پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

بحران بیکاری و راه حلی به نام تعاونی

تعاون
تعاون

تعاون آنلاین – با وجود رشد نامتوازن جمعیت و عدم توانایی کشورها در ایجاد اشتغال، جهان از بیکاری بی سابقه ای رنج می برد. بر طبق گزارش سازمان جهانی کار، بیش از ۲۰۰ میلیون نفر بیکار در جهان وجود دارد. بیکاری نیروی کار جوان و با انگیزه در کنار نرخ بالای مهاجرت و شغل های […]

تعاون آنلاین – با وجود رشد نامتوازن جمعیت و عدم توانایی کشورها در ایجاد اشتغال، جهان از بیکاری بی سابقه ای رنج می برد. بر طبق گزارش سازمان جهانی کار، بیش از ۲۰۰ میلیون نفر بیکار در جهان وجود دارد. بیکاری نیروی کار جوان و با انگیزه در کنار نرخ بالای مهاجرت و شغل های کاذب باعث به وجود آمدن بحران بیکاری در بسیاری از کشور ها شده است. در این میان ۲۵۰ میلیون نفر در جهان به صورت تمام وقت و یا پاره وقت در تعاونی ها مشغول به کار هستند. این آمار از ۷۴ کشور که ۷۵ درصد از جمعیت جهان را تشکیل داده اند به دست آمده است و رقم واقعی قطعاً بیشتر از این مقدار است. تعداد قابل توجهی از این افراد در کشورهای عضو G20  هستند که ۱۲ درصد از جمعیت شاغل جهان را شامل می شود. شغل هایی که تعاونی ها به وجود می آورند معمولا پایدار هستند و کارگر از شغل خود رضایت دارد.

مزایای کار در تعاونی ها

به گزارش تعاون آنلاینکار در تعاونی ویژگی های متمایز کننده ای نسبت به انواع شغل های دیگر دارد. ویژگی هایی که کارگران شاغل در تعاونی ها برای کار خود بر می شمرند، عبارت است از صرفه اقتصادی، حس مفید بودن، فضای خانوادگی و صمیمی، توجه به ارزش فرد و موثر بودن وآموزش های مستمر. این ویژگی ها هم از نتایج پایداری اقتصادی تعاونی ها است و هم از علت های آن. ضعف مدیریت و رقابت ناسالم و نابرابر نیز از چالش هایی است که تعاونی ها با آن رو به رو هستند.

مشکلات  اصلی اشتغال و بیکاری و وضعیت تعاونی ها

بیکاری با روند افزایشی مواجه است و در بین جوانان به بالاترین حد خود رسیده است. افزون بر این، شغل های غیر رسمی ۲۰ درصد از میزان اشتغال را به خود اختصاص داده است که این رقم در کشورهای آمریکای جنوبی و جنوب آسیا به ۷۰ درصد هم می رسد. مهاجرانی که به سبب جنگ و یا خشکسالی مجبور به ترک خانه خود شده اند مشکل دیگری برای اقتصاد کشورهای مبدا و مقصد به وجود آورده اند. در سال ۲۰۱۳، ۳.۱ درصد از جمعیت جهان یعنی ۲۳۲ میلیون نفر مهاجر بوده اند که از این میان، ۹۰ درصد آنها کارگر هستند. با توجه به افزایش جنگ افروزی ها این رقم امروز بسیار بیشتر هم شده است. این مهاجران در کشور مقصد که عموما کشورهای صنعتی هستند با مشکل بیکاری و یا اشتغال به کارهای سخت و طاقت فرسا مواجه می شوند.

مشکل دیگر در اقتصاد جهانی نابرابری جنسیتی است که حتی در کشورهای صنعتی و پیشرفته نیز در حال افزایش است. عموما میزان بیکاری زنان بیشتر از مردان است.  ایجاد شغل های پایدار و مناسب در بخش خصوصی از اهداف مهمی است که سازمان ملل در برنامه توسعه پایدار به آن اشاره کرده است. در وضعیت نابسامان کنونی رشد اقتصادی به تنهایی کافی نیست و یکی از راه حل های ایجاد اشتغال مناسب برای زنان و مردان تشکیل تعاونی هاست.

بالا رفتن سن نیروی کار، عدم توازن در محیط، کمبود منابع اولیه وگسترش شهر نشینی باعث شده است که شکل ایجاد اشتغال نیاز به نوآوری و تغییر داشته باشد. از طرفی جهان باید تا سال ۲۰۵۰ برای ۹ میلیارد نفر زندگی خوبی را فراهم کند. ۷۰ درصد از ۹ میلیارد نفر در شهرها زندگی خواهند کرد. تا همان زمان یک سوم جمعیت کشورهای پیشرفته و یک پنجم جمعیت کشورهای در حال توسعه بالای ۶۰ سال سن خواهند داشت. این مسایل سیاستمداران را برای تامین نیازهای این جمعیت با چالش جدی رو به رو خواهد کرد. از طرف دیگر مقدار کمی از پولی که در جامعه خرج می شود به سمت بازار کار فعال می رود.

