شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

برطرف نمودن نقایص عمده ویندوز ۱۰ نسخه mine eraft ارائه شده برای عینک های واقعیت مجازی oculus rift

عینک های واقعیت مجازی
عینک های واقعیت مجازی

در زمان ارائه ی  minecreft برای oculus rift د ر پاییز گذشته، کاربران تجربه ای بسیار جالب و واقعی داشتند اما، شیرینی این تجربه با بروز سرگیجه و حالت تهوع به تلخی رفت. در راستای برطرف نمودن این مشکل، مایکروسافت نسخه VR از این سیستم عامل که نسخه بهبود یافته mine craft می باشد را […]

در زمان ارائه ی  minecreft برای oculus rift د ر پاییز گذشته، کاربران تجربه ای بسیار جالب و واقعی داشتند اما، شیرینی این تجربه با بروز سرگیجه و حالت تهوع به تلخی رفت.

در راستای برطرف نمودن این مشکل، مایکروسافت نسخه VR از این سیستم عامل که نسخه بهبود یافته mine craft می باشد را دوشنبه آماده عرضه اعلام نمود.

این نسخه جدید قابلیت پشتیبانی از واقعیت مجازی oculus rift را داراست.

البته سیستم عامل ارائه شده دومین سیستم عامل برای دستگاه های واقعیت مجازی ( vr) می باشد که حاصل کار مایکروسافت و توسعه دهنده آن یعنی، mojang است.

نسخه قبل که برای gear vr ارائه شده بود، ماه می امسال روانه بازار شد.

تهوع و سرگیجه به وجود آمده ناشی از استفاده کاربران از دستگاههای واقعیت مجازی که از آن با عنوان بیماری ناشی از شبیه سازها یاد می شود، به عوامل زیادی بستگی دارد. این عوامل ذهن را مجاب می کنند که در حال تجربه واقعیت است و این باور را برای مغز ایجاد می کنند که اتفاقات در حال وقوع تنها تصاویری که به راحتی قابل برطرف شدن هستند،نیستند.

در نتیجه این توهم غلط برای مغز، عوارضی از جمله سرگیجه و تهوع قابل رخ دادن هستند.

علت وقوع این عوارض در حال بررسی است و در صورت یافتن هر گونه نتیجه جدید می توان بهینه سازی های مورد نیاز را برای بهبود vr ارائه داد.

این موضوع که  mine craft یک بازی به نسبت ملایم است و تنها چند شی برای مدتهای طولانی در صفحه پیش رو حرکت می کنند خود می تواند عامل بروز این عوارض شود

در نسخه جدید، ۲ تدبیر برای جلوگیری از بروز تهوع در کاربران به کار گرفته شده است:

اولین مورد این است که مایکروسافت یک عملکرد توقف اورژانسی( که با فشردن دکمه  view در  xbox one رخ می دهد) را در این نسخه تعبیه کرده است.

کارکرد این موضوع بدین گونه است که بدون خاموش کردن vr ، کاربر یک محیط آرام مجازی هدایت می شود و بازی از صورت سه بعدی به دوبعدی تبدیل شده و پیش روی وی در این پذیرایی با آرامش ادامه می یابد.

فشار مجدد این دکمه می تواند کاربر را دوباره به محیط سه بعدی بازی برگرداند.

دومین تغییر ایجاد شده به شرح زیر است: در این نسخه به جای استفاده از یک زاویه و قوس تثبیت شده، از یک زاویه دی ۲۲.۵ در جهای قابل تغییر استفاده می شود. تحقیقات مایکروسافت نشان داده اند که این تغییر عامل بسیار مهم در کاهش تهوع در عین حفظ کنترل لازم برای کاربر می باشد.

به گفته tomasso checchi که یکی از اعضای تیم می باشد، فرآیند انجام توسعه ها بسیاری از باورهای گروه را به طور کلی دگرگون کرد. در ابتدا این تصور وجود داشت که اشیاء حاضر در تصاویر باسد سکون داشته باشند تا جلوه بهتری بدهند، اما تجربیات پس از ارائه بازی، به طور کامل این باورها را تغییر داد.

علاوه بر این ها، امکان استفاده از موس و کیبورد، msaa، استفاده بهینه تر از کارت گرافیک های استفاده شده، بهبود عمکرد direcx11 به کار رفته و… نیز از جمله تغییرات این نسخه می باشد.

منبع: گیگا مکس

درج دیدگاه