شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

تنها، همه با هم می توانیم

سید حمید کلانتری
سید حمید کلانتری

تعاون آنلاین – اولین روز از هفته تعاون که تحت عنوان«تعاون،تحکیم،وحدت و همدلی» نامگذاری شده است فرصت مغتنمی بود تا به طبقه دهم ساختمان معاونت تعاون برویم و گفت و گوی صمیمانه ای با سید حمید کلانتری معاون تعاون،وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی داشته باشیم.مشروح این مصاحبه را در زیر می خوانید :   با […]

تعاون آنلاین – اولین روز از هفته تعاون که تحت عنوان«تعاون،تحکیم،وحدت و همدلی» نامگذاری شده است فرصت مغتنمی بود تا به طبقه دهم ساختمان معاونت تعاون برویم و گفت و گوی صمیمانه ای با سید حمید کلانتری معاون تعاون،وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی داشته باشیم.مشروح این مصاحبه را در زیر می خوانید :

 

با توجه به اینکه به لحاظ اقتصادی در سال ۹۴ ، سال سختی بر دولت یازدهم گذشت و اکنون که در آغاز هفته تعاون هستیم چقدر از اهداف و برنامه هایی که برای این بخش در نظر داشتید محقق شده است؟

ما در معاونت تعاون نقشه راهی ترسیم کرده ایم و بر اساس اصول هفتگانه طراحی شده حرکت می کنیم. معیار اندازه گیری پیشرفت ها همین اصول هفتگانه است. به منظور تحقق این اهداف

در سال گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته است ، در واقع هم رسانه ها بیشتر به تعاون پرداخته اند و  هم در تعامل با مسئولین موفق عمل کرده ایم. یکی از این اقدامات که در راستای ترویج فرهنگ تعاون بود همکاری با صداسیما است تا در قالب سریال، جنگ های مجموعه ای و برنامه های کوتاه به این مهم بپردازند. همچنین آموزشهای مجازی را پایه گذاری کردیم که در قالب آن ده دوره آموزش مجازی تدوین شده است. از دیگر اقدامات مفید راه اندازی پرتال جامع تعاون بود که در چند حوزه فعالیت می کند و در واقع چند منظوره است. در تعاملات شبکه ای با تعاون که در فعالیتهای مختلف سعی کردیم فضای ارتباطی تعاونی ها را تقویت کنیم.

 

در تعامل با مسوولان و رفع مشکلات بخش تعاون اقداماتی صورت گرفته که تسهیل گر فعالیت تعاونی ها باشد؟

 

در حل مشکلات تعاونی ها و در تعاملات با بانکها و مسائل مالیاتی نشست هایی با مسئولان ذیربط برگزار شد. در بحث توسعه بازار برند و بسته بندی و بهبود عرضه و در واقع ویترین داشتن تعاونی ها نیز اقداماتی صورت گرفته است.در واقع می توان گفت تعاونی ها سالها از داشتن نمایشگاه اختصاصی محروم بودند اما از سال گذشته تا به حال سه نمایشگاه برگزار کردیم و در آبان هم نمایشگاه دیگری داریم. همچنین نمایشگاه استانی و نشست های تخصصی استانها هم  فعال ترشده اند. در حوزه نظارت، مشکلات مربوط به تعاونی های مسکن را تحت نظارت قرار دادیم. تقویت تعاونی های مصرف از دیگر اهداف محقق شده ایست که تلاش می کنند فروش را به صورت مجازی ارتقا دهند. در همین راستا تعاونی فرهنگیان فروش مجازی را به طور کامل راه اندازی کرده است و نسبت به دیگر فروشگاه های مجازی تخفیف و خدمات بیشتری به اعضا می دهند. به اعتقاد بنده اگر نتوانیم در حوزه تعاون نوآوری داشته باشیم در رقابت عقب می مانیم اما به طور کلی اتفاقات خوبی برای تعاون در سال گذشته رخ داده است.در سایر بخش ها نیز اقدامات مهمی صورت گرفته است.به عنوان مثال دو تعاونی سهامی عام تاسیس کردیم که یکی از آنها پورتال جامع تعاون است که در قالب تعاونی تاسیس شده است . در حوزه صادرات در غرب کشور تعاونی بزرگی متشکل از اتاقهای  تعاون استانهای غربی کشور مانند کرمانشاه، ایلام، همدان و کردستان تاسیس کردیم. از طریق این تعاونی صادرات به کشور عراق به توسعه می یابد.در حوزه صندوق ضمانت تعاون با پیگیری های انجام شده و مصوبه مجمع صندوق ضمانت، ضمانت از هفت میلیارد تومان  به ده میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. این صندوق محصول جدیدی را در قالب تامین مالی جمعی ارایه کرده است تا تعاونی هایی که نیاز مالی دارند بتوانند از این صندوق استفاده کنند.

