری از رسانه ها استقلال و عدم وابستگی خود را فدای درآمد زایی می کنند و کم و بیش به تریبونی برای یک نهاد یا سازمان یا جنبش بدل می شوند. در میان روش های مدیریت و اداه یک رسانه الگوی تعاونی ایده آل ترین روش برای حفظ شفافیت و صحت اخبار است.

“Efimerida ton Syntakton” یا “روزنامه روزنامه نگاران” برای اولین بار در تابستان سال ۲۰۱۲ توسط چند نفر از کارمندان روزنامه “Athens daily” که انتشار آن یک سال قبل از آن تاریخ متوقف شده بود منتشر شد.
رایزنی ها و برنامه ریزی ها که توسط خبرنگاران و دست اندرکاران بیکار شده حوزه خبر انجام گرفت باعث تاسیس یک تعاونی و انتشار یک روزنامه ملی شد که از چند بعد با تمام روزنامه های منتشر شده در یونان تفاوت دارد.
ایده اولیه روزنامه نگاران این بود که روزنامه جدید وابسته و پیرو هیچ قدرت رسانه ای معروف یونانی نبوده و از لحاظ سیاسی و اقتصادی به هیچ حزب و جریانی وابستگی نداشته باشد. به عبارت دیگر “روزنامه روزنامه نگاران” بدل به ابزار برای هیچ قدرت رسانه ای و اقتصادی نشود. ایده ای که هر چند بسیار اخلاقی و حرفه ای می نماید. ویژگی اصلی یعنی جمع گرایی بدل به عامل استقلال شده است. این حقیقت که روزنامه به صورت تعاونی اداره می شود یعنی جمع گرایی.
روزنامه روزنامه نگاران وارد پنجمین سال انتشار شده است و توانسته در این مدت کم به دومین روزنامه پر تیراژ یونان تبدیل شود. این روزنامه از دوشنبه تا جمعه چاپ می شود و در آخر هفته ها ویژه نامه هایی با تعداد صفحات بیشتر و مطالب متنوع و کتابچه و دی وی دی عرضه می کند.
همچنین سایت روزنامه نیز به صورت ۲۴ ساعته فعال است و آخرین خبرها در کنار نسخه قابل پرینت روزنامه را در خود جای داده است.
هدف از انتشار روزنامه مانند دیگر رسانه های خبری ارائه اخبار دست اول و دقیق و شفاف از تمام احزاب سیاسی، بنگاه های اقتصادی، هنر و فرهنگ، ورزشی و دیگر بخش های کشور و جهان است. اما این هدف والا عملا در اکثر قریب به اتفاق رسانه ها اجرا نمی شود.
روزنامه در اجرای جمع گرایی نه فقط برای روزنامه نگاران و کارمندان خود بلکه برای هزاران خواننده ای که نظرات آنها بدون کم و بیش منتشر می شود موفق عمل کرده است. فلسفه انتشار روزنامه نقد منصفانه قدرت و قدرتمندان است و روزنامه این را به خوبی درک کرده است.
تعاونی روزنامه روزنامه نگاران ۱۳۵ عضو دارد که همه از کارمندان سایت و روزنامه هستند. تمام کارمندان بدون توجه به جایگاه و سابقه کاری از حقوق یکسانی برخوردارند.
روزنامه توسط مدیر اداره می شود و بعد از وی سردبیر و دبیر سرویس های مختلف در راس امور هستند و همه آنها تشکیل تیم اصلی را می دهند. تا اینجا تفاوتی با دیگر روزنامه ها دیده نمی شود اما نکته مهم این است که مدیر روزنامه به وسیله رای گیری از اعضا و کارکنان سرویس های روزنامه انتخاب می شود
تشکیل تعاونی توسط روزنامه نگاران یک اقدام بی سابقه در تاریخ رسانه یونان است و تنها تعاونی رسانه موفق در این کشور است. رمز پیروزی بر مشکلات اقتصادی تلاش همه روزه اعضا و انتخاب یک الگوی درست و صحیح برای فعالیت بوده است.
روزنامه در شرایط اقتصادی نا به سامان و مجازات شده یونان توانسته نمونه موفقی از کارگروهی و تلاش خستگی ناپذیر برای غلبه بر بحران را به نمایش می گذارد. در حالی که اغلب رسانه های یونانی مزایایی برای کارمندان خود در نظر نمی گیرند و حتی در پرداخت حقوق آنها با مشکل مواجه است، تعاونی هیچ مشکلی در این زمینه ندارد و حقوق ومزایای کارمندان را به موقع پرداخت می کند.

درج دیدگاه