جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

باشگاه فوتبال کیتا سندلندرز (keta sandlanders)

شرکت تعاونی و باشگاه فوتبال کیتا سندرز
شرکت تعاونی و باشگاه فوتبال کیتا سندرز

«من یک آفریقایی هستم و می دانم که آفریقایی ها چه چیزی را باور می کنند. آنها آن چه را که می بینند، باور می کنند.» این سخنان از آنِ “کشیش کودزو بابا”، فردی است که در طول زندگی خود هر روز شاهد انحطاط و کوچکتر شدنِ بیشترِ “کیتا” زادگاه محبوبش بوده است. شهر ساحلی […]

«من یک آفریقایی هستم و می دانم که آفریقایی ها چه چیزی را باور می کنند. آنها آن چه را که می بینند، باور می کنند.» این سخنان از آنِ “کشیش کودزو بابا”، فردی است که در طول زندگی خود هر روز شاهد انحطاط و کوچکتر شدنِ بیشترِ “کیتا” زادگاه محبوبش بوده است.

شهر ساحلی کیتا، دومین شهر بزرگ غنا در گذشته ای نه چندان دور بود که در اثر فرسایش، تحلیل تدریجی، عقب نشینی سواحل و تخریب خانه ها با رکود و تعطیلی کسب و کار مواجه شد.

با این وجود، “کودزو بابا” علیرغم تمام آنچه که بر زادگاهش گذشته، امروز شاهد توسعه و پیشرفت این شهر، همراه با شیوه ای نو برای ترغیب جوانان به ماندن و از سرگیری کسب و کار و تجارت در آن است؛ و این شیوه، چیزی نیست جز تاسیس باشگاه فوتبال “کیتا سندلندرز” به شکل تعاونی در این شهر.

نام این باشگاه از نام منطقه ای در شهر “کیتا” که میان مرداب و دریاست، گرفته شده است. در کشوری همانند “غنا” که مردم دیوانه وار عاشق فوتبال هستند، ایجاد این باشگاه در عین ناباوری، موجب رشد اقتصادی این منطقه شده است.

این باشگاه نوعی احساس وحدت و همبستگی اجتماعی را برای شهر به ارمغان آورده و نه تنها باعث رشد این شهر شده، بلکه به رشد فوتبال “غنا” نیز کمک کرده است.

باشگاه فوتبال “کیتا سندلندرز”، راهی نو برای توسعه ی فوتبال با ساختاری نو، که به اعضای باشگاه حق ابراز عقیده و سهمی برای ایفای نقش در آینده ی باشگاه شان را می دهد، ارائه کرده است. در حقیقت، این باشگاه که دومین اتحادیه ی باشگاه فوتبال است، یک شرکت تعاونی است؛  مدیران این باشگاه، آشکارا نقش چندانی در درون آن ایفا نمی کنند و تصمیمات اصلی و مهم باشگاه توسط مردم گرفته می شوند. “کودزو بابا” که معتقد بود آفریقایی ها آن چه را که می بینند، باور می کنند در این باره می گوید: « درست به همین دلیل است که ما خواهان ایجاد باشگاهی به صورت یک شرکت تعاونی بودیم. در ساختاری این چنینی، مردم قادر خواهند بود که قدرت را در دستان خود و جامعه ببینند.»

در حال حاضر این تنها فوتبال نیست که در این شهر از مزیت های شرکت تعاونی بهره مند است، بلکه برنامه ریزی هایی به منظور احداث یک زمین بازی جدید و نیز ساخت یک سالن اجتماعات به منظور برگزاری کارگاه های آموزشی درحوزه ی سلامت، آموزش کشاورزی و نیز آموزش شیوه هایی به منظور بازگشت روح زندگی دوباره به شهر کیتا، تحت نظارت این شرکت تعاونی صورت گرفته است.

“کودزو بابا” در پایان یادآور می شود که « ما در آفریقا ضرب المثلی داریم که می گوید: وقتی شما چیزی را بر روی شانه های خود حمل می کنید، مردم به شما کمک خواهند کرد که آن را بر روی سر خود بگذارید.»

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی این باشگاه و چگونگی اداره ی آن به صورت یک شرکت تعاونی می توانید از سایت زیر دیدن فرمایید.     www.sandlanders.com/clubs/keta

درج دیدگاه