به تازگی نیز طرحی را برای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارایه کرده ایم .این طرح در قالب طرح سه ساله «۵۰۰ هزار شغل توسط تعاونی ها» در صورت تخصیص تسهیلات عملیاتی می شود.بدون تردید این طرح گام های موثری در جهت ایفای نقش صادراتی تعاونی ها بر می دارد.

با توجه به ساختار جدید مجلس دهم که به نظر می رسد مجلس همراه تری باشد،برنامه ای برای تعامل قوی تر و سازنده تر با اعضای فراکسیون تعاون دارید؟

فراکسیون ها بیشتر ماهیتی ترویجی ، تاکیدی ،  تبلیغی وحمایتهای کلی اجتماعی و معنوی دارند. از این نظر فراکسیون ها مانند کمیسیونهای مجلس نیستند که جایگاهی در قانون گذاری داشته باشند. البته می توانند نقش تسهیل گری داشته باشند. فراکسیون قبلی با پیگیری در کمیسیون اجتماعی در زمینه اصلاح قانون تعاون انجام دادند که عمدتا قوانین خوبی بود اما به زعم ما معدودی از این قوانین مناسب نیستند. در حوزه قانون گذاری خوب بود هرچند ابهاماتی هم وجود دارد که باید در اصلاح شود و اعمال قانون تبعات کمتری به همراه داشته باشد

هر فراکسیونی که بتواند وقت کارشناسی بیشتری در زمینه فعالیت خود بگذارد و تعاملات خود را گسترش دهد و در کمیسیون های مربوطه پیگیری کند موفق تر است.  بعضی از مسایل ما به کمیسیون اجتماعی و صنعت  و  اقتصاد و برنامه و بودجه برمی گردد و همین امر کار اعضای فراکسیون را سخت و حساس می کند.

به صورت خاص و ویژه در برنامه ششم توسعه از اعضای فراکسیون حاضر می خواهیم که در کمیسیون های تلفیق برنامه و بودجه و اجتماعی حساسیت بیشتری به خرج دهد که جایگاه تعاون در برنامه ششم تقویت شود. همچنین دولت بودجه هایی را تصویب می کند که در عمل به خاطر محدودیت امکانات اولویت های مورد نظر محقق نمی شود. سه سال است که علی رغم تصویب بودجه تخصیص نداشته ایم. اعضای فراکسیون می توانند با حضور در مجلس این مسائل را پیگیری کنند و در تقویت اعتبارات تلاش کنند. از سوی دیگر دوران رکود و تحریم بر فعالیت های تعاونی ها تاثیر گذاشته است. یکی دیگر از اقدامات مهم صورت گرفته امضای تفاهم نامه با ۳۱ استاندار است که بر اساس آن ستاد توسعه تعاون به ریاست استانداران تشکیل می شود.

 

چه کنشی از سوی نمایندگان مجلس می تواند انتظارات فعالان بخش تعاون را فراهم کند؟

انتظار داریم که نمایندگان محترم  در تعطیلات مجلس در هر استانی که می روند بتوانند بازدید هایی از تعاونی ها و نشست هایی داشته باشند. ما از مدیران خود هم خواسته ایم که نشست های مشترکی را با حضور نمایندگان مجلس و  تعاونگران برگزار کنند که مشکلات بازگو شود.

در نهایت امر باید باور به تعاون را در کشور تقویت کنیم. در حال حاضر تعاونی هایی داریم که در سال بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان فروش و تولید و عرضه دارند. تعاونی هایی داریم که چند هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کردند. البته بین تعاونی های عظیم چند میلیاردی و یک تعاونی که در روستایی دور افتاده مشغول به فعالیت است هیچ فرقی وجود ندارد. نمایندگان باید بدانند که تعاونی ها کم هزینه و پردرامد هستند. کمتر از منابع بانکی استفاده می کنند و اشتغال ایجاد می کنند و رونق ایجاد می کنند. در مناطق محروم بیشتر می درخشند چون بخش خصوصی کمتر در آن مناطق سرمایه گذاری می کنند.  در هر زمینه ای می توانند ورود کنند . هر کس متناسب با علایق و شرایط و محیط و منابع مالی می تواند فعالیت کند.