شغل فقط برای کسب درآمد نیست

شغل فقط برای به دست آوردن پول و برطرف کردن نیاز مالی نیست. بلکه برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار باید برای افراد جامعه شغلی به وجود آورد که با انجام آن نه تنها از نظر مالی تامین شود بلکه احساس اعتماد به نفس، مفید بودن در جامعه بکند. افزایش خودکشی در بین شاغلانی که از کار خود ناراضی بودند نشان می دهد که شغل هر فرد معنایی بیشتر از صرفا یک کار برای تامین نیاز مالی دارد. همچنین افزایش میزان خود کشی در بین جوانان بیکار نیز نشان می دهد که تبعات اجماعی و فرهنگی بیکاری کمتر از تبعات اقتصادی آن نیست. امروزه شغل به معنای زندگی است.

تعاونی ها بهترین راه حل برای حل مشکل بیکاری

تعاونی ها خصوصا در بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ بیشترین انعطاف و مقاومت را از خود نشان دادند و با کمترین ضرر مالی و ریزش کارگران مواجه بودند به طوری که بان کی مون رییس سازمان ملل در سخنرانیی در سال ۲۰۱۳ از تعاونی ها به عنوان بهترین مکان برای کمک به اقتصاد جهان در مواقع بحران نام برد.

گای رایدر رییس سازمان جهانی کار نیز می گوید که تعاونی ها به سختی وارد بحران می شوند و در مواقع مشکلات اقتصادی کارایی خود را نشان دادند. اکثر تعاونی ها برای رسیدن به اهداف خود کارگرانی را به استخدام خود در می آورند. رابطه بین این کارگران و تعاونی مانند بقیه بنگاه ها و بر اساس قوانین کارگر-کارفرماست. این رابطه در تمام انواع تعاونی حتی در بین تعاونی های کارگری که کارگران عضو تعاونی در کنار کارگران غیر ذی نفع نیز کار می کنند دیده می شود.

پراکندگی کار در جهان

در حال حاضر بیش از ۲۵۰ میلیون نفر معادل ۸.۷۳ درصد از جمعیت شاغل جهان در تعاونی ها مشغول به کار هستند. با توجه به جمعیت قاره آسیا دور از ذهن نیست که این قاره بیشترین تعداد شاغلان را به خود اختصاص دهد. همینطور با توجه به دسترسی بهتر به آمارها اروپا در رتبه دوم قرار می گیرد. و قاره آمریکا هم در رتبه سوم از لحاظ تعداد کارکنان قرار می گیرد.

کشورهای G20 بخش مهمی از اقتصاد جهان را تشکیل می دهند. این کشورها با دارا بودن ۶۴  درصد از جمعیت جهان ۸۵ درصد تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داده اند. بر طبق تحقیقات ۲۳۴ میلیون نفر در بخش تعاونی در کشورهایG20  فعال هستند. میزان سهم تعاونی در اقتصاد کشورهای متلف تفاوت بسیاری دارد. برخی از بهترین کشورها عبارتند از چین با ۲۱.۲ درصد و کره جنوبی با ۱۱.۲ درصد و ایتالیا با ۱۰.۹ درصد و هند با ۱۰.۵ درصد. سهم تعاونی در اقتصاد کشورهای G20 ، ۱۱.۶۵ درصد است.

مثال های موفق جهانی

نتایج یک تحقیق در ایتالیا نشان می دهد که بخش تعاونی این کشور در دوران رکود اقتصادی جهانی در سال ۲۰۰۸ کمتر از بقیه بخش های اقتصاد این کشور با افت مواجه شده و توانسته است به بهترین نحو با پیامدهای بحران جهانی مقابله کند. از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ اشتغالزایی در بخش تعاون در ایتالیا ۸ درصد افزایش پیدا کرد در حالی که در کل اقتصاد ایتالیا اشتغال با رشد منفی ۲.۳ درصدی رو به رو شد.

همچنین در فرانسه پایداری شرکت های تعاونی برای مدت بیش از ۳ سال ۸۲.۵ درصد است در حالی که این رقم در مجموع و برای همه انواع شرکتها ۶۶ درصد گزارش شده است. می توان گفت عامل اصلی مقاومت شرکت های تعاونی و انعطاف پذیری آنها در مقابل شرایط مختلف گرایش آنها به در پیش گرفتن استراتژی های نوآورانه در بخش های اجتماعی، مدیریتی و فنی است. به عنوان مثال در بحران سال ۲۰۰۸ بانک های خصوصی با مشکلات شدید مواجه شدند چرا که باید سود مشتریان خود را تامین می کردند اما بانک های تعاونی با به جریان انداختن سپرده های کوچک اعضای خود جریان پولی و مالی خود را حفظ کردند و کمترین لطمه را از بحران متحمل شدند.

با این تفاسیر متوجه می شویم که هر چه بخش تعاونی در کشوری فعال تر و پویا تر باشد و به لحاظ کمی و کیفی از وضعیت مناسبی برخوردار باشد، آن کشور در مواقع بحران ها و چالش های اقتصادی مقاوم تر است و می تواند عکس العمل های بهتری نشان دهد.

منبع: cicopa

درج دیدگاه