با توجه به اینکه برگزاری جشنواره تعاونی های برتر به عنوان یکی از مهمترین رخدادهای بخش تعاون پیش روست،ارزیابی تان را از جشنواره سال ۹۵ چیست؟

تعاونی های برتر را  با سه گرایش خاص که مهم و قابل سنجش کمی هستند انتخاب می کنیم. اشتغال، صادرات و فروش. صادرات و فروش گرایش های صرفا اقتصادی هستند و اشتغال گرایشی اقتصادی و اجتماعی است. تعاونی های برتر در ۲۳ بخش متفاوت معرفی شدند که نشان از اهمیت ورود تعاونی ها به حوزه های گسترده است. هر چقدر حوزه عمل تعاونی ها متعدد باشد بیشتر به اقتصاد کشور و تعاملات درونی تعاونی ها کمک می شود. به عنوان مثال گرایش مرزنشینان، تعاونی های زنان و تعاونی صنایع دستی جزو گرایش هایی هستند که در کنار بعد اقتصادی به عوامل اجتماعی و فرهنگی و هنری نیز می پردازند. در انتخاب تعاونی های برتر ترکیبی از خدمات فروش و تولید و صادرات و عوامل اقتصادی و اجتماعی بررسی شده است که از یازده هزار تعاونی متقاضی ۲۳ تعاونی انتخاب شدند. نا گفته نماند که این انتخاب از بین تعاونی هایی صورت گرفت که در جشنواره ثبت نام کرده بودند. تعدادی از تعاونی های فعال و چه بسا بهتر وجود دارند اما به هر دلیلی تمایل به حضور نشان ندادند. ما امیدواریم که در جشنواره های بعدی همه تعاونی های بزرگ و فعال ثبت نام کنند چرا که با این کار به اعضای خود فرصت دیده شدن و مورد تجلیل قرار گرفتن در سطح ملی را می دهند. همچنین امیدواریم سال به سال کاستی های جشنواره و نمایشگاه برطرف شود و بتوانیم جشنواره بهتری برگزار کنیم.

نگاه و چشم انداز شما برای آینده بخش تعاون چیست؟

نگاه من به بخش تعاون آرمانی و بلند طبعانه است. اگر تعاون را در مقیاس شرکت های تعاونی و بنگاه های اقتصادی و اجتماعی توسعه بدهیم یعنی فرهنگ کار جمعی را گسترش داده ایم. فرهنگ کار جمعی ضرورت قطعی امروز برای پیشرفت و توسعه کشور است. هر چقدر همکاری اجتماعی را افزایش دهیم گام به گام به سمت توسعه حرکت می کنیم. روح و فرهنگ تعاون می تواند اقتصاد کشور را نجات دهد و به رتبه اولی که در چشم انداز گفته شده برساند.

شعار امسال هفته تعاون این است: “تنها، همه با هم می توانیم”. اگر فضای همکاری و تعاون در کشور  به وجود بیاید اقتصاد تعاون زیباترین اقتصاد برای کشور است، چرا که بروکراسی اقتصاد دولتی و تمرکز گرایی بخش خصوصی را ندارد. منافع تعاونی بین اعضا پخش می شود و حمایت از گروه های پایین دست به بهترین نحو انجام می گیرد. تعاونی به اصول خاصی مانند اصل تعاون در تعاون، صداقت و انصاف و توجه به مسئولیت اجتماعی پایبند است. بیت «بنی آدم اعضای یک پیکرند، که در آفرینش ز یک گوهرند» به بهترین نحو در تعاون متبلور می شود . ما باید در جامعه  این نیاز را به وجود بیاوریم که به هم نیاز داریم و در کنار هم می توانیم کارهای بزرگتری انجام دهیم. نگاه من به تعاون نگاه اعتقادی،ارزشی، اجتماعی، آرمانی و حمایت از اقشار مظلوم است. مطمئنم که اگر معمولی ترین گروه های اجتماعی و فارغ التحصیلان اگر دور هم جمع شوند می توانند راه خود را پیدا کنند و پیشرفت کنند. سرمایه اصلی افراد در جمع شدن دور هم و همفکری است. تعاون قطعا با نگرش دینی، اعتقادی و انقلابی و مقاومتی ما سازگار است.

 

درج دیدگاه